Európske automobilky varujú pred katastrofickými následkami tvrdého brexitu

Ilustračný obrázok. [EPA-EFE/Focke Srangmann]

Spolu 23 európskych automobilových združení vydalo spoločné vyhlásenie, v ktorom tvrdia, že neriadený brexit ich môže stáť miliardy eur.

Zväz európskych výrobcov áut ACEA a kľúčové národné zväzy automobilového priemyslu varovali pred „katastrofickými dôsledkami“ brexitu bez dohody.

ACEA, Európska asociácia dodávateľov pre automobilový priemysel (CLEPA) rovnako ako 21 národných zväzov automobilového priemyslu vydali v nedeľu (22. septembra.) zriedkavé spoločné vyhlásenie, v ktorom dôrazne varovali pred negatívnymi vplyvmi brexitu bez dohody na „jedny z najhodnotnejších ekonomických aktív Európy“.

Dôsledky tvrdého brexitu pocíti aj Slovensko, vláda chystá opatrenia

Britský trh je dôležitý hlavne pre slovenské automobilky a výrobcov elektroniky. Vystúpenie Británie bez dohody s Úniou skomplikuje život aj slovenským autodopravcom.

Výrobcovia pripomínajú, že európsky automobilový priemysel patri medzi jeden z „najúspešnejších príbehov“ a „najväčších prispievateľov“ k hospodárskemu rastu v EÚ.

Pod vyhlásenie sa podpísali napríklad nemecký zväz automobilového priemyslu VDA, zväz francúzskych výrobcov áut CCFA alebo britský zväz výrobcov a predajcov áut SMMT.

Šéfovia európskeho automobilového priemyslu varovali, že dôsledky neriadeného brexitu pre sektor by boli vážne. „Odchod Veľkej Británie z EÚ bez dohody by odštartoval rozsiahlu zmenu obchodných podmienok, pričom by hrozilo, že clá vo výške miliárd eur ovplyvnia preferencie spotrebiteľov a ceny na oboch stranách Lamanšského prielivu,“ uvádza sa vo vyhlásení.

Obchodné bariéry poškodia výrobný model odvetvia, pričom náklady len na 1-minútové zastavenie výroby v Británii predstavujú podľa vyhlásenia 54 700 eur. Prípadné zavedenie ciel podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO) by zvýšilo účet za obchod s autami a súčiastkami medzi EÚ a Britániou o 5,7 miliardy eur, čo by vo forme zdraženia pocítili zákazníci, ak by výrobcovia nedokázali absorbovať dodatočné náklady.

Autopriemysel: Kto nepatrí medzi špičku, nepresadí sa

Pokles odbytu a vysoké náklady na nové technológie spôsobili podľa analýzy EY silný pokles tržieb aj ziskov.

Európske automobilky každoročne vyrobia vyše 19 miliónov áut a v Únii zamestnávajú 13,8 milióna ľudí, čo je 6,1 percenta pracovnej sily.

Podľa výrobcov je potrebné predísť narušeniam výroby a zvýšeniu nákladov, preto vyzývajú na to, aby sa vynaložilo všetko potrebné úsilie na dosiahnutie dohody o brexite.