Európski audítori: Šefčovičova batériová aliancia možno nedosiahne svoje ciele

Komerčný systém batérií na skladovanie energie v nemeckom Schwerine, ktorý bol v roku 2014 najväčším v Európe. [EPA-EFE/Jens Buettner]

Európska únia zaostáva za medzinárodnými konkurentmi, upozorňuje Európsky dvor audítorov. Slovenské automobilky vyzývajú vládu na väčšiu akcieschopnosť.

Európska únia potrebuje lepšie uskladňovanie energie, aby dosiahla ciele v oblasti energetiky a klímy. Uvádza to správa Európskeho dvora audítorov (EDA) zverejnená v pondelok (1. apríla).

Európski audítori identifikovali, aké výzvy existujú v EÚ pre technológie uskladňovania energie na účely elektrizačnej sústavy a dopravy. Varujú, že pokiaľ ide o kapacity na výrobu batérií, EÚ zaostáva za medzinárodnými konkurentmi a je možné, že nesplní cieľ Európskej aliancie pre batérie stanovený na rok 2025.

Kampaň za rozvoj Európskej aliancie pre batérie vyvíja v rámci Európskej komisie jej podpredseda zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Zväz automobilového priemyslu SR medzitým kritizuje slabú akcieschopnosť Slovenskej aliancie pre batérie a vyzýva vládu na okamžitú realizáciu plánu na podporu elektromobility a alternatívnych palív.

Nevyhnutnosť do budúcnosti

Podľa správy EDA uskladňovanie energie môže EÚ pomôcť pri plnení jej cieľov v oblasti energetiky a klímy. Technológie uskladňovania energie poskytujú pružnú odpoveď na nerovnováhy, ktoré vznikajú v dôsledku vyššieho podielu variabilných zdrojov obnoviteľnej energie ako slnko a vietor.

Palivá vyrobené z obnoviteľných zdrojov (elektrina alebo vodík z obnoviteľných zdrojov), môžu pomôcť aj pri znižovaní emisií CO2 z dopravy. Vhodné technológie uskladňovania energie môžu podporiť rozšírenie parku vozidiel, ktoré takéto palivá používajú.

Európska batériová aliancia má prvé výsledky, preniesla sa aj na Slovensko

V 21. storočí zohrajú batérie v automobilovom priemysle tak dôležitú úlohu, ako zohral v 20. storočí spaľovací motor, tvrdí podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Audítori zistili, že výzvy pre rozvoj a zavádzanie uskladňovania energie v EÚ sa týkajú troch aspektov: stratégie uskladňovania energie, účinného využívania výskumu a inovácií a vytvorenia podporného legislatívneho rámca.

„Uskladňovanie energie bude zohrávať kľúčovú úlohu pri vytváraní nízkouhlíkového energetického systému v EÚ založeného hlavne na obnoviteľných zdrojoch energie,“ uviedol v správe pre médiá Phil Wynn Owen, ktorý je v EDA zodpovedný za tento informačný dokument.

Doterajšie úsilie nestačí

Owen upozornil, že EÚ urobila kroky na vytvorenie strategického rámca pre uskladňovanie energie, existuje však riziko, že doterajšie opatrenia nebudú postačovať na splnenie strategických cieľov EÚ týkajúcich sa čistej energie.

Audítori skonštatovali, že súčasná stratégia EÚ nemusí postačovať na zvládnutie výziev spojených s energetickou transformáciou.

Elektromobily potrebujú batérie a Šefčovič ich nechce dovážať z Ázie

Európska komisia plánuje vytvoriť batériovú obdobu Airbusu.

Rozvoj kapacít EÚ na výrobu lítiovo-iónových batérií (používaných vo vozidlách na elektrický pohon) oproti konkurentom vo svete zaostáva. A keďže EÚ nevstúpi na trh výroby batérií ako priekopník, zrejme bude mať ťažkosti získať konkurenčnú výhodu.

Podľa EDA Európska aliancia pre batérie — zriadená s cieľom zabezpečiť konkurencieschopnú, udržateľnú výrobu batérií v Európe — je zameraná skôr na existujúce ako prelomové technológie a vystavuje sa riziku, že nedosiahne svoje ambiciózne ciele.

Slabá nabíjacia infraštruktúra

Nová európska legislatíva pomôže podľa audítorov prekonať väčšinu prekážok, ktorým čelia investori do riešení v oblasti uskladňovania energie v elektrizačnej sústave.

Pre elektromobilitu hrozí Európe nová závislosť

Batériové články sa dnes do Európy dovážajú z Ázie, suroviny pre ich výrobu z Afriky. Francúzsko navrhlo európske výrobné konzorcium, Európska komisia skúma možnosti ťažby v Európe.

