Chôdzou chcú znižiť emisie: Najlepší eurofondový projekt EÚ má aj slovenskú stopu

Ilustračný obrázok. [Európska komisia.]

Tradičné ocenenie pre najlepší inovatívny počin financovaný z eurofondov vyhral projekt CityWalk, ktorý mestám navrhuje zlepšenia verejného priestoru, aby viac ľudí vymenilo autá za chôdzu alebo verejnú dopravu.

„Chôdzou môžete zachrániť svet,“ tvrdí na svojej webovej stránke projekt CityWalk. Jeho autori si v stredu (10. októbra) v Bruseli prebrali cenu pre najlepší počin spolufinancovaný z fondov EÚ v roku 2019.

Tradičná celoeurópska súťaž RegioStars awards každoročne oceňuje najinovatívnejšie projekty, ktoré vznikli vďaka európskej finančnej podpore. Európska komisia ju organizuje od roku 2009.

Pomocou konkrétnych projektov chce poukázať, ako kohézna politika v praxi vytvára pracovné miesta a zlepšuje život ľudí v regiónoch. CityWalk, do ktorého sa zapojil aj jeden slovenský inštitút, vyhral najprestížnejšiu cenu verejnosti.

Spoločný cieľ: udržateľnosť a spolupráca

Do tohtoročnej edície sa spolu prihlásilo 200 projektov z celej Únie. Nezávislá expertná porota z nich vybrala 20 finalistov, ktorí súťažili o ceny v piatich kategóriách.

„Pri hodnotení projektu prihliadame hlavne na jeho priamy dopad na miestne komunity. Potom sa pozeráme nato, či projekt má šancu uplatniť sa aj v ostatných európskych regiónoch. Treťou je jeho schopnosť ďalšieho rastu,“ vysvetlil šéf generálneho riaditeľstva Komisie pre regionálnu politiku Marc Le Maitre.

V kategórii Podpora digitálnej transformácie vyhral medzinárodný projekt troch krajín Energy Cells GR. Cezhraničný projekt troch členských štátov sa venuje podpore využívania stacionárnych palivových článkov ako zdroja tepla a elektrickej energie.

Britský projekt CobBauge, ktorý vyvinul stenové obklady z prírodných materiálov uspel v kategórii „Prepojenie zelenej, modrej a sivej infraštruktúry“.

https://twitter.com/EUinmyRegion/status/1182035268225896450

K budovaniu miest odolných voči klimatickým zmenám podľa expertnej poroty najviac medzinárodný prispel projekt Climate Active Neighbourhoods (CAN). Ten podporuje miestne stratégie na zvýšenie energetickej efektívnosti domácnosti v chudobných mestských oblastiach.

Komisia po tretíkrát vyhlásila tiež súťaž o cenu pre projekt s najväčším prínosom v boji proti nerovnostiam a chudobe. Vyhral ho poľský projekt, ktorý sa opisuje ako „Uber pre susedskú pomoc.“ Jeho hlavným cieľom je zlepšiť prístup k sociálnym službám v regióne Zachodniopomorskie.

Marc Le Maitre vyzdvihol, že do všetkých víťazných projektov bolo zapojených niekoľko členských štátov a majú spoločný cieľ: trvalú udržateľnosť. „Aj keď vo finančnom vyjadrení ide o minimálne čiastky z politiky súdržnosti, máme tu vynikajúce projekty, ktoré podporujú spoluprácu medzi krajinami,“ uviedol po vyhlásení víťazov.

Lepšie miesto pre život

Cenu verejnosti získal projekt Citywalk, za ktorým stojí výskumné stredisko zo slovinského mesta Ptuj. Rozhodujúcu finančnú podporu dostal z nadnárodného programu Interreg Danube, do ktorého sú zapojené aj slovenské regióny.

Celková hodnota projektu je 2,2 milióna eur, pričom 80 percent prostriedkov zabezpečili fondy EÚ.

Hlavným zámerom projektu je pomôcť mestám, aby boli lepšie uspôsobené pre chodcov. „Citywalk robí z miest lepšie miesto pre život. Na jednej strane znižuje emisie CO2, no zároveň zlepšuje kondíciu ľudí,“ uviedol po odovzdávaní cien pre EURACTIV.sk autor projektu Béla Kézy.

Podľa Kézyho sa dnes ľudia vyhýbajú chôdzi, pretože sa v nich necítia bezpečne a každodenne musia prekonávať veľa prekážok.

„Keď šoférujete auto, hnacou silou je benzín, čiže sa bez námahy rýchlo dostanete kdekoľvek. Keď idete pešo, používate svaly a preto sa chcete vyhýbať obchádzkam. Na to musíte vybudovať vysokokvalitnú pozemnú infraštruktúru,“ dodáva.

Mestám, ktoré sa do projektu zapojili, Citywalk vypracúva odporúčania na zásahy do verejného priestoru, ktoré napríklad pomôžu znížiť hluk a emisie z áut.  „Ak sú budovy v dobrom stave, na uliciach je tieň a pekné kaviarne, tak je aj chôdza príjemná,“ hovorí Kézy.

Pre prípad väčších vzdialeností navrhujú prepojenie s inými, bezemisnými druhmi dopravy, ktoré nazývajú „pešie akcelerátory“. „V mestach, kde je pohodlná verejná doprava a dobrá cyklistická sieť,  auto vôbec nepotrebujete.“

Hlasy z regiónov: Kohézna politika Európskej únie v praxi

ŠPECIÁL / Dopravná infraštruktúra, sociálna inklúzia, obehové a nízkouhlíkove hospodárstvo či kultúra. Od roku 2007 mohlo na rozvoj regiónov Slovensko využiť takmer 30 miliárd eur z fondov EÚ.

Aplikácia a nástroj pre samosprávy

Tvorcovia v rámci projektu vyvinuli aj vlastnú aplikáciu s viacerými funkciami, ktoré ľudí majú viesť k chôdzi; predovšetkým mladú generáciu.

„Môžete na nej počítať množstvo krokov, koľko emisií ste mestu ušetrili, alebo si na nej môžete porovnať, akú diaľku ste prešli v porovnaní so slávnymi svetovými cestami, ako El Camino, Marathon, či Route 66,“ popisuje pre EURACTIV.sk autor víťazného projektu.

Pre regionálne samosprávy vytvorili tiež nástroj na meranie toho, ako je mesto „schodné“ (walkability). Mesto musí tvorcom zaslať štatistické údaje o doprave, ako napríklad priemernú dĺžku čakania na prechode so semafórom. „My ho potom radíme do štyroch kategórií od ´pešieho pekla´ po ´peší raj´,“ vysvetľuje Kézy.

Projekt je momentálne v testovacej fáze a zapojili sa do neho mestá z ôsmich krajín. Zastúpenie v ňom má aj Slovensko. Medzi partnermi projektu je aj je nezisková dobrovoľná asociácia vedeckých výskumných inštitúcií Cassovia Life  Sciences.

Partner

Projekt DG REGIO: Review of EU Cohesion Policy in Slovakia

Sledujte

Partneri projektu

Partneri projektu: TUKE, Petit Press