Energetické spoločnosti hľadajú nový obchodný model

Autor: AKARAKINGDOMS, Zdroj: FreeDigitalPhotos.net

„Energetický sektor prechádza radikálnou transformáciou. Spoločnosti tak musia hľadať nový biznis model,“ povedal v rozhovore s riaditeľom Florentskej regulačnej školy Jeanom Michelom Glachantom člen správnej rady talianskeho Enelu Simone Mori.

Dôvodom zmeny sú podľa neho na strane spotreby najmä nové energetické a digitálne technológie, ktoré zákazníkom umožňujú aktívne participovať na energetickom trhu a regulovať svoju vlastnú spotrebu. Dôležitým faktorom je aj decentralizácia výroby, ktorá dovoľuje konzumentom energiu produkovať a následne ju predávať.

Na strane výroby sú to najmä rozmáhajúce sa obnoviteľné zdroje energie, ktorých rozvoj podporuje aj európska legislatíva a ciele stanovené pre rok 2020 a 2030.

Mori potvrdil, že Enel plánuje výraznejšie investície do čistej energie. „Chceme byť prvý a lídrami v tomto novom prostredí,“ naznačil.

Nedávno  novú „zelenú“ stratégiu predstavil aj samotný šéf skupiny Enel Francesco Starace, ktorý pre britský denník the Financial Times vyhlásil, že „uhlíková éra končí,“ pretože je v dnešnej dobe čoraz „ťažšie uskutočniteľná.“

Energetické spoločnosti podľa Moriho potrebujú jasný signál. Dôležitý bude výsledok reformy Európskeho systému obchodovania s emisiami (ETS), ktorý dlhodobo nedokáže reagovať na zmeny v dopyte po emisných povolenkách a „netlačí“ spoločnosti do nízkouhlíkových investícií.

Ukončiť treba podľa Moriho aj „podporu, ktorá fragmentuje spoločný energetický trh.“ Skupina Enel je spolu s ďalšími 9 energetickými spoločnosťami súčasťou tzv. Magritte skupiny, ktorá dlhodobo vyzýva na odstránenie dotácií pre obnoviteľné zdroje energie, ktoré sú už konkurencieschopné.