Emisie z nákladiakov: Nemecko sa postavilo proti ambicióznejšiemu cieľu

Emisie z kamiónov čaká regulácia. [TASR/Dušan Hein]

Európska komisia navrhla znížiť emisie CO2 o 30 percent do roku 2030. Paríž žiada viac, Berlín menej.

Nemecko je proti návrhu niektorých krajín Európskej únie, ktoré chcú ambicióznejšie emisné limity pre nákladné autá.

Podľa Berlína by sa navrhovaný cieľ na zníženie emisií oxidu uhličitého o 15 percent do roku 2025 a 30 percent do roku 2030 nemal sprísniť.

Berlín chce pribrzdiť

Členské štáty EÚ začali rokovania s cieľom dosiahnuť kompromis o prvých emisných limitoch pre ťažké nákladné vozidlá, ktoré predstavujú takmer štvrtinu emisií súvisiacich s dopravou.

Konečné ciele bude ešte potrebné prerokovať s Európskym parlamentom, ktorý začiatkom tohto mesiaca hlasoval za prísnejšie limity ako tie, ktoré navrhla v máji Európska komisia.

Únia prvýkrát reguluje emisie z nákladiakov, v hre sú kvóty na elektrokamióny

Európsky parlament žiada výraznejšie zníženie emisií ťažkých vozidiel, ako navrhuje Európska komisia. Logistické spoločnosti volajú po povinnom podiele nízkoemisných vozidiel na trhu.

Poslanci Európskeho parlamentu podporili v stredu 14. novembra v Štrasburgu plány z dielne Európskej komisie na zníženie emisií CO2 …

Nemecko, ktorého automobilový priemysel je jedným z motorov jeho ekonomiky, tvrdí, že nové limity by nemali presahovať návrh Európskej komisie, podľa dokumentu, ktorý stanovuje pozíciu Berlína z 20. novembra.

EÚ v súčasnosti nemá žiadne obmedzenia na emisie CO2 produkované nákladnými automobilmi.

Vlády sa dohodnú na konci roka

Holandsko požaduje väčšie zníženie emisií skleníkových plynov z nákladných automobilov v rámci boja proti globálnemu otepľovaniu.

Amsterdam je za zníženie emisií CO2 z nákladných automobilov o 20 percent do roku 2025 a o 30 percent do roku 2030.

Emisie z áut sa znížia výraznejšie, ako žiadalo Slovensko. Napokon tiež súhlasilo

Členské štáty sa dohodli, že exhaláty CO2 z osobných vozidiel klesnú o 35 percent. Krajiny s nízkym podielom elektromobilov a menšie automobilky si vydobyli výhody.

Francúzsko bude tiež presadzovať ambicióznejšie ciele, ako navrhla Európska komisia v máji, hoci ešte nepredložilo konkrétne čísla, uviedol predstaviteľ EÚ, ktorý nechcel byť menovaný.

Mnohé ďalšie členské štáty stále formujú svoje pozície, o ktorých by mali 20. decembra diskutovať ministri životného prostredia EÚ.

Niektoré krajiny sú ambicióznejšie

Extrémne teploty na severnej pologuli toto leto vyvolali veľké obavy, čo viedlo k názoru, že je potrebné zrýchliť boj proti klimatickým zmenám.

Výsledkom je, že niektoré krajiny vyzývajú na zníženie emisií rýchlejšie, než sa plánovalo.

Únia začne regulovať emisie z autobusov a nákladiakov

Autobusy a nákladné autá sú zodpovedné za štvrtinu emisií z dopravy. Ich výrobcovia budú čoskoro musieť začať poskytovať údaje o emisiách a spotrebe paliva vo svojich nových vozidlách. Píše francúzsky le JDLE.

Európsky parlament podporil nový cieľ, a to zníženie emisií CO2 o 20 percent do roku 2025 a 35 percent do roku 2030, napriek varovaniam výrobcov nákladných automobilov, že by to mohlo spôsobiť stratu pracovných miest a spomalenie rastu.

Ak sa v decembri dosiahne spoločná pozícia vlád EÚ, rokovania medzi tromi zákonodarnými inštitúciami Únie o konečných cieľoch odštartujú začiatkom budúceho roka.