Čína sa chce Trumpovej obchodnej politike postaviť spoločne s Európou. Brusel to odmieta

Predseda Európskej rady Donald Tusk a čínsky premiér Li Kche-čchiang na stretnutí v Bruseli. [Olivier%20Hoslet/EPA]

Čína vyvíja tlak na Európsku úniu, aby vytvorili alianciu proti obchodnej politike amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ponúka väčšie otvorenie svojich trhov. Peking však narazil na odpor.

Vedúci čínski predstavitelia, vrátane podpredsedu vlády Liou Che, navrhli počas stretnutí v Bruseli, Berlíne a Pekingu, aby sa medzi dvoma hospodárskymi mocnosťami vytvorila aliancia. Zároveň ponúkli, že na znak dobrej vôle viac otvoria čínsky trh.

Jedným z návrhov bolo, aby Čína a Únia riešili spor so Spojenými štátmi na pôde Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Únia požaduje u Svetovej obchodnej organizácie náhradu za americké clá na ocel a hliník

Európska únia požaduje kompenzáciu od USA za clá na dovoz ocele a hliníka, aj keď Washington tvrdí, že nepodliehajú pravidlám Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Európska únia, najväčší obchodný blok na svete, však odmieta myšlienku spojiť sa s Čínou proti Washingtonu. Uviedlo to päť predstaviteľov a diplomatov Únie pred čínsko-európskym summitom v Pekingu, ktorý sa bude konať 16. až 17. júla.

Očakáva sa, že summit prinesie zmierlivejšie komuniké, v ktorom sa obe strany zaviažu pokračovať v multilaterálnom obchodnom systéme a prisľúbia vytvorenie pracovnej skupiny pre modernizáciu WTO, uviedli európske zdroje.

EÚ na strane Číny?

Vicepremiér Liou Che sa súkromne vyjadril, že Čína chce na summite predstaviť odvetvia, ktoré môže otvoriť európskym investíciám.

V snahe podporiť iniciatívy svojich predstaviteľov medzitým čínske médiá informovali, že Brusel „je na čínskej strane“, čím dostali blok do delikátnej pozície. Predchádzajúce dva čínsko-európske summity v rokoch 2016 a 2017 sa pritom skončili bez vyhlásenia kvôli nezhodám v otázkach obchodu a Juhočínskeho mora.

„Čína chce, aby Európska únia stála s Pekingom proti Washingtonu, aby sa postavila na jeho stranu,“ povedal jeden európsky diplomat. „Neurobíme to, a povedali sme im to.“

Obavy Bruselu a Pekingu

Napriek clám, ktoré Trump zaviedol na dovoz európskych kovov, a hrozbe ciel na import európskych áut, sa Brusel – tak ako Washington – obáva z uzavretých čínskych trhov a zo snáh Pekingu manipulovať s obchodom a ovládnuť svetové trhy.

Brusel už má pripravenú odpoveď na Trumpove clá na autá

Spojené štáty v týcho dňoch skúmajú, či dovoz európskych áut ohrozuje ich národnú bezpečnosť. Ak Trump nakoniec uvalí clá na autá, Brusel je odhodlaný zaviesť protiopatrenia v hodnote 294 miliárd dolárov.

„Súhlasíme s takmer všetkými sťažnosťami Spojených štátov proti Číne, ale nesúhlasíme s tým, ako to Spojené štáty riešia,“ povedal ďalší diplomat.

Napriek tomu je aktuálny postoj Číny pozoruhodný vzhľadom na hlboké ekonomické a bezpečnostné väzby Washingtonu s európskymi štátmi. Ukazuje sa, aké veľké sú obavy Pekingu. Trump má totiž 6. júla stanoviť ďalšie clá na čínsky dovoz.

Staré spojenectvá zanikajú

Naznačuje to aj odhodlanie získať status veľmoci v čase, keď sa Spojené štáty a ich spojenci – Európska únia, Kanada a Japonsko rozchádzajú v názoroch na voľný obchod, zmenu klímy a zahraničnú politiku.

Iný diplomat označil roztržku Trumpa a jeho západných spojencov po summite skupiny G7 v Kanade za darček pre Peking. Je jasné, že európski lídri strácajú dlhoročného spojenca, prinajmenšom z hľadiska obchodnej politiky.

Únia sa bráni: Členské štáty jednomyseľne schválili clá na tovar zo Spojených štátov

Na zozname amerických výrobkov, ktoré zasiahnu odvetné colné opatrenia zo strany EÚ, sú motocykle, whiskey, arašídové maslo, ale aj mejkap, džínsy či postelná bielizeň.

Európski vyslanci tvrdia, že už v roku 2017 cítili naliehavosť zo strany Číny, aby našli ďalšie krajiny ochotné postaviť sa proti Trumpovej politike „Ameriky na prvom mieste“.

Čína sa chce viac otvoriť

Čína sľúbila, že sa viac otvorí. Predstavitelia Únie však očakávajú, že akékoľvek kroky Pekingu budú skôr symbolického než zásadného charakteru.

Napríklad májové rozhodnutie Číny znížiť sadzby na dovoz automobilov neprinesie citeľné  rozdiely, pretože tento dovoz má len malý podiel na čínskom trhu. Akékoľvek nové výhody, ktoré ponúkajú tradičným európskym výrobcom automobilov, nie sú príliš zásadné, pretože Peking chce rýchlo prejsť na elektrické vozidlá.

„Nevieme, či je táto ponuka na otvorenie skutočná,“ povedal tretí európsky diplomat. „Je nepravdepodobné, že by to znamenalo systémovú zmenu,“ dodal.

Najnovšia ponuka Číny odráža jej obavy, že bude musieť čeliť prísnejším európskym kontrolám. Americké regulačné úrady zároveň blokujú čínske pokusy prevziať viaceré firmy.

Európska únia sa rovnako usiluje schváliť legislatívu, ktorá umožní väčšiu kontrolu zahraničných investícií.

Drak prichádza z východu: Sme na neho pripravení?

Slovensko nie je pripravené na vzťahy s čoraz mocnejšou Čínou. Týchto desať krokov to pomôže zmeniť.