Šéf hospodárskeho výboru: Dopravná infraštruktúra je pre transformáciu hornej Nitry kľúčová

Baňa Handlová. [EPA/Grzegorz Momot]

Horná Nitra je región číslo jeden, ktorý potrebuje spravodlivú, reálnu transformáciu, hovorí poslanec Peter Kremský (OĽaNO) s tým, že minulá vláda podľa neho tento problém ignorovala.

Podľa Petra Kremského, predsedu výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti (OĽaNO), sa v najbližších dekádach nepodarí nahradiť všetku energiu obnoviteľnými zdrojmi energie. Povedal to v podcaste Otvorene o plyne, ktorý cituje TASR.

Relatívne lacné a stabilné sú podľa neho jadrové zdroje, ktoré dokážu vytvoriť základ dodávok elektrickej energie. Doplnenie jadrovej energie obnoviteľnými zdrojmi má podľa Kremského svoje limity.

Pokiaľ ide o obnoviteľné zdroje majú podľa neho doteraz nedocenený potenciál strechy budov a výrobných hál, ktoré by mohli slúžiť na inštaláciu fotovoltických panelov. Táto energia by sa mohla využívať na mieste bez distribúcie a bez strát z prenosu.

Jednou časťou dodatočnej podpory EÚ je príspevok z Fondu pre spravodlivú transformáciu, z ktorého by mohlo Slovensko získať 954 miliónov eur. Jednoznačným favoritom na využitie týchto prostriedkov je podľa predsedu hospodárskeho výboru parlamentu uhoľný región hornej Nitry. „Horná Nitra je región číslo jeden, ktorý potrebuje spravodlivú, reálnu transformáciu,“ povedal. Minulá vláda podľa Kremského tento problém ignorovala.

Slovensko má dostať ďalšie stovky miliónov eur na transformáciu priemyselných regiónov

Komisia navrhuje v rámci plánu oživenia európskej ekonomiky navýšiť Fond spravodlivej transformácie (Just Transition Fund – JTF) z pôvodných 7,5 miliardy eur na 40 miliárd eur.

Ťažba uhlia, na ktorej je región z hľadiska zamestnanosti závislý, sa má utlmiť do roku 2023. Kremský v podcaste upozornil, že po útlme ťažby uhlia v tomto regióne prídu o prácu tisíce ľudí.

Zamestnanosť malé projekty nevyriešia

Problematike zamestnanosti regiónu horná Nitra po útlme baníctva sa detailne venuje správa, ktorú si v roku 2019 nechalo vypracovať Generálne riaditeľstvo Európskej komisie pre regionálnu a mestskú politiku.

Správa konštatuje, že nízku mieru nezamestnanosti v okrese Prievidza a Partizánske držali dotované pracovné miesta v baníctve. Podľa ťažobnej spoločnosti Hornonitrianske bane Prievidza, ktoré patria medzi najväčších zamestnávateľov regiónu, je ale na uhoľnom priemysle závislých až 11 tisíc pracovných miest. Štúdia Komisie priznáva, že nie je jednoduché odhadnúť počet nepriamo ohrozených pracovných miest. Prikláňa sa však k odhadom Spoločného výskumného centra (JRC), že hrozba straty zamestnania je reálna pre približne 7-tisíc pracovníkov.

Pracovná skupina pre prípravu a implementáciu transformácie regiónu hornej Nitry koordinovaná Úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu PVII vytvorila databázu 81 konkrétnych projektov. Podľa správy je databáza projektov „vynikajúcim východiskovým bodom“. Zároveň však zdôrazňuje, že chýba zhodnotenie, či sú projekty v súlade s národnými, regionálnymi či miestnymi plánmi a ich vplyv na transformáciu regiónu hornej Nitry preto považuje za „sporný“.

„Hodnotenie projektov, ktoré doteraz vytvorili zainteresované subjekty v regióne, poukazuje na pomerne slabé kapacity vo vývoji projektov v oblasti výskumu a inovácií, výroby energie alebo poľnohospodárstva,“ tvrdí správa.

Na transformáciu hornej Nitry sú teraz ideálne podmienky, tvrdí štúdia Komisie

Plánom na transformáciu regiónu hornej Nitry hrajú do kariet ekonomické, demografické, ale aj politické faktory. Kľúčové pre úspešný útlm uhlia bude správne využitie dostupných európskych dotácií. 

Podobne sa vyjadril aj šéf Výboru pre hospodárstvo Národnej rady Peter Kremský v podcaste. Kľúčové pre zamestnanosť v tomto regióne nie sú podľa neho malé projekty, ale zlepšenie dopravného spojenia a vytvorenie podnikateľskej infraštruktúry. Fond pre spravodlivú  transformáciu by mal podporiť investorov, aby mohli čo najrýchlejšie vybudovať prevádzky a zamestnať ľudí.

Doprava medzi regiónmi

Podľa Kremského je dôležité z fondu zabezpečiť, aby ľudia z hornej Nitry mohli efektívne cestovať za prácou do susedných regiónov. V súčasnosti im v tom bráni nedostatočná dopravná infraštruktúra. Kľúčové je podľa Kremského zrýchliť najmä železničné spojenie do vedľajšieho okresného mesta Nitra, kde je potenciálnym zamestnávateľom Jaguár Landrover.

Kremský ohľadom riešenia premeny regiónu na nízkouhlíkový spomenul, že sa uvažuje o vybudovaní „špičkovej spaľovne odpadu,“ ktorá má vyriešiť nielen dodávky tepla, ale aj problém odpadu v regióne. Chápe, že ide o citlivú tému, ale treba ju podľa neho otvoriť.

„Je to oveľa lepšie, ako sypať si odpad do každej doliny, znečisťovať si spodné vody a ničiť životné prostredie,“ dodal Kremský.