Komisia pokutuje kartely, ktoré predražujú ceny automobilov

Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. [STEPHANIE LECOCQ/EPA]

Sedem prepravných spoločností podľa Európskej komisie výrazne porušilo európske pravidlá hospodárskej súťaže. Spolu na pokutách zaplatia 546 miliónov eur.

Európska komisia v stredu v troch separátnych rozhodnutiach udelila miliónové pokuty za kartelové dohody. Štyria námorní prepravcovia zaplatia 395 miliónov eur. Dvaja dodávatelia zapaľovacích sviečok boli pokutovaní sumou 76 miliónov eur a rovnakou sumou boli pokutovaní aj dvaja dodávatelia brzdových systémov.

Predražená doprava automobilov

Komisia pripomenula, že účasť na karteloch je v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ. Eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová spresnila, že všetky firmy uznali svoju účasť na karteloch a súhlasili s vyriešením prípadov.

„Zvyšovaním cien komponentov alebo dopravných nákladov na automobily, účastníci kartelovej dohody poškodili európskych spotrebiteľov a nepriaznivo ovplyvnili konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu, ktorý v EÚ zamestnáva približne 12 miliónov ľudí,“ vysvetlila komisárka.

Komisia zistila, že čilský námorný dopravca CSAV, japonskí prepravcovia „K“ Line, MOL a NYK, ako aj nórsko-švédska dopravná spoločnosť WWL-EUKOR sa zúčastnili na karteli o medzikontinentálnej námornej doprave. Od októbra 2006 do septembra 2012 ovplyvňovali diaľkovú námornú dopravu pri prevoze nových automobilov, nákladných automobilov, ako aj kombajnov či traktorov, na trasách medzi Európou a ostatnými kontinentmi.

Úľavy za spoluprácu

Komisia pri určovaní pokút zohľadnila hodnotu predaja na medzikontinentálnych trasách do a z krajín Európskeho hospodárskeho priestoru (EHP), dosiahnutú účastníkmi kartelu za dopravné služby, závažnosť porušenia, geografický rozsah a časové trvanie.

V súlade s princípom o zhovievavosti spoločnosť MOL, ktorá na kartel upozornila, sa vyhla pokute vo výške 203 miliónov eur.  Rovnako spoločnosti CSAV, „K“ Line, NYK a WWL-EUKOR profitovali zo zníženia pokút vďaka ochote spolupracovať s eurokomisiou. V praxi to znamená, že firma NYK zaplatí 141,82 milióna eur, firma „K“ Line 39,10 milióna eur, WWL-EUKOR uhradí 207,335 milióna eur a CSAV musí zaplatiť 7,033 milióna eur.

https://twitter.com/PabloPerezA/status/966275290333958145

V druhom rozhodnutí EK skonštatovala, že nemecká firma Bosch a japonské podniky Denso a NGK sa zúčastnili na karteli týkajúceho sa dodávok zapaľovacích sviečok výrobcom automobilov v EHP. Ich kartel trval od roku 2000 do roku 2011. Vyšetrovanie EK začalo žiadosťou o oslobodenie od pokuty predloženou spoločnosťou Denso.

Spoločnosť Denso sa tak vyhla pokute vo výške 1 milión eur a Komisia znížila pokuty pre ostatné dve firmy za ich ochotu spolupracovať. Bosch zaplatí len 45,83 milióna eur a firma NKG uhradí 30,26 milióna eur.

Tretie rozhodnutie EK sa týka dvoch kartelov na trhu s brzdovými systémami. Prvá nezákonná dohoda sa týkala dodávky hydraulických brzdových systémov (HBS) a v období od februára 2007 do marca 2011 sa na nej zúčastnili firmy TRW, Bosch a Continental. Druhý kartel, od septembra 2010 do júla 2011, sa týkal dodávok elektronických brzdových systémov (EBS) a bol dohodnutý spoločnosťami Bosch a Continental.