Elektromobilitu Slovensko zatiaľ podporuje najmä z vlastného

Ilustračný obrázok. [Pixabay]

Tento článok je súčasťou Špeciálu: Eurofondy, regióny a uhlíková neutralita

Česká republika výstavbu dobíjacích staníc pre elektromobily financuje z eurofondov, Slovensko používa peniaze zo štátneho rozpočtu. V ďalšom programovom období to však chce zmeniť.

Šesťmiliónová suma vyčlenená na podporu kúpy elektromobilov sa v decembri 2019 minula do štyroch minút. Ďalším miliónom ministerstvo hospodárstva podporuje budovanie infraštruktúry pre elektromobily. V roku 2019 vyhlásilo jednu výzvu, tento rok plánuje ďalšiu.

Podobné výzvy sú aj v Českej republike. Avšak kým Slovensko v nich ponúka vlastné zdroje, v Česku je väčšina prostriedkov z európskych fondov.

V najnovšej výzve na budovanie nabíjacích staníc pre elektromobily sa napríklad české spoločnosti môžu uchádzať o balík vo výške takmer 2,4 milióna eur (60 miliónov Kč) z európskych peňazí. Príspevok na elektromobil síce v Česku bežní občania nedostanú, podnikatelia však na ich nákup môžu získať takmer dva milióny eur (50 miliónov Kč).

Na Slovensku len výskum a vývoj

Slovensko však pri plánovaní operačných programov pre aktuálne programové obdobie 2014 – 2020 nemalo v rámci partnerskej dohody zadefinovanú podporu elektromobility. Priamo ju preto  podporovať nemôže, aj keď podľa ministerstva hospodárstva bol z európskych zdrojov podporený výskum a vývoj v oblasti elektromobility.

V ďalšom období by sa to mohlo zmeniť. „Ministerstvo hospodárstva, ako aj ďalšie rezorty, pristúpili k adresnejšiemu zahrnutiu oblasti podpory rozvoja využívania alternatívnych palív, vrátane elektromobility, do pripravovaného nového programového obdobia 2021 – 2027, ktoré je momentálne vo fáze tvorby,“ uviedol pre EURACTIV.SK rezort hospodárstva.

Objavujú sa však pochybnosti, či je podpora nákupu elektromobilov a budovanie staníc efektívnym spôsobom zvyšovania udržateľnosti dopravy.

Smart riešenia v doprave: Menej lokálnych aktivít pomôže Slovensku viac ako externí dodávatelia

Slovensko má potenciál vstúpiť na trh svetových inovácii aj v mobilite. No bez strategického zamerania na koncových klientov výskumu nepomôžu ani dostatočné personálne a finančné zdroje.

Nesystémové dotácie?

Pravdepodobní budúci koaliční partneri OĽaNO a SaS sa na predvolebnej diskusii, ktorú EURACTIV.sk zorganizoval 3. februára, zhodli, že dotovanie elektromobilov nie je efektívne. Presadzujú skôr zameranie na verejnú dopravu.

Minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) naopak dotácie na nákup elektromobilov obhajoval. Slovensko si podľa neho musí uvedomiť, že je krajinou so štyrmi významnými automobilkami, ktorá vyváža najviac automobilov na obyvateľa.

Dotácie označil za pozitívne gesto voči sektoru. „Keď vám (sektor – pozn. red) naznačuje, že chce investovať peniaze a vy ste krajina, kde sa veľa automobilov vyrába, tak to musíte nejakým spôsobom naštartovať napríklad aj formou dotácie, ktorá je síce nesystémová ale je to gesto smerom k automobilkám,“ povedal Žiga.

Zástupca OĽaNO Eduard Heger je naopak presvedčený, že Slovensko je príliš malý hráč na to, aby automobilky motivoval rozšíriť výrobu elektromobilov. „Nie som si istý, či Volkswagen berie päť miliónovú podporu na elektromobily ako gesto. Oni vidia, že si pritom siahate hlboko do vreciek. Neviem, že či to Kiu alebo Peugeot presvedčí na Slovensku budovať automobily, veď koľko z tých elektromobilov ide na náš trh?“ reagoval na ministra. Podobne sa na podujatí vyjadril aj Karol Galek zo SaS.

Menej emisií

Na Slovensku priemerný elektromobil po 100 tisíc kilometroch oproti priemernému spaľovaciemu autu usporí zhruba šesť ton oxidu uhličitého. Vypočítal to ministerský Inštitút environmentálnej politiky, ktoré bral do úvahy emisie z výroby aj prevádzky s ohľadom na energetický mix krajiny. Priemerný Slovák pritom podľa údajov z roku 2017 ročne vyprodukuje 6,5 ton emisií oxidu uhličitého.

Elektromobilitu vláda okrem dotácií podporuje aj ďalšími opatreniami. Elektromobily aj plug-in hybridy majú napríklad od roku 2020 vlastnú odpisovaciu skupinu s dobou odpisovania dva roky. Obce a mestá tiež môžu vyhlasovať nízkoemisné zóny, do ktorých môžu vstúpiť len vozidlá pod emisný limit. Zatiaľ však žiadna nevznikla.

Európska komisia v najnovšej správe o Slovensku upozorňuje, že slovenský dopravný systém nie je udržateľný. Všíma si v nej aj akčný plán na podporu elektromobility, ktorý bol prijatý v marci 2019. „Pomôcť stimulovať používanie čistejších automobilov by mohla aj diferenciácia zdaňovania vozidiel na základe obsahu uhlíka,“ konštatuje správa.

Odporúča však najmä zefektívnenie dopravného systému.  Zdôrazňuje potrebu realizovať cielené presuny medzi druhmi dopravy, zintenzívniť multimodalitu, zlepšiť nasadzovanie vozidiel s nízkymi a nulovými emisiami a ďalej pokročiť pri elektrifikácii železníc.

Počet osobných áut najviac narástol v Poľsku

Najviac osobných áut na hlavu je registrovaných v Luxembursku, po roku 2004 ich najviac pribudlo v Poľsku. Na Slovensku počet osobných áut v tom istom období narástol o viac ako milión.

Partner

Projekt DG REGIO: Review of EU Cohesion Policy in Slovakia

Sledujte

Partneri projektu

Partneri projektu: TUKE, Petit Press, SK8