Únia čaká, či Trump zavedenie clá na európske autá. Zareaguje adekvátne a rýchlo

Ilustračný obrázok. [EPA-EFE/David Hecker]

Obchodné rokovania medzi Bruselom a Washingtonom sú opäť v ohrození. Americký prezident má 90 dní na to, aby rozhodol, či bude chrániť národnú bezpečnosť USA tak, že zavedie clá na autá z EÚ.

Ak sa americký prezident Donald Trump rozhodne zaviesť dovozné clá na európske autá, Únia rýchlo zareaguje, uviedol v pondelok (18. februára) hovorca Európskej komisia Margaritis Schinas.

Americké ministerstvo obchodu v nedeľu Trumpovi odovzdalo dlhoočakávanú správu o tom, či podľa jeho názoru dovoz automobilovej výroby z EÚ ohrozuje národnú bezpečnosť USA.

Vládny dokument je zatiaľ neverejný a tak zatiaľ nie je známy ani jeho záverečný verdikt. Americký prezident má v každom prípade 90 dní na to, aby sa rozhodol, či odporúčanie ministerstva obchodu príjme alebo nie.

Ako však pred novinármi uviedol hovorca Komisie, Brusel je pripravený aj na to, že Trump svoje hrozby nakoniec premení na realitu.

„Ak sa táto správa premietne do krokov, ktoré poškodia európsky vývoz, Európska Komisia zareaguje rýchlo a adekvátnym spôsobom,“ povedal Schinas.

Schinas: Únia drží slovo

Správa americkej administratívy je podľa mnohých taktickým manévrom, ktorý má Američanom zaistiť výhodu v prebiehajúcich obchodných rokovaniach so zástupcami EÚ. Vzájomné rozhovory, ktorých výsledkom má byť odstránenie ciel a necolných bariér v automobilovom priemysle, začali po tom, čo predseda Komisie Jeana-Claudea Junckera v lete navštívil Biely dom.

Šéf európskej exekutívy na schôdzke s Trumpom v spoločnej deklarácii zaviazal európsku dvadsaťosmičku k väčším nákupom americkej sóje a skvapalneného zemného plynu. Americký prezident na oplátku aspoň ústne prisľúbil, že USA zatiaľ nezavedie avizované 25-percenté clá na vozy z EÚ.

Brusel sa s Washingtonom tiež dohodol, že počas rozhovorov žiadna zo strán nepodnikne „žiadne kroky, ktoré by išli proti duchu dohody“. Podpísanie nových ciel na autá by v očiach EÚ urite takým krokom bol.

Necelý mesiac od dohody s Úniou sa Trump opäť vyhráža zvýšením ciel na autá

Amerického prezidenta neodrádzajú ani jeho predošlé sľuby, protesty najväčších amerických automobiliek či fakt, že ministerstvo obchodu ešte nezistilo, či dovoz európskych áut ohrozuje národnú bezpečnosť USA. 

Podľa Schinasa by sa celá záležitosť mala vyriešiť práve na týchto rokovaniach, ktoré sa, ako uviedol, „z nášho pohľadu uberajú správnym smerom“.

„Európska únia dodrží svoje slovo pokiaľ to isté spravia aj Spojené štáty,“ dodal hovorca Komisie.

V súčasnosti USA uplatňuje 2,5-percentné clo na dovoz európskych áut, zatiaľ čo americkí dovozcovia automobilov do EÚ čelia 10-percentným clám.

Hrozná správa pre Nemecko

Na to, že sa dlhoročný obchodný partner vôbec zaoberá otázkou, či európske autá môžu znamenať hrozbu pre americkú národnú bezpečnosť, sa počas víkendu sťažovala aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.

„Ak máme brať vážne transatlantické partnerstvo, potom pre mňa, ako nemeckú kancelárku, nie je jednoduché čítať…že americké ministerstvo obchodu považuje európske autá za hrozbu pre bezpečnosť USA,“ uviedla kancelárka v sobotu na mníchovskej konferencii o bezpečnosti.

„Pre Nemecko je to hrozná správa,“  dodala Merkelová.

Únia a Spojené štáty sa majú opäť radi, clá na autá Trump nateraz nezavedie

Európska únia a Spojené štáty sa dohodli, že spoločne „vyriešia“ aj spor ohľadom sporných amerických ciel na dovoz ocele a hliníku. 

Zároveň poukázala na fakt, že Nemci, ktorí v rámci EÚ vyvážajú do USA najviac áut, vyrábajú veľký počet vozidiel práve v Spojených štátoch, odkiaľ ich vyvážajú do Číny. Vôbec najväčšia továreň nemeckej automobilky BMW sa nachádza v Kalifornii „Je šokujúce, ak toto je považované za ohrozenie národnej bezpečnosti USA,“ uviedla Merkelová.

Ako informovala agentúra Bloomberg, americké automobilové združenie predajcov automobilov (NADA) odhaduje, že zavedenie ciel zvýši cenu európskych áut vyrobených v USA o vyše 2 200 dolárov, v prípade tých dovezených z Európy dokonca takmer až o 7 000 dolárov.

Nemecký automobilový priemysel: Je to nepochopiteľné

Slová nemeckej kancelárky v pondelok zopakoval aj Nemecká federácia automobilového priemyslu (VDA)

VDA uviedla, že len samotný nemecký automobilový priemysel vytvoril v USA v minulých rokoch viac než 113-tisíc pracovných miest a zaradil sa ku kľúčovým vývozcom zo Spojených štátov. „To všetko USA podporuje, nie ohrozuje,“ vyhlásila VDA. Zároveň dodala, že akékoľvek rozhodnutie, ktoré by označovalo vývoz áut z Európy za riziko pre národnú bezpečnosť USA je „nepochopiteľné“.

Trump zmietol zo stola návrh Únie na úplné zrušenie ciel na autá

Americký prezident zároveň opätovne pohrozil vystúpením Spojených štátov zo Svetovej obchodnej organizácie. 

Ministri členských štátov, ktorí majú v portfóliu obchodné záležitosti, tento týždeň budú v Bukurešti rozhodovať o mandáte na úplne zrušenie ciel na priemyselnú výrobu v obchode medzi USA a EÚ.

Vyjednávacie tímy obidvoch strán sa k rokovaniam zídu opäť na začiatku marca vo Washingtone. Únia je ale odhodlaná pokračovať v rokovaniach len v prípade, že hrozba ciel na európsku automobilovú výrobu nebude na programe dňa.

Komisia zároveň od Washingtonu očakáva zrušenie 25-percentých ciel na oceľ a 12,5 percentných ciel na hliník, ktoré zaviedla Trumpova administratíva minulý rok.