Francúzi presadzujú celoeurópsku daň z leteckého paliva

Frankfurtské letisko. [TASR/DPA/Boris Roessler]

V téme zdanenia kerozínu podporujú francúzsku vládu európski zelení, ktorým sa darilo vo voľbách do Európskeho parlamentu.

Francúzska vláda chce „viesť bitku“, ktorej výsledkom má byť zavedenie dane z leteckého paliva (kerozín) na území celej Európskej únie a chce konať v tejto veci aj na širšej medzinárodnej úrovni.

Podľa tlačovej agentúry AFP to v pondelok uviedol francúzsky minister zodpovedný za ekologický prechod François de Rugy.

Neaktuálny dohovor

Na otázku o možnom zdanení leteckého paliva minister odpovedal, že vláda je „pripravená to urobiť“. „Chceme viesť túto bitku tak, aby sme to zabezpečili pre vnútroeurópske lety,“ povedal De Rugy v rozhovore pre rozhlasovo-televíznu spoločnosť RMC / BFM TV. Minister zároveň uviedol, že vláda chce v tejto otázke pokročiť aj na medzinárodnej úrovni.

Úspešní európski zelení žiadajú uhlíkové clo a koniec investícií do plynovodov

Vďaka nemeckým a francúzskym stranám dosiahli európski zelení historicky najlepší výsledok v eurovoľbách. Ďalej bodovali na severe Európy, spojencov však majú aj v južnej a východnej časti Únie.

Pripomenul, že v súčasnosti v tejto oblasti platí medzinárodný dohovor uzavretý v roku 1944, keď sa vôbec nehovorilo o klimatickej kríze a o skleníkovom efekte. Tento dokument stanovuje, že nie je možné zdaniť letecké palivo v žiadnej krajine na svete.

„Samozrejme, musíme zmeniť tento dohovor (…) Je to priorita, ktorú ukladáme budúcej Európskej komisii,“ vysvetlil De Rugy.

Téma eurovolieb

Klimatická kríza sa stala jednou zo silných tém počas predvolebnej kampane vo voľbách do Európskeho parlamentu. Dobrý volebný úspech ekologicky zameraných politických strán vo viacerých členských krajinách EÚ a ich posilnenie v europarlamente (z 52 na 69 mandátov) dáva najavo, že táto téma bude mať odozvu aj v zákonodarnom zbore EÚ.

Komisia navrhuje, aby štáty stratili právo veta v environmentálnych daniach

Európska exekutíva si podľa Maroša Šefčoviča splnila svoje úlohy v rámci energetickej únie do „poslednej bodky“. Pre budúcnosť navrhuje investície do výroby batérií, reformu Euratomu a hlasovanie kvalifikovanou väčšinou v nových oblastiach.

Zelení už krátko po oznámení výsledkov eurovolieb dali najavo, že daň z leteckého paliva patrí medzi ich priority.

Diskusie v Bruseli naznačujú, že uhlíková daň na letecké palivo môže byť prvým terčom zdanenia po zavedení hlasovania kvalifikovanou väčšinou v otázkach environmentálnych daní. Opustenie jednohlasnosti navrhol ešte pred eurovoľbami podpredseda Európskej komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič.