Do Európy dorazil americký plyn. Môže spustiť cenovú vojnu

Tanker Creole Spirit. Zdroj: Teekay

V podvečer utorka 26. apríla prebrali na portugalskom pobreží náklad, aký do Európy nedorazil 57 rokov. V prístave Sines zakotvil tanker s americkým skvapalneným zemným plynom (LNG). Naposledy docestovalo americké LNG do Európy v roku 1959. Išlo o pokus, ktorý dokázal, že preprava veľkého množstva plynu po oceáne je možná.

LNG je skvapalnený plyn, ktorého objem sa za teploty -161°C znížil o 600-krát. To umožňuje jeho prepravu vo veľkom množstve na špeciálne upravených plavidlách. Pre jeho prijatie je potrebný regazifikačný terminál ako napríklad v Sinese.

Plyn, ktorý tam v utorok doviezol tanker Creole Spirit, bol zakúpený na základe komerčnej zmluvy. Spojené štáty sa tak rozšírili rady importérov zemného plynu do Európy. Pre Gazprom sa ešte jasnejšie črtá hrozba cenovej vojny.

Týždenná spotreba Slovenska

Creole Spirit vyslala americká firma Cheniere zo štátu Louisana. Určený je pre portugalského dovozcu Galp. Portugalčania plyn kúpili na spotovom trhu. Nejde teda o dlhodobú zmluvu.

Tanker má kapacitu 174-tisíc m3 LNG. Po regazifikácii má tento plyn objem, ktorý predstavuje týždennú spotrebu Portugalska alebo Slovenska.

Hoci to nie je prípad Galpu, viacero európskych firiem má s Cheniere uzavreté dlhodobé zmluvy na odber plynu.

Bude pridrahý, tvrdí Gazprom

Americký plyn predstavuje konkurenciu pre ruský plyn v Európe, ktorý sem prichádza výlučne v potrubiach. V čase, keď Creole Spirit kotvil v Portugalsku, však Gazprom v Bratislave odmietol považovať americký plyn za vážnu konkurenciu.

Bude príliš drahý, povedal pre Natural Gas Europe predseda predstavenstva Gazpromu Viktor Zubkov na okraj Stredoeurópskeho plynárenského kongresu.

No zástupca riaditeľa Gazpromu Alexander Medvedev ešte vo februári priznal, že ak sa ceny amerického LNG znížia, ruský dovozca sa bude snažiť znížiť svoje náklady.

Európsky dopyt po LNG porastie

Gazprom je dnes najväčším dovozcom plynu do Európskej únie. Jeho podiel sa zvýšil z 28 percent v roku 2009 na 32 percent v roku 2014.

Ruská firma sa však spolieha na plynovody a takmer úplne chýba na trhu skvapalneného zemného plynu.

LNG sa na dovoze plynu do EÚ podieľa 10 percentami a pochádza prevažne z Kataru, Alžírska a Nigérie. Jediné dva terminály LNG v postkomunistickej EÚ importujú katarský (poľské Świnoujście) a nórsky plyn (litovská Klaipéda). Slovensko na ne nemá prepojenie.

Ako vyplýva to z minuloročnej správy Medzinárodnej agentúry pre energiu, dovoz LNG do EÚ by sa mal do roku 2020 zdvojnásobiť. Vysvetľuje to klesajúcou domácou produkciou, klesajúcim dovozom z Nórska a rastúcou spotrebou.

Súťaž s Áziou

O plavidlá typu Creole Spirit bude Európa súťažiť s Áziou. Tam sa síce rast spotreby plynu zmiernil v dôsledku teplej zimy a ekonomického spomalenia Číny. Štúdia, ktorú nedávno vydal Oxford Institute for Energy Studies, však predpovedá, že ázijský hlad po skvapalnenom plyne bude do roku 2030 mierne rásť – medziročne od 3,3 do 5,5 percenta.

„Produkcia LNG, ktorú ázijské trhy nebudú potrebovať, nájde domov v Európe, ktorá má regazifikačné kapacity využívané len na 25 percent,“ píše sa v štúdii.

Poľský think-tank Centrum východných štúdií (OSW) tvrdí, že LNG bude v Európe konkurovať ruskému plynu. Podiel LNG na trhu bude závisieť od toho, ako svoju stratégiu prispôsobí Gazprom.

Americký LNG bude k dispozícii

To, či vypukne cenová vojna, bude závisieť aj od diverzifikácie dodávok a od stavby nových prepojení medzi členskými štátmi. Súťaž sa môže prejaviť nielen v nižších cenách, ale aj v kratších zmluvách a výhodnejších podmienkach odberu.

O podporu LNG sa snaží nová stratégia, ktorú Európska komisia navrhla vo februári.

Americký LNG bude každopádne k dispozícii. Podľa OSW sa Spojené štáty stanú do konca desaťročia trojkou vo vývoze, hneď po Austrálii a Katare.