Poľský minister: Stredná trieda je pripravená zaplatiť za elektromobil

Volkswagen E-Golf. [EPA-EFE/Stephanie Pilick]

V Poľsku sme naozaj odhodlaní bojovať za čistú klímu, povedal na COP24 Krzysztof Tchórzewski. Do roku 2021 má sieť nabíjacích staníc pokrývať celú krajinu.

Hlavným problémom elektromobility v Poľsku nie je cena vozidiel, ale dostupnosť nabíjacích staníc.

Na diskusii organizovanej na okraj klimatickej konferencie COP24 v Katoviciach to povedal poľský minister energetiky Krzysztof Tchórzewski.

Podporou pre budovanie nabíjačiek chce vláda dosiahnuť elektrifikáciu osobnej dopravy. Nevynechá ani elektrifikáciu verejnej dopravy. Vláda na COP24 v prvej polovici decembra oznámila, že v roku 2030 má byť 30 percent verejnej dopravy v krajine bezemisnej.

Elektromobilita je priorita

Elektromobilita je pre poľskú vládu prioritou, povedal minister Tchórzewski na diskusii, na ktorej sa zúčastnil aj EURACTIV.sk. Pripomenul, že legislatívne podmienky pre elektrifikáciu cestnej dopravy vytvára od roku 2015.

V januári 2018 schválil parlament špeciálny zákon venovaný elektromobilite. Podľa vládnych plánov by mal počet elektromobilov do roku 2025 dosiahnuť milión.

Po poľských cestách dnes jazdí asi 22 miliónov áut, elektrických je len zopár tisíc. V roku 2016 sa v krajine predalo 556 elektrických áut, v roku 2017 to bolo 1 086, píše portál EnergyPost.

Civilizačné ohrozenie

Minister Tchórzewski vidí dve prekážky pre rozvoj elektromobility v Poľsku. Prvou je nedostatočne rozvinuté skladovanie energie. Ak sa tento problém nepodarí vyriešiť, bude to podľa neho „katastrofa pre našu civilizáciu“.

Poľsko chce mať na cestách milión elektromobilov do roku 2025

Elektromobilita má Poľsku priniesť čistejší vzduch, dynamickejší priemysel a efektívnejšiu spotrebu elektriny.

Predpokladá sa, že masívny nástup elektromobility v Európe zvýši spotrebu elektriny len mierne. V momentoch, keď je spotreba najvyššia, však môže dodatočný dopyt po energii ohroziť stabilitu siete. Dôležité je preto skladovanie energie.

Flotila odparkovaných elektromobilov môže zároveň v fungovať ako gigantická batéria, ktorá v prípade potreby dodáva elektrinu späť do siete.

Málo nabíjacích staníc

Druhým problémom je podľa Tchórzewskeho slabá hustota siete nabíjacích staníc. „Stredná trieda je pripravená zaplatiť za dopravu viac, ale chýbajú nabíjačky,“ skonštatoval Tchórzewski.

Poľský minister to povedal v čase, keď vo Francúzsku vrcholili protesty hnutia „Žlté vesty“ proti zvýšeniu dane na pohonné hmoty a za vyššiu finančnú podporu pre kúpu elektromobilov. Elektrické vozidlá sú dnes o niekoľko tisíc eur drahšie ako modely v rovnakej triede so spaľovacím motorom.

V Poľsku je dnes podľa tamojšej Nadácie pre propagáciu elektromobility 300 nabíjacích staníc. Minister sľúbil, že do roku 2020 alebo 2021 bude sieť nabíjačiek pokrývať celú krajinu.

Emisie budú rozptýlené

Tchórzewski však uistil, že Poľsko chce rozvíjať aj ďalšie alternatívne palivá ako „rôzne formy plynu“ a hydrogén. Cieľom je znížiť podiel ropných produktov v doprave, z ktorých vzniká najviac emisií skleníkových plynov v cestnej doprave.

Poľský prezident otvoril COP24: Využívanie uhlia neprotirečí ochrane klímy

V klimatickej politike ideme pomaly a niekedy dokonca opačným smerom, varoval v poľských Katoviciach šéf OSN. Summit má nastaviť pravidlá pre napĺňanie cieľov Parížskej dohody.

„Aj keď budeme ďalej používať uhlie, neznamená to, že nie sme citliví na zdravotné dopady emisií,“ povedal minister s odkazom na palivo, z ktorého pochádza v Poľsku 80 percent spotrebovanej elektriny. Elektromobilita podľa neho pomôže emisie skleníkových plynov rozptýliť.

„Budú koncentrované pri našich (uhoľných) elektrárňach,“ vysvetlil svoju víziu minister. „V Poľsku sme naozaj odhodlaní bojovať za čistú klímu,“ dodal Tchórzewski.

Deklarácia o elektromobilite

Poľský premiér Mateusz Morawiecki neskôr na COP24 oznámil spustenie veľkého tendra na elektrické autobusy pre verejnú dopravu. „V roku 2030 bude 30 percent verejnej dopravy bezemisnej,“ povedal Morawiecki na tlačovej konferencii.

Poľské predsedníctvo na COP24 predstavilo deklaráciu o partnerstve pre elektromobilitu. Doprava je zodpovedná ja 14 percent svetových emisií, „táto deklarácia kladie dôraz na technologickú a organizačnú zmenu,“ konštatuje webstránka COP24.

Deklaráciu ako prvé podporilo Spojené kráľovstvo, pripojilo sa k nej ďalších 42 krajín vrátane Slovenska.

Cestu editora na COP24 financovala environmentálna organizácia E3G.