Komisia zablokovala fúziu vlakových divízií Alstomu a Siemensu, Paríž chce zmeny

Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová na tlačovej besede k plánovanej fúzii Siemensu a Alstomu. [EPA-EFE/Olivier Hoslet]

Komisia sa obáva nepriaznivého vplyvu fúzie na ceny signalizačných systémov a budúcej generácie vlakov. Francúzi už avizovali návrh na zmenu pravidiel o hospodárskej súťaži.

Európska komisia zablokovala plánovanú fúziu vlakových divízií francúzskeho koncernu Alstom a nemeckého Siemensu s tým, že firmám sa nepodarilo vyvrátiť „vážne“ obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

„Táto fúzia povedie k zvýšeniu cien signalizačných systémov potrebných pre bezpečnosť cestujúcich a cien budúcej generácie vysokorýchlostných vlakov,“ oznámila komisárka EÚ pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. Zároveň dodala, že Komisia fúziu zablokovala, pretože spoločnosti neboli ochotné v dostatočnej miere riešiť vážne obavy Bruselu, čo sa týka vplyvu na hospodársku súťaž.

Alstom a Siemens poukazovali na to, že fúzia vlakových divízií im umožní adekvátne konkurovať zahraničným rivalom, najmä čínskemu kolosu CRRC. Podľa Komisie však čínske firmy „v súčasnosti v oblasti signalizačných systémov na trhu Únie nepôsobia“, a čo sa týka biznisu vysokorýchlostných vlakov, „je nepravdepodobné,“ že by v dohľadnej dobe Alstom a Siemens ohrozili. Siemens je výrobcom vysokorýchlostných vlakov ICE a Alstom vyrába vlaky známe ako TGV.

Zvoľnenie súťažných pravidiel pre priemysel podporuje aj Slovensko

Nová politika hospodárskej súťaže by podľa členských štátov mala zabezpečiť vyššiu konkurencieschopnosť európskych spoločností na svetovom trhu. Pod výzvu na asertívnu priemyselnú stratégiu sa podpísali tiež krajiny V4. 

Francúzska vláda je ale presvedčená, že Brusel dostatočne neodhadol budúce riziko v podobe konkurencie CRRC. Ako ešte pred oficiálnym rozhodnutím Komisie uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire, je to poľutovaniahodný krok a je presvedčený, že z ekonomického hľadiska Komisia robí chybu.

„Úlohou Európskej únie by mala byť ochrana európskych ekonomických záujmov a záujmov priemyselných odvetví v Únii,“ povedal Le Maire. Dodal, že toto rozhodnutie v skutočnosti poslúži ekonomickým záujmom Číny a jej priemyselným sektorom.

Francúzsko opakovane poukazovalo na výhody fúzie a tvrdilo, že Európa potrebuje priemyselného „šampióna,“ ktorý bude dostatočne veľký, aby dokázal konkurovať čínskym aj americkým koncernom. V tejto súvislosti Le Maire povedal, že Paríž a Berlín do niekoľkých týždňov predložia návrh na zmeny v pravidlách EÚ o hospodárskej súťaži.