Únia ďalej reguluje nábytok, topánky aj počítače. Chce obehové hospodárstvo

obehové hospodárstvo ekodizajn environmentálne značky EÚ

Elektronického opadu by malo byť menej. FOTO-Pixabay.com

Tento článok je súčasťou Špeciálu: Zelená ekonomika

Dopad na životné prostredie, bezpečnosť aj sociálny rozmer. Európska komisia v stredu 17. augusta prijala sériu nových ekologických kritérií pre vybrané skupiny výrobkov – nábytok, topánky a počítače. Cieľom je posunúť sa bližšie k obehovému hospodárstvu.

Schéma environmentálnych značiek EÚ (EU Ecolabel) umožňuje výrobcom označovať produkty, ktoré sú šetrnejšie najmä k životnému prostrediu. Kritériá Komisia aktualizuje v priemere každé štyri roky v spolupráci s národnými expertmi a mimovládkami.

Dobrovoľné environmentálne značky v súčasnosti nebudia veľkú diskusiu. Na rozdiel od povinného ekodizajnu, ktorý je tiež iniciatívou v rámci obehovej ekonomiky. Komisiu kritizujú, že ešte nepredložila novú stratégiu.

Dobrovoľné environmentálne značky

„Environmentálne značky EÚ presadzujú prechod k obehovému hospodárstvu tým, že podporujú udržateľnú výrobu aj spotrebu,“ uviedol podľa tlačovej správy Európskej komisie komisár pre životné prostredie Karmenu Vella.

„Vďaka transparentným ekologickým kritériám si môžu spotrebitelia vedome vyberať bez toho, aby museli urobiť kompromis ohľadom kvality výrobkov. Ecolabel podobne odmeňuje tých výrobcov, ktorí sa rozhodnú pre udržateľné a opraviteľné produkty, čim podporujú inovácie a šetrenie zdrojov,“ tvrdí eurokomisár.

Pri počítačoch medzi kritériá patria energetická efektívnosť, možnosť zvyšovania výkonu,  či opätovné využitie komponentov pri likvidácii. Čo sa týka nábytku, dôležitá je udržateľnosť a opraviteľnosť, ale aj pozornosť venovaná nebezpečným a znečisťujúcim látkam.

Kritériá Komisia stanovila na najbližších šesť rokov v rámci nariadenia o environmentálnych značkách z roku 2010.

Povinný ekodizajn

Väčšiu diskusiu budí ekodizajn. Ten sa opiera o existujúcu smernicu z roku 2009 a sústredí sa na podobné kritériá dizajnu výrobkov ako environmentálne značky – energetická efektívnosť a recyklácia výrobkov.

Na rozdiel od Ecolabel je však ekodizajn povinný.

Ešte v apríli spracovávatelia odpadu kritizovali Komisiu, že novú ekodizajnovú stratégiu pre roky 2015 – 2017 stále nenavrhla, informoval portál EurActiv.fr. Prvý rok stratégie, kedy mala byť účinná, pritom už uplynul. V júni 2016 za to Komisiu kritizovala aj Rada EÚ.

Nový rámec pre ekodizajn Komisia označila za prioritu v balíčku pre obehovú ekonomiku, ktorý navrhla v decembri 2015.

„Rozumieme tomu tak, že ekodizajnová stratégia bola vždy na programe, ale nepredstavia ju skôr ako túto jeseň,“ povedal podľa EurActiv.fr predstaviteľ Európskej federácie služieb pre životné prostredie manažment odpadu. Lobisti navyše žiadajú, aby stratégia viac zohľadňovala efektívnosť zdrojov.

Stratégiu vraj odložili pre brexit

Stratégiu má Komisia pripravenú už od vlaňajška. Nechala ju však v zásuvke, údajne pre obavy z výsledku britského referenda. Kampaň za brexit bola totiž postavená na odmietaní „bruselských regulácií“.

Odporcovia členstva v Únii napríklad poukazovali na snahu regulovať hriankovače.

Po tom, ako sa Briti v júnovom referende vyslovili za vystúpenie z EÚ, by mala byť pre zverejnenie stratégie otvorená cesta. Hoci bez Británie.

Tá sa však bude musieť ekodizajnovým reguláciám o prispôsobiť, tvrdí právna analýza Latham & Watkins LLP.

„Ak Spojené kráľovstvo zostane súčasťou jednotného trhu, bude musieť aj naďalej uplatňovať pravidlá EÚ,“ napísali v analýze Paul A. Davies a Michael D. Green.