Minister Doležal: Z plánu obnovy na cyklodopravu pôjde 100 miliónov eur

Ilustračný obrázok. [Pixabay]

Podľa občianskeho združenia Cyklokoalícia je Slovensko o „krok bližšie k rozbicyklovaniu“. Vďaka európskym peniazom by bezpečné cyklotrasy do niekoľkých rokov mohlo mať každé slovenské mesto.

Z plánu obnovy na podporu cyklodopravy, napríklad budovanie cyklotrás vláda vyčlení až 100 miliónov eur, vyhlásil vo štvrtok (11. februára) minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

„Cyklodoprava môže zohrať významnú rolu v multimodalite,“ cituje slová ministra agentúra SITA. Doležal vyzval samosprávy, aby pripravovali projekty, na ktoré by mohli žiadať uvoľnené peniaze.

Cyklotrasy chce rezort budovať aj ako súčasť výstavby, respektíve modernizácie ciest prvej triedy a diaľnic. „Dobrým príkladom je D3, tam upravujeme projekt na Kysuciach tak, aby zohľadňoval potreby cyklotrasy. Aj týmto vyzývam samosprávy, pripravujte sa na to, že tá schéma tu bude a budeme vedieť čerpať na to prostriedky,“ uviedol Doležal s tým, že o to dôležitejšie je mať pripravené projekty.

V poslednej zverejnenej verzii Národného plánu obnovy a odolnosti pritom cyklodoprava chýbala, čo kritizovalo občianske združenie Cyklokoalícia. „V čase výrazných rozpočtových výdavkov samospráv sú európske zdroje jedinou cestou, ako vybudovať kvalitnú dopravnú infraštruktúru a zvýšiť tak podiel cyklodopravy,“ uviedlo vtedy združenie.

V januári sa na ministra financií Eduarda Hegera (OĽaNO), ktorý koordinuje prípravu reformného dokumentu, obrátila skupina siedmich europoslancov so žiadosťou, aby podporu cyklodopravy do plánu doplnil.

V pláne obnovy chýbajú odpady aj agrosektor. Ako chce vláda ozeleniť Slovensko?

Rezort financií zverejnil detailnejší plán obnovy. Najviac peňazí pôjde na zelené opatrenia – do podpory obnoviteľných zdrojov, obnovy budov, rozvoja železníc a dekarbonizácie priemyslu. Odpadové a vodné hospodárstvo z plánu vypadli. Chýba aj zmienka o agropotravinárstve.   

Pozitívna správa

Zmenu postoja vlády považuje občianske združenie Cyklokoalícia za pozitívnu správu pre cyklodopravu na Slovensku. „Ide o čiastku, ktorá vie Slovensku výrazne dopomôcť k tomu, aby ľudia presadli z auta na bicykle,“ zareagovalo združenie na Facebooku. Aktivisti ocenili aj Doležalov prísľub, že prostriedky budú určené na podporu cyklodopravy a nie cykloturistiky, čo sa podľa nich na Slovensku často zamieňa.

S podporu cyklodopravy sa počíta aj v budúcom eurofondovom období. Eurofondy sú dnes hlavným finančným zdrojom pre podporu cyklodopravy na Slovensku. Z Integrovaného regionálneho operačného programu sa na cyklodopravnú infraštruktúru preinvestovalo viac ako 80 miliónov eur.

Podľa Cyklokoalície by tak vďaka európskym peniazom do niekoľkých rokov mohla existovať základná sieť bezpečných cyklotrás v každom slovenskom meste.

Prezident Cyklokoalície: Výstavba cyklotrás na úrovni regiónov je nezmyselná, zamerajme sa na mestá

Vytváranie regionálnych koncepcií rozvoja cyklotrás nemá zmysel. Cyklodoprava neprebieha na úrovni štátu ani regiónu, potenciál má najmä v mestách, hovorí prezident Cyklokoalície DAN KOLLÁR.  

„Predpokladom je však umné využitie týchto prostriedkov, aby sme cyklotrasy skutočne stavali, kde majú z hľadiska dopravy najväčší význam,“ upozorňuje združenie.

„Spolu so samotnou podporou výstavby je preto potrebné pracovať na jasnej stratégii štátu v podpore cyklodopravy, metodike pre financovanie cyklistickej infraštruktúry, vzdelávaní úradníkov či projektantov, ale aj zmenách legislatívy, ktoré urobia rozvoj cyklodopravy jednoduchším a rýchlejším. Zároveň ide o jasný signál pre samosprávy, ktoré by si mali vyčleniť kapacity venované cyklodoprave a zvyšovať svoju pripravenosť na čerpanie týchto prostriedkov,“ dodáva.

Národný plán obnovy a odolnosti musí vypracovať každá členská krajina EÚ, aby mohla čerpať šesťmiliardovú pomoc z mimoriadneho Fondu obnovy, na ktorom sa EÚ dohodla v snahe naštartovať európsku ekonomiku pandémii ochorenia COVID-19.

Slovenská vláda v súčasnosti pracuje na finálnej verzii dokumentu, ktorý do Bruselu musí zaslať do konca apríla.

Partner

Projekt DG REGIO: Review of EU Cohesion Policy in Slovakia

Sledujte

Partneri projektu

Partneri projektu: TUKE, Petit Press, SK8