Pre elektromobilitu hrozí Európe nová závislosť

V roku 2030 má po európskych cestách jazdiť až 30 miliónov elektromobilov. [TASR/AP/Martin Meissner]

Batériové články sa dnes do Európy dovážajú z Ázie, suroviny pre ich výrobu z Afriky. Francúzsko navrhlo európske výrobné konzorcium, Európska komisia skúma možnosti ťažby v Európe.

Francúzsko vo štvrtok 22. novembra vyzvalo európskych výrobcov batérií a automobilov, aby vytvorili konzorcium schopné uspokojiť rastúci dopyt po elektrických vozidlách a konkurovať dominantným ázijským výrobcom.

Podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič sa obáva, že Európa bude závislá aj na dovoze surovín. Skúma možnosti, ako ich udržateľne ťažiť doma.

Európske konzorcium pre batérie

„Toto (konzorcium) musí byť na európskej úrovni, pretože samotný francúzsky trh nestačí,“ povedal francúzsky minister pre energetiku Francois de Rugy po zasadnutí vlády.

Európska komisia sa dlhodobo usiluje o vytvorenie životaschopného sektora priemyselných batérií, pretože výrobcovia automobilov v Európe sú väčšinou závislí od ázijských dodávateľov.

Európska batériová aliancia má prvé výsledky, preniesla sa aj na Slovensko

V 21. storočí zohrajú batérie v automobilovom priemysle tak dôležitú úlohu, ako zohral v 20. storočí spaľovací motor, tvrdí podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Na otázku, či existuje možnosť dohody medzi výrobcami automobilov a výrobcami batérií, ako je francúzska energetická spoločnosť Total prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Saft, de Rugy povedal: „Dúfame, že uvidíme určitý pokrok začiatkom budúceho roka.“

„Podporujeme vytvorenie európskeho sektora batérií. Spolupracujeme s priemyslom, najmä vo Francúzsku, aby sme takýto sektor vybudovali,“ dodal de Rugy.

V uplynulých mesiacoch bolo oznámených niekoľko projektov na vybudovanie tovární na batérie v Európe. Minulý týždeň nemecká vláda vyhlásila, že vyčlenila približne miliardu eur na podporu výroby batériových článkov. Berlín chce, aby sa do roku 2030 vyrábalo 30 percent batérií pre európsky trh v Nemecku a v Európe.

Nová závislosť na surovinách

Podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu odhaduje, že v roku 2030 bude trh s batériami predstavovať 250 miliárd eur. V tom čase bude totiž na cestách jazdiť 25 – 30 miliónov elektromobilov, povedal Maroš Šefčovič pre EURACTIV.de.

„Samozrejme, že je v našom záujme, aby sa batérie vyrábali v Európe, pretože táto technológia je mimoriadne dôležitá nielen pre automobilový priemysel, ale aj pre prepravu tovaru, vlaky a skladovanie obnoviteľnej energie,“ podčiarkol slovenský eurokomisár.

Elektromobily potrebujú batérie a Šefčovič ich nechce dovážať z Ázie

Európska komisia plánuje vytvoriť batériovú obdobu Airbusu.

V rozhovore pre EURACTIV.com však Šefčovič poukázal na novú hrobu spojenú s výrobou batérií. „Čo sa týka problému závislosti, mohli by sme skončiť v situácii, že nerastné suroviny sa stanú novou ropou,“ povedal. Vysvetlil, že Európe hrozí závislosť na lítiu, kobalte či medi, ktoré sú potrebné nielen na výrobu batérií, ale napríklad aj veterných turbín.

Komisia podľa neho skúma, ako možno tieto nerastné suroviny ťažiť v Európe udržateľným spôsobom. Dnes pochádzajú napríklad z Konga. „Máme veľmi veľké rezervy lítia v Portugalsku, Česku a severských krajinách. Ale nemáme rafinérske kapacity. Takže, ak dnes aj vyťažíme lítium, musíme ho poslať do Číny na spracovanie,“ podotkol Šefovič.

Eurokomisár chce v budúcnosti uvoľniť pravidlá štátnej pomoci v záujme výroby batérií, ako aj poskytovať na tieto účely finančnú pomoc z európskeho rozpočtu.