Fínske hybridné autobusy šetria tretinu nafty

Fínska spoločnosť Kabus Oy vyvinula autobus na hybridný naftovo-elektrický pohon. Vozidlo má zabudované elektromagnetické brzdy, ktoré pri spomaľovaní indukujú elektrickú energiu. Tá sa uskladní v kondenzátoroch, ktoré poháňajú autobus pri najbližšom rozbiehaní. Inými slovami, získaná elektrina pomáha klasickému vznetovému motoru pri rozbiehaní, teda vo fáze, kedy je spotreba fosílneho paliva najvyššia.

Na vývoji vysokokapacitných kondenzátorov sa podieľal tým elektrotechnických expertov z fínskehoTechnického výskumného centra (VTT). Podarilo sa im vyvinúť také médium pre úschovu elektrickej energie, ktoré je oveľa ľahšie, než klasická batéria, a ktorého životnosť je tiež oveľa dlhšia.

"Náš hybridný autobus testujeme a vylepšujeme od minulého roka. Spotreba paliva sa už dostáva blízko k nášmu cieľu úspory 30 percent," hovorí Tommi Mitanen, riaditeľ jedného zo závodov spoločnosti Kabus.

"Autobus pre mestskú dopravu Kabus, postavený na ľahkom podvozku, váži menej, než konkurenčné autobusy. Energetická efektívnosť, ktorá je jedným z hlavných cieľov Kabusu v autobusoch, ktoré vyvíja, bola dôvodom, pre ktorý sme začali vyvíjať svoj vlastný hybridný koncept," dopĺňa Mitanen. Vzhľadom na to, že autobus v mestskej doprave brzdí často, je tento koncept určený najmä pre takýto druh dopravy.

Zníženie spotreby fosílneho paliva v autobusoch mestskej dopravy by malo významne prispieť k zníženiu miery tvorby emisií CO2 v sektore dopravy. Okrem spoločnosti Kabus vyvíja hybridný motor, resp. motor poháňaný alternatívnymi palivami, niekoľko ďalších firiem. Mitanen predpokladá, že v horizonte piatich rokov by sa na trh mohlo uviesť hneď niekoľko modelov od rôznych výrobcov.

Kabus vyvinul hybridný pohon s finančnou podporou Fínskej agentúry pre financovanie technológie a inovácií – Tekes. Spoločnosť Kabus sa zúčastňovala na jej programe Tekes ClimBus.