Trump zmietol zo stola návrh Únie na úplné zrušenie ciel na autá

Prezident USA Donald Trump. [EPA-EFE/SHAWN THEW]

Americký prezident zároveň opätovne pohrozil vystúpením Spojených štátov zo Svetovej obchodnej organizácie.

Mesiac po tom, čo sa Únia a Spojené štáty dohodli na otvorení nových bilaterálnych rokovaní, ktoré mali uvoľniť napätie na obidvoch stranách Atlantiku, sa vzájomný obchodný spor opäť vrátil na začiatok.

Americký prezident Donald Trump vo štvrtok odmietol najnovšiu ponuku EÚ na úplné zrušenie ciel na priemyselné výrobky, vrátane áut.

„To nestačí,“ uviedol v Oválnej pracovni pre agentúru Bloomberg News Trump.

„Ich spotrebiteľským návykom je kupovať ich vlastné a nie naše autá,“ dodal v rozhovore s americkou agentúrou.

Nulové clá na autá sú vyýhodné pre obidve strany

Švédska komisárka Cecilia Malmströmová na výbore Európskeho parlamentu pre obchod vo štvrtok uviedla, že Únia je ochotná v prípade obchodnej dohody s USA úplne zrušiť clá na priemyselné výrobky, vrátane áut.

„Sme dokonca ochotní znížiť aj clá na autá až na nulu, ak to bude obojstranné,“ povedala pred europoslancami. „Ak by sa toto uskutočnilo, bolo by to pre nás, ale aj pre nich (USA) ekonomicky výhodné,“ vysvetľovala nový postoj Komisie.

V súčasnosti EÚ uplatňuje 10 percentné clá na dovoz amerických áut, pri dovoze do USA je to 2,5 percenta.

Malmströmová ale súčasne ubezpečovala, že tento krok neznamená oživenie kontroverzného Transatlantického obchodného a investičného partnerstva (TTIP). Dohodu po nástupe do Bieleho domu potopil práve súčasný americký prezident.

„Toto by mohla byt užšia obchodná dohoda, zameraná výhradne na clá na tovary,“ upresnila eurokomisárka.

Predseda európskej exekutívy Jean-Claude Juncker sa na júlovej návšteve Bieleho domu s americkým prezidentom dohodol na otvorení rokovaní, ktoré by mali viesť k nulovým clám na priemyselnú výrobu. O automobilových výrobkoch sa však v ich spoločnom vyhlásení nepísalo.

Európska únia sa vtedy zaviazala k zvýšeniu nákupov americkej sóje a skvapalneného zemného plynu. Americká administratíva na oplátku (ústne) prisľúbila, že nezvýši clá na dovoz automobilov a autodielov z EÚ.

Necelý mesiac po schôdzke lídrov ale Trump pred svojimi priaznivcami opäť hovoril, že „zavedieme 25-percentné clo na každé auto prichádzajúce do USA z Európskej únie“.

Únia a Spojené štáty sa majú opäť radi, clá na autá Trump nateraz nezavedie

Európska únia a Spojené štáty sa dohodli, že spoločne „vyriešia“ aj spor ohľadom sporných amerických ciel na dovoz ocele a hliníku. 

„Ohľadne obchodnej politiky medzi nami a USA pretrvávajú naďalej hlboké nezhody,“ potvrdila zástupkyňa Švédska v európskej exekutíve.

Komisia počas týždňa ústami hovorcu uviedla, že ak USA uplatní nové clá na európske výrobky, EÚ je pripravená na rýchlu a dôraznú odpoveď. Brusel preto pre tento prípad pripravuje zoznam výrobkov, ktoré budú podliehať novým clám.

„Ten zoznam sa stále pripravuje, je stále tu a ak to bude potrebené, my ho samozrejme využijeme,“ povedala Malmströmová europoslancom.

USA vystúpi zo Svetovej obchodnej organizácie

„Európska únia je skoro rovnakým zlom ako Čína, akurát je menšia,“ uviedol vo štvrtok Trump. Po stretnutí s Junckerom pritom republikánsky prezident o Únii chvíľu hovoril ako „priateľovi USA“.

Pre Bloomberg dokonca opäť zopakoval jeho dávnejšie vyhlásenie, že Spojené štáty vystúpia zo Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Necelý mesiac od dohody s Úniou sa Trump opäť vyhráža zvýšením ciel na autá

Amerického prezidenta neodrádzajú ani jeho predošlé sľuby, protesty najväčších amerických automobiliek či fakt, že ministerstvo obchodu ešte nezistilo, či dovoz európskych áut ohrozuje národnú bezpečnosť USA. 

„Ak sa (WTO) nezačne správať rozumne, vystúpime,“ dodal k organizácii, na ktorej základoch aj vďaka Spojeným štátom po druhej svetovej vojne vznikol mnohostranný svetový obchod.

Tá sa dostala do krízy práve v momente, kedy by mala rozhodovať o obchodných sporoch medzi krajinami, ktoré vypukli s nástupom Donalda Trumpa do funkcie.

Washington tento týždeň totiž zablokoval opätovné menovanie jedného zo sudcov v orgáne na rozhodovanie sporov, čím je ohrozená jeho schopnosť plniť svoju hlavnú funkciu – dohliadať na dodržiavanie medzinárodných obchodných pravidiel.