V oblasti elektromobility však prekážkou pre široké uplatnenie vozidiel na elektrický pohon môže byť oneskorené a nestabilné budovanie dobíjacej infraštruktúry.

Európski audítori určili hlavné výzvy z hľadiska podpory EÚ na vývoj a zavádzanie technológií uskladňovania energie: zabezpečenie ucelenej stratégie EU; zvýšenie podpory od zainteresovaných strán; zníženie komplexnosti financovania výskumu v EÚ; podpora výskumu a inovácií v oblasti technológií uskladňovania energie; zavádzanie technológií uskladňovania energie; odstraňovanie prekážok pre investorov a budovanie infraštruktúry pre alternatívne palivá.

Málo iniciatívy na Slovensku

Podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexandra Matušeka sa problém, na ktorý upozornil EDA, týka aj Slovenska. Pripomenul, že vláda SR pred dvoma týždňami schválila plán elektromobility, cieľom však je, aby tento plán „začal pracovať“ a neviedli sa zbytočné hádky, či najskôr majú byť autá a potom nabíjacia infraštruktúra k nim alebo naopak. „Treba, aby to bežalo paralelne, a budovať infraštruktúru, aká už bude,“ uviedol pre TASR.

Matušek upozornil, že štát nestihne postaviť celú želanú infraštruktúru na elektromobilitu a na vodík, budú chýbať potrebné financie, aj preto sa treba rozhodnúť, čo je priorita. Vysvetlil však, že „niekde musíme začať“. Čas na čakanie podľa neho vypršal.

Výroba elektromobilov si vyžiada o polovicu menej pracovníkov

Najskôr nové európske emisné limity kritizoval, teraz slovenský automobilový priemysel tvrdí, že sa im prispôsobí. Potrebuje však pomoc štátu s kvalifikovanou pracovnou silou, podnikateľským prostredím a výskumom.

Šéf ZAP SR vyzval Slovenskú alianciu pre batérie, aby bola akčnejšia. „Mne uniká jej činnosť. Mnohí sa ma na to pýtajú, sme členom ako zväz, ale nejakú činnosť nevykonáva,“ opísal situáciu

Susedné krajiny sa podľa neho viac činia, keď Poliaci majú tri „baterkárne“, Maďari dve továrne, Česi jednu a Slováci zatiaľ žiadnu. „Musíme začať realizovať plány, ktoré sme dali na papier a ktoré vláda odklepla,“ doplnil.

Priemysel žiada podporu

Generálny sekretár ZAP SR Ján Pribula upozornil, že Slovensko je teoreticky pripravené na prudkú modernizáciu automobilového sektora. Zároveň však poukázal veľké množstvo rôznych stratégií a každá z nich buď uviazne na tom, že sa ďalej nerozpracuje, alebo ak sa aj dostane do fázy akčného plánu, tak sa stanovené úlohy neplnia.

„Keďže cítime, že je to základ našej budúcnosti a udržateľnosti nášho priemyslu, vnímame ako veľmi dôležité, aby sa stratégia rozvoja elektromobility a politický rámec na rozvoj alternatívnych palív a pohonov ďalej rozpracovali a začali sa realizovať. Budúcnosť na nás nepočká, treba sa na ňu okamžite pripraviť,“ odkázal Pribula.

Nový cieľ pre zníženie emisií áut považujú výrobcovia za „úplne nerealistický“

Europoslanci a Rada EÚ sa dohodli, že osobné autá budú v roku 2030 vypúšťať o 37,5 percenta CO2 menej ako v roku 2021. Ak ich automobilky nesplnia, trest im nehrozí.

Podľa jeho slov je ZAP SR pripravený pomáhať jednotlivým ministerstvám pri vykonávaní konkrétnych úloh. Už aj preto, lebo to, či trh prijme nové trendy v oblasti mobility, bude veľmi závisieť od toho, ako sa k situácii postavia členské štáty EÚ. „Priemysel bude pripravený, ale členské štáty musia zabezpečiť, aby trh nové trendy akceptoval, a to znamená podporu trhu a podporu infraštruktúry,“ vysvetlil.

Pribula priznal, že sú oprávnené obavy, že Slovensko ako súčasná automobilová veľmoc môže vypadnúť z mapy európskych výrobcov automobilov, ak sa nezaradí k trendom elektromobility. „My s vládou komunikujeme, otázkou je, najmä v predvolebnom období, ako zareaguje. Nemôžeme čakať rok, ani pol roka, treba konať okamžite. Tento priemysel sa tak prudko vyvíja, že Slovensko musí tiež prudko reagovať,“ uzavrel Pribula.