Poľsko chce mať na cestách milión elektromobilov do roku 2025

elektromobily Poľsko

Varšava. FOTO-Pixabay.com

V čase, keď Poľsko čelí kritike pre pomalú ratifikáciu Parížskej dohody o klíme, oznámilo, že do roku 2025 chce mať na cestách milión elektromobilov.

Ambiciózny cieľ ohlásil v utorok 20. septembra štátny tajomník ministerstva energetiky. „Tento projekt prispeje k lepšiemu životnému prostrediu v našej krajine,“ povedal podľa agentúry Reuters Michal Kurtyka na tlačovej konferencii.

Poľský plán je extrémne ambiciózny a z Poľska by urobil európsku elektromobilovú veľmoc. Záväzok dostať na cesty milión elektromobilov do roku 2025 si dalo Holandsko. To je však už teraz európskym lídrom v elektromobite.  Vlani sa v Holandsku zaregistrovalo 10-krát viac nových elektromobilov ako v Poľsku.

Elektromobil z domácej výroby

Poľské ministerstvo energetiky chce do roku 2018 presadiť zákony, ktoré by uľahčili rozvoj elektrických vozidiel v krajine. Predstaví fiškálne stimuly, ale vytvorí tiež fondy pre domácu výrobu áut poháňaných elektrinou.

Reuters pripomína minulotýždňovú iniciatívu štyroch najväčších výrobcov elektriny pre podporu elektromobility. Spoločnosti PGE, Tauron, Enea and Energa spolu vytvorili ElectroMobilityPoland. Nie je však jasné, či budú autá aj vyrábať.

„Radi by sme využili tento technologický prielom, aby sme zvýhodnili poľských podnikateľov,“ vysvetlil Kurtyka.

Minister energetiky Krzysztof Tchórzewski vyčíslil už v júni, koľko by poľské energetické firmy mohli na elektromobilite zarobiť: 460 miliónov eur.

Pre podporu predaja avizoval štátny tajomník daňové úľavy pre majiteľov elektromobilov, ako aj dotácie pre prvých 100-tisíc vozidiel.

Využívanie nočnej elektriny

Za podporou elektromobility nie sú len čistejší vzduch a dynamickejší priemysel.

Poľsko chce podľa Kurtyku efektívnejšie spotrebúvať nočnú elektrinu. Obrovské uhoľné elektrárne, ktoré dodávajú väčšinu elektriny, je totiž nemožné v noci vypnúť. Keďže nočná spotreba je oveľa nižšia ako denná, časť vyrobenej elektriny sa nespotrebuje.

Nočná elektrina by mohla podľa štátneho tajomníka slúžiť na dobíjanie elektromobilov.

Poľsko je tvrdohlavým obhajcom elektriny z uhlia. Aj preto ho v Bruseli podozrievajú z brzdenia ratifikácie klimatickej dohody v Európe. „Všetci vieme, že by sa (Poliaci) tešili, keby Parížska dohoda nebola. Takže im neprekáža ten proces spomaliť,“ povedal v rozhovore pre portál EurActiv.sk europoslanec a člen envirovýboru Gerben-Jan Gerbrandy (Democraten 66, ALDE).

Špinavý vzduch ako faktor úmrtia

Teraz sa však zdá, že špinavý vzduch je pre Poľsko veľkou starosťou.

Minister Tchórzewski na júnovej konferencii povedal, že znečistené ovzdušie je faktorom úmrtia 40-tisíc Poliakov. Už vtedy avizoval, že „za desať rokov by sme radi mali milión elektrických áut v našich mestách.“

Tchórzewski pri tejto príležitosti predstavil štúdiu, podľa ktorej sa počet áut na rodinu vo veľkých mestách zvýšil z dvoch na troch.

Poľsko patrí medzi krajiny s najvyššími emisiami v doprave. Európska environmentálna agentúra spočítala, že na jeden prejdený kilometer vypustí 129,3 gramu CO2. V prípade susedného Nemecka je to 128,4, vo Francúzsku len 111. Na Slovensku zostane po jednom kilometri dopravy 127,7 gramu CO2.

Po poľských cestách jazdí len niekoľko tisíciek elektromobilov. Holandsko ich má už teraz takmer 90-tisíc, ukazujú údaje Medzinárodnej energetickej agentúry z roku 2015. V Holandsku sa vlani zaregistrovalo 60-tisíc elektromobilov, v Poľsku necelých šesťtisíc.