Nový zákon podporí stavbu budov s nabíjačkami a bez emisií

Vyhradené parkovacie miesto v Nemecku. [EPA-EFE/Friedemann Vogel]

Slovenská vláda schválila novelu zákona o energetickej hospodárnosti budov. Väčšie budovy budú musieť mať nabíjacie stanice a v roku 2050 takmer nulovú spotrebu energie.

Nové alebo obnovené budovy s kapacitou viac ako desať parkovacími miest budú musieť byť vybavené nabíjacími stanicami. Vyplýva to z novely zákona o energetickej hospodárnosti budov, ktorú v utorok (4. júna) schválila vláda.

Na podporu elektromobility zavádza povinnosť pre vlastníka novej alebo významne obnovovanej budovy, ktorá má viac ako desať parkovacích miest, respektíve nebytovej budovy s viac ako 20 parkovacími miestami, vybaviť ju nabíjacími stanicami elektrických vozidiel a infraštruktúrou vedenia.

Návrh zákona z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR transponuje európsku smernicu z mája 2018.

Podpora elektromobility

Podľa návrhu každá nebytová budova s viac ako 20 parkovacími miestami musí mať od 1. januára 2025 najmenej jednu nabíjaciu stanicu elektrických vozidiel.

Požiadavka v súvislosti s elektromobilitou sa nevzťahuje na budovy, pri ktorých žiadosť o stavebné povolenie alebo žiadosť o povolenie zmeny stavby je podaná do 10. marca 2021, ďalej sú to významne obnovované existujúce budovy, ak náklady na nabíjacie stanice a infraštruktúru vedenia presahujú sedem percent celkových nákladov významnej obnovy budovy.

Nabíjačky pre elektromobily budú vo väčších budovách povinné

Európsky parlament odobril dohodu s členskými štátmi na novej smernici o energetickej efektívnosti budov. Nepodarilo sa mu presadiť ambicióznejší plán pre budovanie nabíjacej infraštruktúry.

„Vidíme, že celý automobilový priemysel sa uberá smerom autoelektromobility a infraštruktúra je jednou z významných častí tejto elektromobility. Nároky na nové budovy budú aj v tom, že ak sa vytvoria parkovacie miesta, tak sa bude musieť zabezpečiť k parkovaciemu miestu aj nabíjanie,“ povedal po rokovaní vlády minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD). „Ak sa pozrieme na slovenské sídliská, tak najväčším problémom pre zavádzanie elektromobility bude to, ako na nich zabezpečíme nabíjanie elektromobilov,“ dodal Žiga.

„Keď od roka 2020 postavíme viac ako 10 parkovacích miest pri hocijakej novej budove, musí tam byť elektronabíjačka,“ povedal k novele zákona minister dopravy Árpád Érsék (Most-Híd) s tým, že štát má vytvárať na to podmienky. Podľa jeho úvahy elektromobil síce v prvom kroku nevytvára emisie, ale v druhom produkuje elektroodpad, batérie a olovo, ktoré bude treba zrecyklovať.

Hĺbková obnova budov

Právna norma zavádza novú definíciu systému automatizácie a riadenia budovy a rozširuje požiadavku na obsah dlhodobej stratégie obnovy fondu budov.

Hĺbkovou obnovou budovy je významná obnova a významná obnova jej technického zariadenia.

Ivan Lesay: Nové pravidlá pre energetickú efektívnosť vytvoria masívny trh

Končí sa vyberanie hrozienok z koláča, verejné budovy sa budú obnovovať komplexne. Umožní to zmena vykazovania dlhu, o ktorú sme sa zasadzovali ako prví v Únii, hovorí šéf Slovenského investičného holdingu.

Dosiahne sa ňou zatriedenie do energetickej triedy požadovanej pre kategóriu budovy, pri ktorej sa zohľadní ekonomický životný cyklus jednotlivých prvkov budovy.

„Významnou obnovou technického zariadenia budovy je obnova technického systému budovy, ktorej investičné náklady sú vyššie ako 50 percent investičných nákladov na obstaranie nového porovnateľného technického zariadenia budovy,“ konštatuje materiál.

Dekarbonizácia do roku 2050

Novela sa podrobne venuje obsahu stratégie obnovy budovy. Jej cieľom je dosiahnuť do roku 2050 vysoko energeticky efektívny a dekarbonizovaný fond budov a uľahčiť transformáciu existujúcich bytových budov a nebytových budov na budovy s takmer nulovou potrebou energie.

Ministerstvo dopravy má na účely optimalizácie využívania energie technickými systémami budov určovať systémové požiadavky na celkovú energetickú hospodárnosť, správne zabudovanie a primerané dimenzovanie, nastavenie a reguláciu technických systémov budov, ktoré sú zabudované v existujúcich budovách.

Energetická hospodárnosť budov: Verejnej správe chýba expertíza

Štát sa chystá uľahčiť komplexnú energetickú obnovu budov. Jedným rizikom sú odborné kapacity, ďalším obmedzujúce rozpočtové pravidlá, upozorňuje expert Marcel Lauko.

Zmeny v zákone o energetickej hospodárnosti budov sa majú dotknúť aj realitného trhu. Vlastník budovy musí ako súčasť zverejnenej ponuky na predaj alebo prenájom budovy alebo jej samostatnej časti, na ktorú bol vypracovaný energetický certifikát, uviesť aj ukazovateľ integrovanej energetickej hospodárnosti z energetického certifikátu. To platí aj na predaj alebo prenájom s využitím služieb realitnej kancelárie, ktorej zverejnená ponuka musí obsahovať takýto údaj.

Účinnosť návrhu zákona je navrhnutá k 10. marcu 2020.