Únia vyčlenila 200 miliónov eur na propagáciu európskeho poľnohospodárstva

Ilustračný obrázok. [Pixabay]

Až 81 proagačných programov má pomôcť európskym výrobcom komunikovať o kvalite svojich výrobkov, propagovať ich v rámci EÚ aj mimo nej a otvárať nové trhy.

Európska komisia a Výkonná agentúra pre spotrebiteľov, zdravie, poľnohospodárstvo a potraviny (CHAFEA) v pondelok schválili 81 kampaní na podporu agropotravinárskych výrobkov Európskej únie vo vnútri aj mimo hraníc Únie na nasledujúce tri roky.

Komisia v správe pre médiá upozornila, že vybrané kampane čerpajú z rozpočtu EÚ pre poľnohospodárstvo v celkovej výške 200 miliónov eur. V tomto roku bolo vybraných 56 kampaní pre jednoduché programy a 25 kampaní pre viacprogramové projekty. Eurokomisár pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka Phil Hogan v tejto súvislosti povedal, že agropotravinárske výrobky z krajín EÚ sú známe po celom svete svojou kvalitou a autentickosťou a spresnil, že Európska komisia podporuje usilovnú prácu európskych farmárov a pestovateľov šírením a udržiavaním ich dobrej povesti na celosvetovej úrovni.

Mercosur a poľnohospodárstvo na Slovensku: Príležitosť alebo riziko

Obchodná dohoda EÚ-Mercosur môže otvoriť dvere nekvalitnému juhoamerickému mäsu na európsky trh. Slovenskí poľnohospodári sa obávajú, že kvôli nízkej cene skončí hlavne na slovenských pultoch. Spotrebiteľov žiadajú, aby sa pozerali na pôvod výrobku. 

Cieľom propagačných programov je pomôcť európskym výrobcom komunikovať o kvalite svojich výrobkov, propagovať ich v rámci EÚ aj mimo nej a otvárať nové trhy. EK a CHAFEA sa zamerali na niekoľko priorít, napríklad zdôrazňovanie kvality európskych potravín so zemepisným označením alebo metódy ekologickej výroby.

Z celkového počtu 81 schválených kampaní je 55 zameraných na krajiny mimo EÚ, ako napríklad Brazília, Kanada, Čína, Mexiko a India.

Schválené propagačné kampane sa budú týkať širokej škály výrobkov – od mliečnych výrobkov, cez olivy a ovocie až po zeleninu. Len sektor ovocia a zeleniny bude mať 16 špecializovaných programov, zatiaľ čo pre syry a mliečne výrobky z EÚ bolo schválených osem kampaní. Vybrané programy prichádzajú v roku 2019 od žiadateľov z 19 členských štátov EÚ.

Pôjde o takzvané jednoduché propagačné programy, ktoré môžu čerpať polovicu celkového agrorozpočtu na propagačnú politiku. Ďalších 100 miliónov eur je určených na viacprogramové projekty (90,5 milióna eur) a na vlastné iniciatívy eurokomisie (9,5 milióna eur). Jednoduché propagačné programy predkladá jedna alebo viac organizácií z jednej členskej krajiny, kým viacprogramové iniciatívy predkladajú najmenej dve organizácie z najmenej dvoch členských štátov alebo jedna či viaceré celoeurópske organizácie z agrosektora. Viacprogramové iniciatívy riadi CHAFEA.

Partner

Projekt FUTURE CAP: Dynamic, Innovative and Sustainable Agriculture in Slovakia