Briti môžu mať po brexite drahšiu elektrinu, hroziť im bude aj uhlíkové clo

Ilustračný obrázok. [Pixabay]

Takmer 40 percent energie, ktorá sa v Británii spotrebuje, pochádza z iných krajín Európskej únie.

Spojené kráľovstvo môže mať po svojom odchode z Európskej únie problémy na trhu s elektrinou – od vyšších účtov až po neisté dodávky. Krajina totiž dováža takmer 40 percent spotrebovanej energie a jej odchod z jednotného trhu s elektrinou preto predstavuje riziko pre jej už aj tak krehkú sieť.

Aj keď počas prechodného obdobia po brexite bude Spojené kráľovstvo aj naďalej využívať výhody doterajších podmienok na trhu, nie je jasné, či sa mu podarí tieto tento stav zachovať.

Obchodnú dohodu s EÚ o všetkom od spolupráce v oblasti energetiky po bezpečnostnú spoluprácu, totiž musí vyrokovať do konca roka. To je podľa odborníkov na takú komplexnú dohodu príliš krátky čas.

Johnson chce zákonom zakázať predĺženie prechodného obdobia po brexite

Britský premiér Boris Johnson je presvedčený, že novú obchodnú dohodu s Úniou dokáže vyrokovať za 11 mesiacov. 

Na konci radu

Britská produkcia elektriny podľa najnovších štatistík klesla v roku 2018 o 1,6 percenta. Dôvodom je najmä postupné odstavovanie uhoľných elektrární. Tie majú časom nahradiť veterné turbíny, ktoré však zatiaľ výpadok produkcie elektriny plne nevykompenzovali. Spojené kráľovstvo tak muselo zvýšiť dovoz elektriny a plynu z EÚ, najmä z Francúzska, Holandska a Írska.

Britský priemyselný regulačný úrad Ofgem upozornil, že „budú potrebné alternatívne riešenia“, podrobnosti neposkytol. Dodal len, že bez ohľadu na dohodu neočakáva prerušenie dodávok elektriny a plynu z EÚ.

V čase špičky, keď dopyt dosahuje vrchol, sa však Británia môže ocitnúť na „konci radu na elektrinu“, varujú niektorí experti. „Krajiny EÚ by mohli dostať prednosť,“ uviedol pre agentúru AFP Weijie Mak z výskumnej spoločnosti Aurora.

Neistotu vyvoláva aj potreba ekvivalencie, teda rovnocennosti v oblastiach, ako sú pravidlá o emisiách CO2. Tie chránia krajiny, ktoré vyrábajú čistejšiu, ale drahšiu elektrinu. „Trh s elektrickou energiou bude drahší,“ domnieva sa Joseph Dutton z think tanku E3G. „Môže to znamenať vyššie účty pre spotrebiteľov.“

Odklad dekarbonizácie

Obchodovanie s elektrinou cez Lamanšský prieliv je v súčasnosti založené na aukčnom systéme.

Francúzska vláda pre nejasnú situáciu pozastavila niekoľko projektov zameraných na zlepšenie prepojenia elektrických rozvodných sietí medzi Britániou a kontinentom. Tie sú pritom na anglickej strane Lamanšského prielivu považované za dôležité z hľadiska energetickej bezpečnosti Spojeného kráľovstva.

To by mohlo viesť vládu v Londýne k odkladu zatvárania plynových elektrární a k oneskoreniu prechodu Británie na úplne zelené zdroje energie do roku 2050, ako sa zaviazala. Mohlo by to tiež znamenať zníženie uhlíkovej dane zahrnutej v cenách elektrickej energie, s cieľom financovať prechod na obnoviteľné zdroje, ak sa účty zvýšia.

Britská vláda bude mať od februára zákaz používať výraz "brexit"

Po takmer štyroch rokoch, počas ktorých slovo “brexit” dominovalo britskej politike, bude používanie tohto výrazu do značnej miery v radoch tamojšej vlády od februára zakázané.

Uhlíkové clo?

Britov sa tiež v prípade jeho zavedenia môže týkať uhlíkové clo. Nie je totiž jasné, ako bude oceňovať uhlík po svojom odchode zo Systému EÚ obchodovania s emisiami (ETS). Poukazuje na to portál EURACTIV.com.

Podľa šéfa europarlamentného výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín (ENVI) Pascala Canfina (Renew Europe), že uhlík v novom britskom systéme a v ETS by mali mať rovnakú cenu. Britské vládne dokumenty z roku 2018 naznačujú cenu 35 eur za tonu, kým v rámci ETS stojí v súčasnosti jedna tona uhlíka 25 eur. Očakáva sa však, že cena uhlíka následkom zelených opatrení v EÚ vzrastie.

„Začali sme s vytváraním uhlíkového cla. Vieme si predstaviť, že tento mechanizmus sa bude týkať aj Spojeného kráľovstva, aby boli zabezpečené spravodlivé podmienky,“ naznačil Canfin.

Európska komisia zatiaľ hovorí, že je pripravená uhlíkové clo zaviesť, ak obchodní partneri nezabezpečia spravodlivú súťaž prostredníctvom vlastných mechanizmov. Bližšie fungovanie cla by mohlo byť známe koncom roka 2020, prípadne začiatkom ďalšieho roka.