Eurokomisia schválila vyše štvrťmiliardovú dotáciu na juhozápadný obchvat Prešova

Ilustračný obrázok. [TASR/Milan Kapusta]

Prešov momentálne zažíva svoju zlatú éru cestnej výstavby, tvrdí minister dopravy Árpád Érsek. Hodnota schválených dopravných projektov presahuje dve miliardy eur, čo je 45 percent z celkovej alokácie pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

Európska komisia schválila veľký projekt výstavby diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Slovensko môže vyčerpať grant vo výške viac ako 278 miliónov eur, ktorý pôjde z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).

Ide už o desiaty veľký dopravný projekt, na ktorý Brusel Slovensku schválil financie. Ich hodnota presahuje dve miliardy eur, čo je 45 percent z celkovej alokácie OPII. TASR o tom informovala hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Karolína Ducká.

„Prešov momentálne zažíva svoju zlatú éru cestnej výstavby. Okrem juhozápadného obchvatu sme tu investovali z eurofondov aj do modernizácie kľúčových križovatiek v centre mesta. Ďalšou veľkou stavbou je nedávno odštartovaná výstavba severného obchvatu. Vytvárame okolo Prešova koridor, aby tretie najväčšie mesto na Slovensku malo zaistenú budúcnosť, čo sa týka cestnej infraštruktúry,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek.

Každý kraj má vlastné problémy, potreba budovania infraštruktúry je ale všade rovnaká

Komisiou navrhované investičné priority politiky súdržnosti EÚ hodnotia slovenské samosprávne kraje kladne. Kľučovú úlohu eurofondov však vidia v budovaní dopravnej infraštruktúry. 

Náročný projekt

V prešovskom regióne budú z európskych peňazí financované aj ďalšie projekty zamerané na regionálne cesty I. triedy, a to aj vďaka realokovaným prostriedkom z iných operačných programov. Ide napríklad o obchvaty Sabinova a Plavnice, ako aj projekty modernizácie existujúcich ciest.

Úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh je chýbajúcim úsekom diaľnice D1 na východe Slovenska po Košice. Podľa rezortu dopravy ide o veľmi náročný projekt. Úsek má iba sedem kilometrov, ale takmer tretina diaľnice bude viesť na mostoch a druhá tretina v tuneli. „Stavia sa niekoľko veľkých a komplikovaných križovatiek a celková dĺžka ciest na týchto križovatkách je väčšia ako dĺžka samotného úseku. Súčasťou projektu je aj nové stredisko správy a údržby diaľnic pre východné Slovensko, ktoré vznikne v rámci výstavby,“ priblížila Ducká.

Vláda schválila presun 250-miliónového eurofondového balíka na cesty a diaľnice

Dodatočné peniaze pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra majú pomôcť s tranformáciou hornej Nitry a s budovaním a opravami ciest v Prešovskom a Banskobystrickom samosprávnom kraji. 

Vodiči ušetria podľa jej slov jazdou po prešovskej diaľnici približne 18 minút, čo predstavuje až 80 percent času oproti pôvodnej trase cez mesto. Kým jazda po starej ceste cez mesto trvá približne 24 minút, úsek diaľnice prejdú vodiči za päť minút. Plánované odovzdanie diaľnice do prevádzky je v lete 2021. Celkové náklady na projekt financované v rámci OPII sú viac ako 327 miliónov eur bez DPH.

Partner

Projekt DG REGIO: Review of EU Cohesion Policy in Slovakia

Sledujte

Partneri projektu

Partneri projektu: TUKE, Petit Press