Kedy Nemecko odstaví uhoľné elektrárne? Koaličná zmluva odpoveď nedá

Čo plánujú Angela Merkelová a Martin Schulz v oblasti klímy a energetiky? [EPA-EFE/HAYOUNG JEON]

Diskusia o útlme uhlia, 65 percent energie z obnoviteľných zdrojov a udržateľná doprava. Nemeckí kresťanskí a sociálni demokrati predstavili v koaličnej zmluve plány v oblasti energetiky a klímy.

Na prvý pohľad vyzerá ambiciózne, podľa ochranárov je však vágna.

Koaličná dohoda nemeckých kresťanských a sociálnych demokratov, o ktorej sa práve rozhodujú členovia SPD, sa už stihla stať terčom kritiky.

Mimovládka Greenpeace upozorňuje na fakt, že zmluva neobsahuje dátum odstavenia uhoľných elektrární, ktoré pokrývajú až 39 percent spotreby elektriny v Nemecku.

CDU/CSU na svojom mimoriadnom zjazde v pondelok 26. februára odobrila návrh dohody na najbližšie štyri roky vlády s SPD. Predstavila tiež kandidátov kresťanských demokratov na ministrov.

Cieľ pre rok 2020: nesplnený

Energetická a klimatická politika, ktorá bola jedným z dôvodov nevytvorenia tzv. jamajskej koalície, je zjavne v tomto prípade výsledkom veľkého kompromisu budúcej vlády. Je totiž nejasná.

Podľa dohody bude Nemecko naďalej rešpektovať ciele stanovené Európskou úniou pre roky 2020, 2030 a 2050. Nemecko chce byť podľa koaličnej zmluvy dohody uhlíkovo neutrálne najneskôr do roku 2050.

Návrh koaličnej zmluvy

 

Nemecký parlament bude navyše budúci rok hlasovať o legislatívnom návrhu, ktorý má zabezpečiť dosiahnutie cieľov pre rok 2030 vo všetkých odvetviach. Počet výskumných programov sa zvýši a nemecký priemysel si udrží svoju vedúcu pozíciu.

Nemecko už skôr oznámilo, že nesplní vlastný cieľ pre rok 2020 – znížiť emisie skleníkových plynov o 40 percent.

Diskusia o útlme uhlia

Je jasné, že Nemecko nevypne svoje uhoľné elektrárne zo dňa na deň.

Koalícia chce vytvoriť nezávislú komisiu, ktorej cieľom bude nájsť spôsob, ako s uhlím skoncovať. Jednou z jej hlavných úloh bude stanoviť harmonogram. Komisia má tiež prísť s opatreniami, ktoré znížia vplyv na spotrebiteľov a výrobcov elektrickej energie, ako aj a na producentov uhlia a lignitu.

Nemecký paradox: Uhoľná elektráreň stojí vedľa veterných turbín

Pre klimatickou konferenciou v Bonne oznámilo viacero európskych štátov, že chce skoncovať s uhlím. Nemecko nie.

Nová koalícia chce dosiahnuť pokrok aj na vyššej ako národnej úrovni. Požaduje medzinárodný cenový systém pre CO2, ktorý by sa týkal aj odvetví ťažkého priemyslu v krajinách G20.

Návrh v skutočnosti nie je až taký utopický, ako sa môže zdať na prvý pohľad. Desať z 20 najbohatších krajín už stanovilo cenu za CO2 alebo tak plánuje urobiť (Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Európska únia, Kanada, Spojené štáty, Mexiko, Čína, Južná Kórea, Japonsko).

Obnoviteľná energia: 65 percent

Nemecko sa bude usilovať o urýchlenie rozvoja obnoviteľných zdrojov energie. Do roku 2030 bude musieť veterná a solárna energia pokrývať až 65 percent spotreby elektrickej energie (v súčasnosti 36 percent).

Dosiahnuť tento cieľ umožnia investície do energetických sietí a energetickej účinnosti, čo by pomôže znížiť spotrebu energie na polovicu do roku 2050.

Stopercentne obnoviteľná elektrina je možná. Lokálne

Zelený sen by sa v niektorých nemeckých dedinách nestal skutočnosťou bez podpory z federálnej úrovne.

Doprava, stavebný a spracovateľský priemysel, tri slabé články energetického prechodu, sa tiež pokúsia využívať viac alternatívnych zdrojov energie, povedal začiatkom februára Dimitri Pescia z think-tanku Agora Energiewende.

Koalícia chce podporiť aj jednotlivcov, aby investovali do vlastných systémov skladovania elektrickej energie, ktoré sú k dispozícii prostredníctvom elektrických vozidiel alebo stacionárnych skladovacích systémov.

Udržateľná doprava

Mala by sa zriadiť aj komisia zodpovedná za plánovanie udržateľnej mobility.

Bude mať na starosti elektrickú dopravu (osobné a nákladné elektromobily), rozvoj železničného priemyslu (bude elektrifikovaný na 70 percent do roku 2025) a efektívnejšie spaľovacie motory.

Aj Nemecku hrozí žaloba pre ovzdušie. Teraz zvažuje MHD zadarmo

S cieľom vyhnúť sa súdnemu procesu pre kvalitu vzduchu prišiel Berlín s nápadom bezplatnej verejnej dopravy. Teraz mierni očakávania. 

Viac úsilia sa vynaloží na zlepšenie kvality ovzdušia bez zníženia automobilovej dopravy. Nemecko je koniec koncov domovom spoločností ako BMW, Daimler, Porsche a Volkswagen.

Nová koalícia sa chce zaoberať aj lodnou dopravou a dosiahnuť, aby majitelia lodí používali vo svojich plavidlách palivo šetrnejšie k životnému prostrediu a prešli na skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo dokonca na vodík.

Monitorovanie emisií

Koaličná dohoda uvádza, že rozhodnutia o znížení emisií oxidu dusíka z cestnej dopravy sa uskutočnia až v priebehu roka.

O niektorých sa už diskutuje: napríklad vytvorenie inštitútu zodpovedného za hodnotenie emisií z automobilov a sankcionovanie výrobcov automobilov, ktorí nespĺňajú normy; sprísnenie emisných noriem pre verejnú dopravu; zníženie daní pre používateľov elektrických alebo hybridných vozidiel; a vybudovanie 100 tisíc nabíjacích staníc (z ktorých jedna tretina budú rýchlonabíjateľné stanice) do roku 2020.

Aktivisti: Nové ciele pre emisie áut sú „darčekom pre automobilky“

Legislatívny balíček pre čistú mobilitu neobsahuje povinné kvóty pre výrobu nízkoemisných automobilov.

Viaceré dôležité otázky sa odložili na neskôr. Predtým než sa o nich bude rozhodovať, musí byť koaličná zmluva schválená členmi sociálno-demokratickej strany. Mnohí z nich sú však proti vytvoreniu tretej veľkej koalície.

Výsledky hlasovania 464 tisíc členov strany budú známe v nedeľu 4. marca.