Projektové dlhopisy EÚ ako prví využili Španieli

Predseda Európskej komisie José Manuel Barroso sa o zavedení projektových dlhopisov vydávaných v spolupráci s Európskou investičnou bankou zmienil ešte v septembri 2010 vo svojom prejave o stave Únie na pôde Európskeho parlamentu.

Využívať bondy na financovanie európskeho rozpočtu navrhol ešte bývalý šéf európskej exekutívy Jacques Delors v roku 1993 v rámci plánu pre rast, konkurencieschopnosť a zamestnanosť, ktorý nasledovala Lisabonská stratégia.

Väčšina členských štátov však bola proti, pretože sa obávali, že by sa tak zvýšili ich náklady na spoločný rozpočet. Princíp požičiavania peňazí s krytím z európskeho rozpočtu na financovanie projektov alebo poskytovanie pomoci európske inštitúcie v minulosti už využili, avšak šlo len o malé sumy.

V októbri 2011 Barroso spomenul konkrétnu cifru – 50 miliárd eur, ktoré by s využitím projektových dlhopisov financovali dopravné, energetické a telekomunikačné projekty. Pilotne ich otestovali v máji 2012.

Komisár pre hospodárske a menové záležitosti Olli Rehn minulý týždeň počas svojho prejavu na Európskom fóre Alpbach v Rakúsku oznámil, že veľký projekt zásobníka plynu v Španielsku sa stal prvým, ktorý využil projektové dlhopisy v rámci pilotnej fázy spoločnej iniciatívy Komisie a Európskej investičnej banky.

Projekt Castor podľa jeho slov treba vnímať ako povzbudzujúci znak dôvery v krízou zasiahnuté Španielsko. „Úspešnú emisiu prvých projektových dlhopisov projektu Castor je vítaným znamením rastúcej podpory dlhodobých investícií potrebných pre udržateľný rast v Európe,“ konštatoval.

Jeho slová potvrdila aj Európska investičná banka. Na zlepšenie ratingu v snahe o získanie záujmu investorov využili 200-miliónovú likviditu. EIB plánuje celkovo poskytnúť 500 miliónov eur a zároveň chce do dlhopisov investovať 300 miliónov eur.

Ako uviedol prezident EIB Werner Hoyer pilotná fáza spoločnej iniciatívy by mala dať nový rozmer prispievania banky na financovanie infraštruktúry v Európe. Na podporu z projektových dlhopisov bolo doteraz schválených deväť energetických a dopravných projektov v šiestich krajinách. Patria medzi ne diaľničné projekty v Belgicku, Nemecku, vo Veľkej Británii a na Slovensku a energetické projekty v Nemecku, Taliansku, Španielsku a vo Veľkej Británii.