Elektromobilov aj nabíjacích staníc je na Slovensku stále málo

Nabíjacia stanica pre elektromobily [EPA-EFE/John Maranglo]

Slovensko v elektromobilite zaostáva. Výstavbu nabíjach staníc chce vláda podporiť z plánu obnovy. Richard Sulík (SaS) avizoval, že časť peňazí na podporu elektromobility by v budúcnosti mala ísť aj z eurofondov.

Denník Financial Times každý rok koncom decembra zverejňuje svoje predpovede pre nasledujúci rok. Tento rok sa do nich dostali aj elektromobily. Redaktori prestížneho časopisu predpokladajú, že ich predaj stúpne v roku 2021 o polovicu. Celkový podiel elektromobilov by v takom prípade dosiahol päť percent na svetovom trhu.

Či už sa táto predpoveď naplní alebo nie, je zrejmé, že najväčšie obavy o budúcnosť vozidiel na elektrinu sú preč. Aj vďaka fenoménu Tesly amerického miliardára Elona Muska dnes mnohí elektromobily považujú za budúcnosť. Tesla si minulý rok napriek pandémii stanovila ambiciózny cieľ predať pol milióna elektromobilov. Napokon ich predala 499.550 áut a svoj cieľ tesne minula.

Slovensko v elektromobilite zaostáva. Najmä v osobnej doprave elektromobily stále nie sú rozšírené, hoci ich počet sa na slovenských cestách postupne zvyšuje. K polovici roku 2020 bolo na podľa štatistík ministerstva hospodárstva Slovensku 1582 klasických batériových elektromobilov a 1021 plug-in hybridov. Pre porovnanie, v roku 2015 bolo elektromobilov 224 a hybridov 86. Slabo rozvinutá je aj nabíjacia infraštruktúra, ktorej rozvoj by sa mal podporiť z plánu obnovy a z eurofondov.

Podporu elektromobility má na starosti ministerstvo dopravy a ministerstvo hospodárstva. Rezort hospodárstva ministra Richarda Sulíka spustil výzvu na žiadosti o dotácie v polovici decembra minulého roku. Žiadatelia mali k dispozícii šesť miliónov eur. Minuli sa za menej ako štyri minúty. Ministerstvo chce v budúcnosti s dotáciami pokračovať.

Doprava je na Slovensku zodpovedná za viac ako 17 celkových emisií oxidu uhličitého. Zároveň ide o jediný sektor, v ktorom emisie rastú. Aj z tohto dôvodu je dôležité, aby vláda podporovala zelené riešenia.

Podiel elektromobilov stúpa s priemerným príjmom 

Európsky trh s automobilmi zažil na jeseň tohto minulého roku veľké prekvapenie. Do konca septembra sa totiž na starom kontinente predalo viac elektrických automobilov ako dieselových. Stalo sa tak vôbec po prvý raz v histórii. Najrozšírenejšie sú stále benzínové motory.

Slovensko však v porovnaní s členskými krajinami Európskej únie v predaji elektromobilov zaostáva. V roku 2019 sa ich menej predalo len v Bulharsku, Litve, Lotyšsku a Estónsku. Elektromobily majú na slovenskom trhu podiel len približne 0,4 percenta. Napríklad v Holandsku je to už 15 percent.

Slovensko malo minulý rok druhé najvyššie emisie z nových áut v Európskej únii

Slováci si kupujú viac veľkých ťažkých áut na fosílne palivá. Elektromobily a autá na alternatívny pohon sú na chvoste záujmu. Informuje o tom Inštitút environmentálnej politiky (IEP).

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) publikovala v októbri štúdiu, podľa ktorej sú predaje elektromobilov významne závislé od HDP na hlavu. Všetky krajiny s podielom elektromobilov na trhu menším ako jedno percento majú priemerné HDP na hlavu menej ako 30 tisíc eur. Zároveň sa viac ako 80 percent všetkých elektromobilov v Únii predá iba v šiestich krajinách.

Štúdia poukázala aj na ďalšiu pre Slovensko nepriaznivú správu. Emisie novo registrovaných osobných vozidiel sú druhé najvyššie v Únii, čo súvisí s nízkym podielom elektromobilov na trhu. Nové auto na Slovensku priemerne vyprodukuje 133,4 gramov emisií oxidu uhličitého za najazdený kilometer.

Tri piliere podpory

Združenie 16 automobiliek v štúdii vyzýva členské štáty, aby zvýšili investície do nabíjacej a tankovacej infraštruktúry bezemisných a nízkoemisných vozidiel a zaviedli zmysluplné a udržateľné dotácie na nákup vozidiel s alternatívnym pohonom. Podporné mechanizmy na kúpu elektromobilov sa dnes naprieč Úniou významne líšia (prehľad nájdete tu).

