Peking, ktorý sa usiluje obísť americké sankcie, využije na zakúpenú ropu iránske ropné tankery. Teheránu tak hádže záchranné lano v čase, keď mnohé európske spoločnosti z krajiny po tlaku Washingtonu odchádzajú.
Spojené štáty sa snažia zastaviť iránsky vývoz ropy v snahe donútiť Teherán vyjednať o novej dohode o jadrovej energii a obmedziť pritom jeho vplyv na Blízkom východe.
Čína, ktorá znížila dovozy americkej suroviny v obchodnej vojne s Washingtonom, vyhlásila, že je proti jednostranným sankciám a obhajuje svoje obchodné vzťahy s Iránom.
Kroky čínskych spoločností túto politiku potvrdzujú. V pondelok (20. augusta) priniesla agentúra Reuters informáciu o tom, že čínski nákupcovia iránskej ropy začínajú prenášať takmer celý vlastný náklad na plavidlá národného iránskeho prepravcu NITC.
Irán drží vďaka rope ekonomiku nad vodou
Zmena dokazuje, že Čína, najväčší zákazník iránskych ropných spoločností, chce pokračovať v nákupoch iránskej suroviny napriek sankciám, ktoré boli zo strany Washingtonu na krajinu opätovne uvalené. Spojené štáty ešte v máji odstúpili od dohody z roku 2015 o obmedzení iránskeho jadrového programu a svoje rozhodnutie spečatili sankciami voči islamskej republike.
„Tento posun sa odštartoval len nedávno, pričom išlo o takmer súčasné volanie z oboch strán,“ uviedol jeden zo zdrojov, výkonný riaditeľ pekinskej ropnej spoločnosti, ktorý si neželel byť identifikovaný, vzhľadom na to, že nemôže verejne hovoriť o obchodných dohodách.
Teherán používal na obchádzanie sankcií pod vedením Západu podobný systém v rokoch 2012 až 2016. Vtedy bol vývoz obmedzený tým, že sankcie prakticky neumožňovali získať poistenie pre lodnú dopravu.
Irán, tretí najväčší producent ropy z krajiny OPEC, sa o predaj ropy do Číny, Japonska, Južnej Kórey, Indie a EÚ opiera aj pri tvorbe svojho vlastného rozpočtu, čím udržuje svoju ekonomiku nad vodou.
Spojené štáty požiadali nákupcov iránskej ropy, aby dovoz od novembra znížili na nulu. Firmy z Japonska, Južnej Kórey, Indie a väčšiny európskych krajín už svoje operácie z krajiny stiahli.
Reprezentant ministerstva zahraničných vecí Spojených štátov sa nechal počuť, že vláda Donalda Trumpa je oboznámená s čínskymi plánmi pokračovať v obchodnej spolupráci s Iránom a zdôraznil, že Washington je plne odhodlaný sankcie aj napriek tomu presadzovať.
„Naďalej s čínskymi partnermi o politike Iránu a o dôsledkoch nášho opätovného zavedenia sankcií diskutujeme,“ uviedol podľa agentúry Reuters úradník.
Číňania preberajú európske miesto
Francúzska ropná spoločnosť Total, doteraz jeden z najväčších európskych nákupcov iránskej ropy, medzitým oznámila, že nemá inú možnosť, ako kvôli ochrane svojich projektov v Spojených štátoch dovoz z Iránu zastaviť.
V pondelok (20. augusta) iránsky minister pre ropu Bijan Zanganeh oznámil, že spoločnosť Total oficiálne opustila aj iránsky plynový projekt South Pars. Spoločnosť potvrdila, že sa jej nepodarilo získať výnimku z amerických sankcií.
Iránski predstavitelia navrhovali, aby čínska štátna spoločnosť CNPC prevzala podiel spoločnosti Total. Minister Zanganeh potvrdil, že tento návrh je už v procese realizácie.
Na zabezpečenie svojich dodávok aktivovali čínske štátne podniky s ropou Zhuhai Zhenrong Corp a Sinopec Group, najväčšie rafinérie v Ázii, doložku o dlhodobých dodávateľských zmluvách s Národnou iránskou ropnou spoločnosťou (NIOC). Tá im umožňuje používať cisterny, prevádzkované NITC. Pre Reuters to potvrdili viaceré, na sebe nezávislé, zdroje. Obe spoločnosti dohody odmietli komentovať.
Cena za ropu v rámci dlhodobých zmlúv sa preto zmenila na báze zásielky z predchádzajúcich plavidiel, čo v praxi znamená, že Irán pokryje všetky náklady a riziká spojené s dodaním suroviny rovnako, ako ich poistenie.
Zatiaľ však nie je jasné, ako Irán poistenie čínskych nákupov v hodnote približne 1,5 miliardy dolárov mesačne zabezpečí. Poistenie totiž zvyčajne zahŕňa krytie ropných nákladov, zodpovednosť za škodu a znečistenie.
Všetkých 17 tankerov, prenajatých na prepravu ropy z Iránu do Číny, prevádzkovala podľa údajov o preprave Thomson Reuters Eikon v júli spoločnosť NITC. V júni bolo osem z 19 prenajatých plavidiel prevádzkovaných Číňanmi.
Minulý mesiac tieto cisterny naložili približne 23,8 milióna barelov ropy a kondenzátu, určeného pre Čínu, čo predstavuje 767 tisíc barelov denne (bpd). V júni predstavoval náklad 19,8 milióna barelov alebo 660 tisíc bpd.
V roku 2017 Čína podľa colných údajov dovážala priemerne 623 tisíc bpd.