Česko-slovenská batériová spolupráca má chrániť energetickú suverenitu Európy

Experimentálne batérie pre stabilizáciu elektrickej siete v Nemecku. [EPA-EFE/Jens Buettner]

V Česku a na Slovensku plánujú miestne firmy v spolupráci s americkými vyrábať batérie pre potreby energetiky a automobilového priemyslu.

Slováci a Česi majú záujem brániť európsku energetickú suverenitu. Vyplýva to zo štvrtkových (26. septembra) vyjadrení zástupcov slovenskej firmy InoBat a českého energetického koncernu ČEZ. Tí v Bruseli oznámili strategickú cezhraničnú spoluprácu v oblasti uskladňovania energie do veľkokapacitných batérií a ich následnú výrobu a komercializáciu na európskom trhu.

Výkonný riaditeľ firmy InoBat Marián Boček pred novinármi spresnil, že zámerom česko-slovenskej batériovej spolupráce je chrániť záujmy Európy, čo sa týka energetickej suverenity a závislosti od čínskych dodávateľov, či už v prípade batérií pre elektromobily alebo batérií na uskladňovanie energie.

Povedal, že spoločnou snahou je vytvoriť plne integrovaný vertikálny reťazec, ktorý spojí revolučné technológie firiem zo Silicon Valley s priemyselnými podmienkami v českom a slovenskom prostredí.

Pre autá a obnoviteľné zdroje

Boček z InoBat pripomenul, že slovenská firma má dva piliere. Prvým je InoBat Auto so záberom na elektromobilitu, ktorý funguje ako zmiešaný podnik s americkou vývojárskou firmou Wildcat a orientuje sa na výrobu batérií na Slovensku pre elektrické autá. Druhým je InoBat Energy, ktorý predstavuje úzku spoluprácu s americkou firmou pre uskladňovanie energie ESS a koncernom ČEZ. Podľa jeho slov ESS momentálne ponúka „najzelenšie“ riešenie pre skladovania energie.

Tento typ batérie chcú Slováci spolu s ČEZ testovať na „našom“ území s cieľom vybudovať distribučnú sieť a neskôr aj výrobný podnik, ktorý zvýši význam výroby energie z obnoviteľných zdrojov a zníži európsku závislosť na podobných ázijských technológiách.

Česká a slovenská legislatíva nie je pripravená na inteligentné siete

Dcéry koncernu E.ON v Česku a na Slovensku ohlásili projekt ACON, ktorému Európska únia prispeje 91 miliónov eur. Umožní lepšie riadenie rozvodov pri intenzívnejšom zapojení obnoviteľných zdrojov, elektromobilov a batérií.

Boček vysvetlil, že ide o kontajnerizované prietokové batérie bez použitia lítia, na báze tekutého elektrolytu, čiže vody, soli a železa. Ich životnosť je do 25 rokov a sú vhodné pre výrobcov energie zo slnka a vetra. Tí vďaka možnosti uskladniť vyrobenú energiu na osem hodín dokážu nepretržite dodávať energiu do rozvodnej siete aj v nočnom cykle, keď je energia drahšia.

„Je to vhodný záložný zdroj aj pre priemyselné parky alebo na vyrovnanie odchýlok na sieti,“ vysvetlil Boček. Spresnil, že batérie sú v podstate kontajnery s rozmerom 4 x 9 metrov a ich výhodou je, že sú ľahko prenosné, lebo 80 percent z nich tvorí elektrolyt, a ten sa dá ľahko vybrať a doplniť. „Ideálne riešenie pre solárne inštalácie a veterné parky,“ skonštatoval.

Presun z Ameriky do Európy

Momentálna cena týchto batérií je okolo 200 tisíc amerických dolárov pri kapacite 100 kW. Po presune výroby na slovenské alebo české územie sa očakáva, že ich cena klesne.

InoBat chce spolu s ČEZ dokončiť testovanie prvého „kontajnera“ v prvej polovici roku 2020, čo má vytvoriť aplikáciu pre slovenský a český trh s cieľom do jedného roka umiestniť v oboch krajinách okolo 60 až 100 mW hodín. Ďalšou fázou by mala byť výroba v „domácom prostredí“ a predaj takýchto batérií v regióne strednej a východnej Európy.

Použité batérie sa hromadia v domácnostiach, ide pritom o trh za 250 miliárd eur

V rámci Európskej aliancie pre batérie sa pripravujú konzorciá pod vedením západných firiem, ktorých súčasťou by mali byť aj slovenské podniky, informoval eurokomisár Maroš Šefčovič.

Riaditeľ pre stratégiu ČEZ David Hajtman potvrdil, že spoločný projekt vychádza z trendu dekarbonizácie Európy. Spomenul tri hlavné ciele v tejto oblasti, ktorými sú výstavba nových bezemisných zdrojov, ponuka čistých technológií pre zákazníkov a v oblasti elektromobility výstavba infraštruktúry dobíjacích staníc.

„Batérie sú súčasťou dekarbonizácie. Bez nich si to v dnešnom svete nevieme predstaviť, je to kľúčový rámec, ako dospieť k vytýčeným strategickým cieľom,“ doplnil Hajtman.

Štát ponúka pozemok

„Teší ma, že slovenská firma InoBat je veľmi aktívna, čo sa týka batériového priemyslu. Ministerstvo hospodárstva v októbri podpíše memorandum s InoBat a tým pádom oficiálne prikladáme ruku k dielu, čo sa týka výroby batérií,“ povedal v Bruseli štátny tajomník rezortu hospodárstva Vojtech Ferencz (Smer-SD).

Dodal, že slovenská strana ponúkla partnerovi InoBatu, americkej firme Wildcat, pozemok na východe Slovenska, kde by mohla prebiehať výroba batérií do áut. Zdôraznil tiež, že spolupráca s ČEZ na výrobe batérií pre uskladnenie energie je potvrdením politickej vôle premiérov oboch krajín z jesene 2018 úzko spolupracovať v tejto oblasti.

V4 v elektromobilite zaostáva, sny jej však nechýbajú

Trhový podiel nízkoemisných vozidiel je vo Vyšehradskej skupine pod európskym priemerom. Región napriek tomu nechce zmeškať svetový trend, prechádza na výrobu batérií a má ešte väčšie ambície.

Podľa slov Ferenczovho českého rezortného kolegu Nedelu projekt, na ktorom pracujú InoBat a ČEZ, má pomocou inovačných technológií a výskumu prispieť k budúcej dekarbonizácii energetického systému.

„Pevne veríme, že možno nie dnes, ale v budúcnosti bude akumulácia veľkou súčasťou ekonomického mixu nielen v Českej republike a na Slovensku, ale v celej Európe, čo je nevyhnutné vzhľadom na rozvoj, ktorý sa predpokladá v najbližších rokoch,“ povedal Nedela. Štátny tajomník dodal, že ak si chcú obe krajiny udržať a rozvíjať automobilovú výrobu, musia rozvíjať aj celý hodnotový reťazec, vrátane výroby batérií na báze lítia.