Pre ambiciózne európske ciele v oblasti elektromobility je kľúčová nabíjacia a tankovacia infraštruktúra. Európska komisia chce, aby do roku 2030 po európskych cestách jazdilo 30 miliónov vozidiel na elektrický pohon. Vyplýva to zo Stratégie udržateľnej a inteligentnej mobility, ktorú Komisia predstavila v decembri.

Zo staršej štúdii think-tanku Transport&Environment vyplýva, že na nabíjanie takto obrovského počtu elektromobilov bude treba približne tri milióny verejne dostupných nabíjacích staníc. Dnes je ich 144 tisíc, pričom ich rozloženie odzrkadľuje podiel elektromobilov na trhu. Až tri štvrtiny všetkých staníc nájdete v štyroch krajinách Únie. Najviac ich je v Holandsku – až 37 tisíc. Na Slovensku si svoj elektromobil môžete nabiť v 507 nabíjacích staniciach.

Doprava budúcnosti bude digitalizovaná, zdieľaná a omnoho zelenšia

Kým na Slovensku je vlastníctvo silného a veľkého vozidla záležitosť spoločenského statusu, západo- a severoeurópskym trendom je auto skôr nevlastniť. Nepotrebným sa stáva najmä pre dostupnosť a kvalitu hromadnej prepravy.

Zvyšovanie podielu elektromobility je zakotvené v Európskej zelenej dohode, ktorú podporilo aj Slovensko. V programovom vyhlásení vlády Igora Matoviča (OĽaNO) sa však elektromobilita nespomína. Rovnako sa nespomínajú ani batérie, nabíjacie stanice a alternatívne pohonné hmoty. Veľa priestoru elektromobilita nedostala ani v rámcovom dokumente Moderné a úspešné Slovensko, ktorý vypracoval rezort financií ako predlohu k tvorbe Národného plánu obnovy a odolnosti. Spomína sa znižovanie negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie. Jedným z prostriedkov ako to dosiahnuť je aj budovanie infraštruktúry pre alternatívne zdroje energie v doprave.

„Alternatívne palivá a infraštruktúra vrátane elektromobility a vodíka ponúkajú príležitosť na zníženie emisií, ako aj diverzifikáciu výroby,” píše sa ďalej v dokumente. Do detailnejšej verzie plánu obnovy, ktorý ministerstvo koncom decembra poslalo do Bruselu, sa už elektromobilita nedostala. Z dopravy sa v ňom spomínajú len železnice.

To znamená, že podpora elektromobility bude aj v ďalších rokoch stáť na troch pilieroch. Prvým je Nástroj na prepájanie Európy (CEF), ktorý má na starosti ministerstvo dopravy. CEF je relatívne nový nástroj založený v rámci tvorby viacročného finančného rámca. Na jeho zriadenie boli vyčlenené aj prostriedky, ktoré mali byť pôvodne použité pre Kohézny fond v rámci operačných programov. Slovensku bolo minulé rozpočtové obdobie pridelených 743 miliónov eur. Druhým sú eurofondy a tretím rozpočtová kapitola ministerstva hospodárstva.

Ktorý z týchto nástrojov sa použije závisí od konkrétnej oblasti podpory. Zatiaľ čo priamu podporu na nákup elektromobilov poskytuje ministerstvo hospodárstva zo svojho rozpočtu, prípadne z eurofondov, nabíjacie stanice sa môžu financovať aj z CEF.

Dotácie na nákup elektromobilov by v ďalšom roku mali byť nižšie, získať by ich však malo viac žiadateľov ako tomu bolo minulý rok. Oznámil to minulý týždeň Richard Sulík. Minulý rok mohol záujemca dostať 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid. Výška nových dotácií zatiaľ nie je určená, rovnako nie je známe kedy bude výzva na žiadosti o podporu vyhlásená. Pravdepodobne to však bude až koncom roku.

„Chceme to spraviť nárokovateľné. To znamená, že potrebujeme dostatočne veľký balík peňazí a dostatočne malú podporu na jedno auto, aby dopyt, ktorý na základe tohto parametra vznikne, sme dokázali uspokojiť celý,“ povedal Sulík pre TASR.

Partner

Projekt DG REGIO: Review of EU Cohesion Policy in Slovakia

Sledujte

Partneri projektu

Partneri projektu: TUKE, Petit Press, SK8