Európska batériová aliancia má prvé výsledky, preniesla sa aj na Slovensko

Nabíjacia stanica v Martine [TASR/Erika Ďurčová]

V 21. storočí zohrajú batérie v automobilovom priemysle tak dôležitú úlohu, ako zohral v 20. storočí spaľovací motor, tvrdí podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Európska únia zaznamenala významný pokrok vo výrobe batérií. Za jeden rok od spustenia Európskej aliancie pre batérie (EBA) bol predstavený akčný plán Európskej komisie, boli zriadené prvé pilotné výrobné zariadenia a vyhlásené ďalšie projekty, ktoré majú urobiť z EÚ hlavného hráča v strategickej oblasti vývoja a výroby batérií.

Podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič v pondelok 15. októbra pri tejto príležitosti usporiadal v Bruseli stretnutie na vysokej úrovni s predstaviteľmi niektorých členských štátov EÚ a generálnych riaditeľov spoločností, hlavných hráčov z Aliancie pre batérie.

Samostatné kapacity pre Úniu

Odkaz európskej exekutívy je jasný: batérie budú rovnako dôležité pre automobilový priemysel 21. storočia, ako bol spaľovací motor dôležitý v 20. storočí. Šefčovič upozornil, že ak má EÚ udržať svoje vedúce postavenie v sektore automobilového priemyslu i v systémoch fungujúcich na čistých zdrojoch energie, musí mať nezávislé kapacity na vývoj a výrobu batérií.

Elektromobily potrebujú batérie a Šefčovič ich nechce dovážať z Ázie

Európska komisia plánuje vytvoriť batériovú obdobu Airbusu.

„Som hrdý na to, že vidím stopy, ktoré vytvorila Európska aliancia pre batérie. Pri prvom výročí môžeme vidieť, ako sa jednotlivé časti skladačky dopĺňajú vďaka našej spolupráci s Európskou investičnou bankou, viacerými vládami a priemyslom,“ opísal situáciu Šefčovič.

Dodal, že EÚ sa v súčasnosti snaží vybudovať celý konkurenčný hodnotový reťazec s trvalo udržateľnou výrobou batérií, pričom sa to snaží robiť „rýchlosťou svetla“.

Doprava a priemysel

Podľa eurokomisárky pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Elźbiety Bieńkowskej je Aliancia pre batérie ústredným bodom priemyselnej politiky EÚ.

Nórska aktivistka: Obnoviteľné zdroje na dekarbonizáciu cementární či oceliarní nestačia

Priemysel bude znečisťovať životné prostredie, aj keď úplne prejde na obnoviteľné zdroje energie. Zachytávanie a skladovanie uhlíka je jediný spôsob ako sa s jeho emisiami vysporiadať. Už si nemôžeme dovoliť čakať, hovorí CAMILLA SKRIUNGOVÁ.

„Silná akumulácia v priemysle je dokonalým riešením pre našu ambíciu podporovať čistú mobilitu. Tiež premýšľame o tom, ako by aliancia mohla byť užitočná pre nákladné automobily, rybárske lode a námornú dopravu. Ak chce byť Európa lídrom a súťažiť s ostatnými veľkými priemyselnými hráčmi po celom svete, musíme sa ponáhľať,“ uviedla komisárka.

Európska komisia v správe pre médiá pripomenula, že pre Európu je výroba batérií strategickým imperatívom pre prechod k čistej energii, na zaistenie modernizácie a konkurencieschopnosti jej priemyslu vrátane automobilového priemyslu.

Ekologická výroba batérií

Výroba ekologických a výkonných batérií by podľa Komisie mala stimulovať tvorbu pracovných miest a ekonomický rast, podporovať výskum a inovácie a pripraviť európsky priemysel na výzvy spojené so záväzkami v oblasti ochrany klímy.

Slovensku chýba politik, ktorý by bol tvárou elektromobility, hovorí jej priekopník

Nedostatok výskumu v elektromobilite je symptómom chýbajúcej dlhodobej vízie, myslí si PETER BADÍK.

Cieľom Novej stratégie pre priemyselnú politiku, ktorú predstavila Komisia, je dosiahnuť stav, keď EÚ bude svetovým lídrom v oblasti inovácií, digitalizácie a dekarbonizácie.

Z tohto hľadiska strategický akčný plán pre batérie zahŕňa všetky činnosti, ktoré môžu pomôcť členským štátom EÚ, regiónom a európskemu priemyslu vytvoriť konkurenčné, inovatívne a udržateľné projekty výroby batérií. Patria k nim opatrenia týkajúce sa prístupu k surovinám, výskumu a inovácií, zručností a tiež regulačného rámca, ktorý zabezpečí, že batérie uvedené na trh budú nielen konkurencieschopné, kvalitné a bezpečné, ale aj trvalo udržateľné a recyklovateľné.

Slovenská batériová aliancia

Na začiatku októbra komisár Šefčovič inicioval na Globsec Tatra Summite vznik Slovenskej batériovej aliancie. Tá je podľa tlačovej správy Komisie „zhmotnením presvedčenia…(že) Slovensko, svetový líder vo výrobe automobilov na obyvateľa, si uvedomuje nevyhnutnosť kráčať s … trendami a spoluurčovať ich,“ pričom „ide o dlhodobú konkurencieschopnosť a ďalšie pracovné miesta.“

Stredoeurópsky skokan? Slovensko testuje nové nabíjacie technológie

Elektromobilita môže zachrániť automobilový priemysel, tvrdí slovenský eurokomisár.

Slovenská batériová aliancia má byť tiež „impulzom pre spoluprácu medzi verejným a súkromným sektorom, inovátormi, akadémiou a finančnými inštitúciami“.

Okrem Šefčoviča sú jej súčasťou ministri hospodárstva a financií Peter Žiga a Peter Kažimír (obaja za Smer-SD), ďalej generálny riaditeľ Slovak Investment Holding Ivan Lesay, Peter Badík zo spoločnosti Greenway Infrastructure či prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.