Oceliari volajú po ochrane pred dopadmi Trumpových ciel

Lakšmí Mittal a šéf Európskej komisie Jean-Claude Juncker. [EPA-EFE/Olivier Hoslet]

Šéf ArcelorMittal sa sťažuje na zvýšený dovoz, ktorý do Európy presmerovali americké colné opatrenia. Európska komisia medzitým zamietla fúziu dvoch európskych gigantov, ktorá by podľa nej ohrozila konkurenciu na domácom trhu.

Európa nevyhnutne potrebuje prijať ďalšie opatrenia na vykompenzovanie dôsledkov dovozných ciel, ktoré na oceľ zo zahraničia uvalil americký prezident Donald Trump.

Povedal to v rozhovore pre stredajšie (12. júna) vydanie nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung Lakšmí Mittal, šéf oceliarskeho koncernu ArcelorMittal.

Európska komisia ešte pred tým zamietla fúziu nemeckého oceliarskeho gigantu ThyssenKrupp s indickým konkurentom Tata Steel, pretože by mal negatívy dopad na ich ceny pre zákazníkov v Európe.

Obavy z budúcnosti

Európska komisia v súčasnosti prehodnocuje  opatrenia, ktorých cieľom je obmedziť dovoz ocele a najmä zabrániť výraznému zvýšeniu dovozu v dôsledku Trumpových ciel vo výške 25 percent. Tie prakticky uzatvorili americký trh s oceľou, čo znamená, že vysoký objem suroviny sa tak presmerováva na iné trhy vrátane európskeho.

„Európska únia oznámila opatrenia na ochranu trhu, tie však nie sú efektívne,“ povedal Mittal pre Frankfurter Allgemeine Zeitung s tým, že je nevyhnutne potrebné prijať ďalšie.

Európski oceliari sa boja novej krízy

Združenie európskych výrobcov ocele žiada ochranu pred vysokým dovozom. Problémom je tiež spomalenie ekonomiky a rastúce ceny surovín a emisných povoleniek.

Európski oceliari už minulý mesiac varovali Brusel pred dôsledkami slabnúceho dopytu a súbežne rastúceho dovozu pre oceliarsky sektor v Európe. Podľa nich majú opatrenia EÚ na ochranu trhu medzery a limity na dovoz do Európskej únie nie je pre zahraničných exportérov problémom obísť.

Mittal uviedol, že európsky trh potrebuje znížiť dovoz zhruba o pätinu, aby sa dostal na úroveň z roka 2017. Od júla pritom hrozí ďalšie zvýšenie dovozu, a to o päť percent. Upozornil, že je nevyhnutné zaviesť aj kvóty voči jednotlivým krajinám v súvislosti s dovozom oceľových zvitkov valcovaných za tepla.

Šéf ArcelorMittal doplnil, že sa obáva ďalšieho vývoja situácie na európskom trhu s oceľou. Európskych oceliarov totiž poškodzuje aj obchodný konflikt medzi Amerikou a Čínou, rastúce napätie medzi Spojenými štátmi a Európskou úniou, spomaľujúca sa čínska ekonomika a neistota spojená s odchodom Británie z Európskej únie.

Zamietnutie fúzie

Európska komisia v utorok (11. júna) formálne zamietla navrhované zlúčenie nemeckého oceliarskeho giganta ThyssenKrupp a indickým konkurentom Tata Steel, zhruba mesiac po tom, čo oba koncerny od týchto plánov upustili.

Rozhodnutie Komisie, ktorá dozerá na hospodársku súťaž v Európskej únii, má vplyv na celé odvetvie. Oceliarsky priemysel zamestnáva približne 360 tisíc ľudí v Európe. Obe spoločnosti už prehodnotili svoje plány po májových rokovaniach s Komisiou, ktoré nevyriešili jej obavy.

Slovensko sa nevie rozhodnúť, ako použije miliardu eur na zelené investície

Nová európska smernica o obchodovaní s emisiami umožní slovenským energetickým a priemyselným prevádzkam čerpať 1,8 miliardy eur na modernizáciu. Hoci od jej schválenia ubehlo už poldruha roka, slovenské ministerstvá sa stále nedohodli či a ako tieto prostriedky využijú.

Komisia vo svojom vyhlásení v utorok uviedla, že európski zákazníci by po fúzii oboch gigantov čelili vyšším cenám a menšiemu výberu dodávateľov. Európski spotrebitelia by neboli schopní kompenzovať vplyv zlúčenia prostredníctvom lacnejších dovozov. Obe spoločnosti nepredložili dostatočné nápravné opatrenia.

Eurokomisárka Margrethe Vestagerová v tlačovej správe poukázala na fakt, že oceľ je kľúčovou vstupnou surovinou pre mnohé firmy. Používa sa na výrobu celej škály produktov, od áut po konzervy na potraviny. „V týchto sektoroch a firmách pracujú milióny ľudí v Európe a sú závislé od konkurencieschopných cien ocele“.

Na fúzii sa oba koncerny dohodli v júni minulého roka po zdĺhavých rokovaniach. V snahe získať súhlas EÚ ponúkli rozdelenie ThyssenKrupp na dve nezávislé spoločnosti po fúzii.