Vo Švédsku vyrastie najväčšia európska fabrika na batérie. Ich využívanie blokuje chýbajúca legislatíva.
Úspešná výroba batérií je „svätý grál v čistej energetike.“ Uviedol to podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič po skončení druhého stretnutia na vysokej úrovni s názvom Európska aliancia pre batérie, ktoré sa konalo v pondelok 12. februára.
„Už v roku 2030 budeme mať viac ako 70 percent nízkouhlíkovej energie. Energia získaná cez slnečné kolektory a veterné elektrárne je však nestála. Musíme byť schopní ju skladovať a využívať vtedy, keď ju potrebujeme,“ citovala Šefčoviča TASR.
Európska investičná banka (EIB) zároveň oznámila pôžičku pre švédsku spoločnosť, ktorá postaví najväčšiu európsku továreň na výrobu batérií. Výrobcovia však musia okrem investorov presviedčať aj úrady. Nové batériové úložisko v Česku napríklad nemôže fungovať na komerčnom základe, pretože pre to neexistujú predpisy.
Obrovský potenciál, obrovské investície
Na stretnutí Európskej aliancie pre batérie sa zúčastnili politickí predstavitelia z 15 členských štátov EÚ vrátane Slovenska, ako aj zástupca EIB. Diskutovali o budúcnosti európskeho trhu s batériami, ktorého potenciál je podľa Šefčoviča obrovský.
„Od roku 2025 počítame, že 25 percent áut na európskych cestách budú elektromobily alebo hybridy. Trh s batériami by mohol dosiahnuť objem 250 miliárd eur ročne,“ skonštatoval podľa TASR.
Očakáva, že európsky dopyt po batériových článkoch dosiahne 200 gigawatthodín. EÚ na to musí byť pripravená a vybudovať 10 až 20 „gigafabrík“ v členských krajinách Únie. Na to potrebuje okolo 20 miliárd eur.
„To je pomerne veľa peňazí a žiadna krajina to nedokáže sama. Ale spoločne – kombináciou európskych zdrojov, cez EIB a príspevky zo štátnych rozpočtov vo forme povolenej štátnej pomoci – by sme to mali zvládnuť,“ tvrdí komisár.
Ešte vlani Šefčovič hovoril o potrebe jednotného európskeho konzorcia v oblasti výroby batérií, ktoré by sa podobalo na Airbus. Teraz sa prikláňa skôr k myšlienke samostatných regionálnych centier.
„Nemyslím si, že budeme mať jednu celoeurópsku spoločnosť na výrobu batérií. Skôr dúfam, že budeme mať viac ako desať gigatovární, ktoré budú konkurencieschopné na svetových trhoch a budú produkovať vysokokvalitné výrobky,“ povedal pre portál euractiv.com.
Vyrastie gigatováreň na Slovensku?
Jedným z regionálnych centier by mohlo byť aj Slovensko.
„Určite by bolo len prirodzené, aby sme popri autách na Slovensku dokázali vyrábať aj vysokokvalitné batérie. Dostali sme zatiaľ niekoľko projektov, kde sa investori o takúto možnosť zaujímali. Určite budeme o tom diskutovať aj so slovenskou vládou,“ uviedol Šefčovič podľa RTVS.
Upozornil, že za desať rokov bude mať tretina áut silný elektrický komponent. „Je prirodzené chcieť, aby sme tieto komponenty nedovážali zo zahraničia, ale boli ich schopní vyrobiť na Slovensku,” citovala Šefčoviča TASR.
Slovenská fabrika by mohla podľa komisára vzniknúť v trojuholníku medzi najväčšími výrobcami áut v blízkosti Nitry.
„Uvidíme, ako sa tento zámer vyvinie, ale malo by ísť o sústredené úsilie vlády, výskumných ústavov a univerzít v úzkej spolupráci s automobilkami na tom, ako nastaviť mechanizmy pre čerpanie finančnej podpory, ktorá môže prísť z európskej aj zo štátnej úrovne,” doplnil.
Najväčšia európska továreň na batérie
EIB schválila 12. februára investíciu vo výške 52,2 milióna eur pre spoločnosť Northvolt, ktorá sa špecializuje na výrobu batériových článkov.
Je to najpokrokovejšia iniciatíva, ako zastaviť európsku závislosť na dovoze a posilniť konkurencieschopnosť na trhu s batériami. Pôžička pre Northvolt je súčasťou snahy Európskej únie konkurovať Ázii a Spojeným štátom vo výrobe batériových článkov.
Viceprezident EIB Andrew McDowell podľa portálu euractiv.com povedal, že EIB je spolu s Bruselom ochotná pomôcť vyvinúť európske batériové kapacity.
„Vďaka podpore Európskej investičnej banky a EÚ sme o krok ďalej k vytvoreniu konkurencieschopného európskeho trhu vo výrobe batérií,“ vysvetlil Carlsson. Northvolt plánuje vybudovať „najväčšiu európsku továreň na výrobu batérií,“ ktorá bude vyrábať batérie pre dopravu, priemysel, ale aj menších spotrebiteľov.
Jednotlivé strany sa musia ešte dohodnúť na konkrétnych detailoch projektu, no predpokladá sa, že Northvolt začne s výstavbou už v najbližších mesiacoch.
Batérie, ktoré sa nemôžu používať
Batérie však môžu čeliť aj iným ako investičným prekážkam.
Energetická spoločnosť E.ON sprevádzkovala vo februári najväčšie batériové úložisko elektriny v Českej republike, ktoré má kapacitu 1,75 megawatthodín a pokrylo by dennú spotrebu 100 rodinných domov.
Zariadenie za 24 miliónov korún (946 tisíc eur), na ktoré získala päťmiliónovú dotáciu z európskych fondov, však nemôže používať na podnikanie. Nemá potrebnú licenciu od Energetického regulačného úradu pre komerčné dodávky do siete. Uviedol to portál E15.
V rovnakej situácii je aj druhá česká batéria, ktorú postavila spoločnosť Solar Global Energy v juhomoravských Prakšiciach.
Energetický regulačný úrad argumentuje tým, že akumulácia nie definovaná v českom energetickom zákone ani v európskych predpisoch. Tým pádom nemôže týmto spoločnostiam vydávať licencie.
E.ON plánuje svoju batériu prevádzkovať aspoň v testovacom režime a použije ju na vykrytie časti odchýlok medzi skutočnou a zmluvnou spotrebou elektriny. Iné spôsoby využitia batérie v Českej republike zatiaľ nie sú podľa zákona možné.