Z Lisabonu vyštartoval európsky expres. Zastaví aj v Bratislave a v Košiciach

Špeciálny vlak Connecting Europe Express pri odchode z lisabonskej stanice Garo do Oriente [EPA-EFE/Rodrigo Antunes]

Expres je súčasťou Európskeho roku železníc 2021. Cieľom je ukázať výhody železničnej dopravy a jej dôležitosť pri prechode na uhlíkovú neutralitu. Na svojej 36-dňovej ceste zastaví aj v Bratislave a v Košiciach.

Connecting Europe Expresstak sa oficiálne volá špeciálny vlak, ktorý minulý týždeň (2. septembra) vyrazil na svoju európsku cestu z lisabonskej hlavnej stanice. Tá by mala vyvrcholiť 7. októbra v Paríži. Medzitým vlak prejde viac ako 100 mestami a 23 členskými krajinami Únie.

„Lisabon sa už dlhú dobu snaží o posun k udržateľnej mobilite. Tento špeciálny vlak má preto pre naše mesto veľký význam. Európsky záväzok podporovať železničnú dopravu nás všetkých dostáva na správnu koľaj v boji proti klimatickej zmene. Vlaky sú nielen zelenšie a udržateľnejšie, ale aj lacnejšie, pohodlnejšie a bezpečnejšie,” uviedol lisabonský primátor Fernando Medina (S&D).

Okrem podpory železničnej dopravy, ktorá bude hrať významnú úlohu pri napĺňaní cieľov Európskej zelenej dohody, má expres aj teritoriálnu dimenziu. Poukázala na ňu komisárka pre dopravu Adina Valeanová v liste adresovanom prezidentovi Európskeho výboru regiónov Apostolosovi Tzitzikostasovi. Valeanová zároveň vyzvala všetkých členov výboru regiónov, aby sa do projektu zapojili a navštívili vlak v jednej z jeho destinácii.

Neúplná trasa špeciálneho vlaku Connecting Europe Express [European Committee of the Regions]

Projekt chce zároveň upozorniť na chýbajúce spojenie medzi niektorými časťami európskej železničnej siete, rovnako ako na príklady úspešnej spolupráce medzi železničnými spoločnosťami a správcami infraštruktúry.

Na Slovensku expres zastaví dvakrát. Do Bratislavy príde v piatok 10. septembra pred jednou na obed. Odíde v sobotu 11. septembra o pol deviatej ráno. Stáť bude v múzeu dopravy pri hlavnej stanici. V Košiciach bude 19. septembra medzi 18:47 a 20:25. Presnú trasu nájdete tu.

Vozne zo všetkých kútov Európy

Vlak „Connecting Europe Express je výsledkom spolupráce Európskej komisie so Združením európskych železničných a infraštruktúrnych spoločností (CER), s európskymi železničnými dopravcami, správcami infraštruktúry a s mnohými ďalšími partnermi vrátane Európskeho výboru regiónov. Komisia jeho vytvorenie odobrila v máji.

Vzhľadom na rôzny rozchod koľajníc v Európe bude „Connecting Europe Express“ v skutočnosti pozostávať z troch vlakov – pyrenejského, štandardného a pobaltského vlaku, ktoré sa na trase stretnú. Železničné vozne poskytli viaceré železničné spoločnosti. Jeden z nich, ktorý poskytla maďarská železničná spoločnosť MÁV, bude miestom výstavy na kolesách organizovanej Európskou výkonnou agentúrou pre klímu, infraštruktúru a životné prostredie (CINEA). Súčasťou súpravy bude konferenčný vozeň od francúzskej železničnej spoločnosti SNCF, dva klasické osobné vozne od nemeckej DP a švajčiarskej SBB, jedálenský vozeň od talianskej FS a lôžkový vozeň od rakúskej ÖBB. Pyrenejský vlak medzi Portugalskom a Španielskom zabezpečuje španielsky dopravca Renfe. Pobaltský vlak má na starosti litovský dopravca LTG.

Cesta k uhlíkovej neutralite

Železnice sú pre Európsku komisiu jedným z prostriedkov ako do roku 2050 dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. V celej Únii sú zodpovedné za menej ako 0,5 percenta emisií skleníkových plynov  u dopravy. Vlaky preto patria k najudržateľnejším formám osobnej a nákladnej dopravy.

V roku 2021 bude v kurze vlaková doprava

Tento rok štartuje iniciatíva Európsky rok železníc, ktorá má zvýšiť využívanie vlakov pre osobnú aj nákladnú dopravu.

Napriek tomu ich využíva len sedem percent cestujúcich a len 11 percent tovarov sa prepravuje po železnici. Európsky rok železníc by to mal zmeniť a spopularizovať vlakovú dopravu medzi ľuďmi aj prepravnými spoločnosťami. Tým sa výrazne znížia emisie skleníkových plynov a znečistenie, ktoré v Európskej únii pochádzajú z dopravy.

„Železnice formovali našu bohatú, spoločnú históriu. Sú však aj budúcnosťou a spôsobom, ako obmedziť klimatickú zmenu a pomôcť ozdraviť európsku ekonomiku po pandémii. V nasledujúcich týždňoch sa špeciálny vlak Connecting Europe Express stane pojazdnou konferenciou, laboratóriom a fórom na diskusiu,” dodala Valeanová.

„Vlak” nechce zmeškať ani Slovensko. Železnice preto dostanú významný impulz v rámci slovenského plánu obnovy. Vláda plánuje vyčleniť na železnice viac ako pol miliardy eur. Z nich by sa malo zafinancovať osem veľkých projektov zameraných na modernizáciu a rekonštrukciu infraštruktúry.

Takáto investícia by mala podľa materiálu zatraktívniť vlaky, zvýšiť počet cestujúcich aj objem prepravovaného tovaru a prispieť k zníženiu produkcie emisií o približne dve percentá ročne. Medzi konkrétne opatrenia patrí odstránenie úzkych miest v infraštruktúre, čo by malo viesť k zrýchleniu dopravy a zvýšeniu kapacity tratí, náhrada manuálneho riadenia dopravy automatizovaným a digitálnym dispečingom, elektrifikácia tratí a nákup nových vozidiel a vybavenia.