Prvý summit formátu 16+1 sa konal v roku 2011 v Budapešti. Čína vníma krajiny strednej a východnej Európy ako príležitosť posilniť svoje postavenie na európskom trhu. Strategickým záujmom sú investície, ale aj budovanie transportných trás.
V roku 2016 získala štátom vlastnená Čínska oceánska dopravná spoločnosť (COSCO) väčšinový podiel vo firme spravujúcej prístav v gréckom Pireause. Peking ho považuje za hlavnú bránu, cez ktorú bude čínsky tovar vstupovať na trhy v južnej, východnej a strednej Európe, a centrálny uzol pre ďalšie trasy cez Stredozemné more.
Ďalším projektom má byť zrýchlenie železničného spojenia medzi Belehradom a Budapešťou. Celková cena rekonštrukcie 370-km dlhej trate by mala byť 3,2 miliardy eur.
Čína, Srbsko a Maďarsko podpísali memorandum o porozumení v decembri 2014, práce na srbskej strane začali oficiálne pred pár dňami. Projekt však vyvoláva napätie s EÚ, ktorá upozorňuje na porušenie pravidiel verejného obstarávania.
https://euractiv.sk/clanky/vysehradska-skupina/nova-hodvabna-cesta-budapest-jedna-s-pekingom-za-chrbtom-unie/
Čína ponúka nízkoúročné pôžičky na investície do infraštruktúry aj ďalším krajinám Západného Balkánu.
Podľa diplomatov vyvoláva čínskej angažovanie sa na Balkáne „v severnej Európe, a najmä v Bruseli, potrebu zamyslieť sa“.
Nové projekty na juhu Európy môžu obrať prístavy ako Rotterdam či Hamburg o časť obchodu, a tým príjmov.
Hlási sa aj Bulharsko
Bulharsko zatiaľ plánované čínske trasy obchádzajú. Premiér Borissov však má záujem o rozvoj kontaktov. Ohlásil, že ďalší summit 16+1 sa bude konať v Sofii.
„Máme zriedkavú príležitosť kombinovať dve obrovské ekonomické mocnosti – EÚ a Čínu s ich iniciatívami. To nám umožní posunúť mnoho projektov. Čím viac projektov realizujeme, tým bude región viac konkurencieschopný a prosperujúci“, povedal bulharský premiér. Bulharsko bude predsedníckou krajinou v Rade EÚ v prvom polroku 2018, summity 16+1 sa zvyknú konať koncom roka.
Čína posilňuje investície
Čínsky premiér Li Kche-čchiang sa vyslovil za integráciu čínskej iniciatívy „Jeden pás, jedna cesta“ so stratégiami EÚ v strednej a východnej Európe, a na západnom Balkáne.
“Oblasť strednej a východnej Európy je najrýchlejšie sa rozvíjajúcim regiónom EÚ, ktorý dosahuje v priemere trojpercentný ročný ekonomický rast. V budúcnosti tomu môže ešte viac napomôcť spolupráca s Čínou, pretože v Číne v prvých troch kvartáloch tohto roka vzrástol hrubý domáci produkt o 6,9 percenta,” zdôraznil čínsky premiér.
Premiér oznámil vytvorenie Čínsko-CEEC medzibankovej asociácie, a ďalšie financovanie prostredníctvom Fondu investičnej spolupráce Čína – stredná a východná Európa.
Orbán vníma Čínu ako príležitosť pre región
Maďarský premiér Viktor Orbán chválil aktivity Číny. Krajiny v regióne podľa neho využijú túto príležitosť na rozvoj, v zhode s duchom rovnakého prístupu a vzájomného rešpektu.
Krajiny strednej a východnej Európy sa podľa neho aktívne zapoja do iniciatívy „Jeden pás, jedna cesta“ a vytvoria lepšie podmienky pre čínske firmy investujúce a rozvíjajúce sa v regióne.
Maďarský minister zahraničných vecí Peter Szijjarto oznámil, že jeho vláda bude investovať do rekonštrukcie 152 kilometrov dlhého úseku na maďarskej strane spojenia Budapešť-Belehrad 550 miliárd forintov, teda asi 1,77 miliardy eur.
Na iniciatíve 16+1 sa zúčastňuje jedenásť členských krajín Únie: Bulharsko, Chorvátsko, Česká republika, Estónsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko, a päť krajín so záujmom o vstup: Albánsko, Bosna a Hercegovina, Macedónsko, Čierna hora a Srbsko.