Komisia oceňuje novú obchodnú dohodu s Mexikom. Španielski syrári sú nespokojní

Ilustračný snímok. [EPA-EFE/DANIEL KOPATSCH]

Európska únia a Mexiko dosiahli politickú dohodu, ktorá európskym poľnohospodárom otvára dvere na nové trhy. Španielski poľnohospodári však nie sú s výsledkom rokovaní spokojní.

Nová obchodná dohoda medzi EÚ a Mexikom prináša vzájomné obchodné vzťahy do modernej éry, odbúra väčšinu zostávajúcich prekážok a vytvorí nové pracovné miesta. Uviedla v pondelok Európska komisia (EK) s odkazom na dohodu, ktorú sa podarilo uzatvoriť v sobotu 21. apríla.

Predseda EK Jean-Claude Juncker v správe pre médiá zdôraznil, že s touto dohodou sa Mexiko pripojuje ku Kanade, Japonsku a Singapuru, čiže na „rastúci zoznam partnerov ochotných spolupracovať s EÚ pri obrane otvoreného a spravodlivého obchodovania založeného na pravidlách“.

Predtým než bude dohoda ratifikovaná a definitívne vstúpi do platnosti, zostáva obidvom stranám už len doladiť niekoľko technických detailov.

Mexiko a EÚ sa do konca roku chcú dohodnúť na novej obchodnej dohode

Vzájomný obchod medzi EÚ a Mexikom sa od podpísania prvej dohody o voľnom obchode pred sedemnástimi rokmi strojnásobil.

Eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová, ktorá mala na starosti rokovania v mene EÚ, pripomenula, že za menej ako dva roky Únia a Mexiko dosiahli dohodu vhodnú pre hospodárske a politické výzvy 21. storočia.

Za veľmi pozitívnu pre záujmy EÚ túto dohodu označil aj eurokomisár pre poľnohospodárstvo Phil Hogan, podľa ktorého je dobrou správou pre európsky agropotravinársky sektor, lebo vytvára nové vývozné príležitosti pre potraviny a nápoje, čo podporí viac pracovných miest a ekonomický rast najmä vo vidieckych oblastiach.

Problémy španielskych výrobcov

Ako to už však pri obchodných dohodách býva zvykom, nie všetci účastníci sú s jej finálnou podobou úplne spokojní. Problémy sa objavili predovšetkým u výrobcov z mliekarenského odvetvia.

Bruselu sa podarili zabezpečiť výhradné práva pre 340 výrobkov so zemepisným označením, vrátane francúzskeho syru Comté či portugalského Queijo Sao Jorge. Znamená to, že pod týmto názvom bude možné predávať len výrobky EÚ. Problém však nastáva pri označení španielskeho tradičného syru Manchego.

Syr Manchego predstavuje zhruba 15 percent celkového predaja syrov v Mexiku. Kým však mexickí producenti vyrábajú Manchego z kravského mlieka, základom španielskej receptúry je mlieko ovčieho plemena Manchego.

Únia a Japonsko chcú ratifikovať obchodnú dohodu ešte pred brexitom

Ak obchodná dohoda Európskej únie a Japonska vstúpi do platnosti ešte pred koncom marca 2019, bude sa počas dvojročného prechodného obdobia vzťahovať aj na Spojené kráľovstvo.

V Mexiku sa syr vyrába zhruba dva týždne, v Španielsku aj štyrikrát dlhšie, čo mu podľa tamojších farmárov dodáva špeciálnu kvalitu.

Mexickí predajcovia budú podľa dosiahnutej dohody musieť na obaloch uvádzať, že ich Manchego pochádza z kravského mlieka a nemá nič spoločné s ochranným označením EÚ.

Takáto dohoda by podľa Hogana mala uspokojiť tak mexických ako aj španielskych výrobcov. „Myslím si, že čo sa týka syru Manchego, poľnohospodári v Mexiku budú spokojní, a rovnako tak Španieli,“ uviedol Hogan.

Martin Esteso z najväčšieho španielskeho združenia španielskych poľnohopodárov (ASAJA) však s týmto tvrdením nesúhlasí a označil ho za „nonsesn“.

„Boli sme využití ako tajný tromf v rokovaniach“ uviedol pre burselský portál EURACTIV. „Táto dohoda je veľkou ranou pre nás a náš vývoz, pretože oni (mexickí producenti) teraz môžu predávať v zahraničí s rovnakým označení“.

Dodatočné informácie podľa neho situáciu nezachránia, keďže spotrebitelia radšej nekúpia nič, ako by mali byť podvedení.

Dohoda zaistí nové pracovné miesta

Na rozdiel od prvej obchodnej dohody z roku 1997 nová dohoda zruší clá pre 99 percent výrobkov, s ktorými navzájom obchodujú obe strany. V prípade 98 percent tovarov budú zrušené všetky poplatky od okamihu nadobudnutia účinnosti dohody. Pokiaľ ide o zostávajúce položky, clá sa odstránia časom alebo pre obmedzené množstvá tovarov (kvóty), čo sa týka najmä vývozu mlieka a mäsa, z EÚ aj z Mexika.

Komisia spresnila, že EÚ je tretím najväčším obchodným partnerom pre Mexiko. Krajina so 128 miliónmi ľudí je zas druhým najväčším obchodným partnerom EÚ v Latinskej Amerike, hneď po Brazílii.

Celkový objem obchodu medzi EÚ a Mexikom vlani predstavoval 62 miliárd eur v oblasti tovarov a 15 miliárd eur v oblasti služieb (dáta z roku 2016). Krajiny EÚ vyviezli vlani tovary do Mexika v hodnote 38 miliárd eur. V oblasti služieb, podľa údajov z roku 2016, to boli vývozy za 20 miliárd eur. Odbúranie colných poplatkov ušetrí európskym vývozcom 100 miliónov eur ročne.

EÚ v roku 2018: Ekonomika a obchod

Viacročný finančný rámec, reforma eurozóny, zdanenie nadnárodných digitálnych spoločností, či dobudovanie bankovej únie. To sú témy, ktoré budú najviac hýbať ekonomikou Európskej únie v roku 2018.

V súčasnosti je 400 tisíc pracovných miest v EÚ spojených s obchodnými vzťahmi s Mexikom. Nová dohoda uľahčí obchod a investície s touto krajinou, takže počet pracovných miest ešte porastie.

Komisia odhaduje, že každá jedna miliarda eur vývozov EÚ do Mexika podporuje približne 14 tisíc nových pracovných miest v Európe. „Čím viac bude vyvážať Európa, tým viac pracovných miest môže vytvoriť,“ uvádza sa v správe eurokomisie.

Dohoda po vstúpení do platnosti, k čomu by malo dôjsť do konca tohto roka, má zabezpečiť nové zisky pre spoločnosti a pracovníkov a nové výhody pre spotrebiteľov v celej Európe, podporí agendu EÚ v oblasti obchodnej politiky založenej na hodnotách a zároveň vyšle do sveta signál, že EÚ a Mexiko odmietajú protekcionizmus.