Šefčovič chce vrátiť medzi členské štáty pocit solidarity a spravodlivosti

Maroš Šefčovič [EURACTIV.com]

V kampani na šéfa Európskej komisie sa jej slovenský člen plánuje sústrediť na ekonomické témy a konkrétne výsledky. Pred eurovoľbami by rád dotiahol legislatívu o emisiách z cestnej dopravy.

Ako slovenský kandidát na šéfa Európskej komisie chce Maroš Šefčovič vrátiť „pocit solidarity“ do vzťahov medzi východnou a západnou časťou Európskej únie. Pre portál EURACTIV.com pripomenul, že solidaritu cítil ako zástupca Slovenska v Bruseli v čase jeho vstupu do Európskej únie. Šefčovič bol v rokoch 2004 – 2009 vtedy slovenským veľvyslancom pri Únii.

Dnes sa ako slovenský komisár uchádza o nomináciu Strany európskych socialistov (PES) na predsedu Komisie. Ak nomináciu získa, pravdepodobne povedie celoeurópsku kandidátku socialistov vo voľbách do Európskeho parlamentu v máji 2019.

Šefčovič zdôraznil, že „bez ohľadu na to, čo robíme, všetky členské štáty musia mať pocit spravodlivosti“. Európa je podľa neho silná vďaka schopnosti dosahovať konsenzus. „Vždy sa snažíme nájsť dobré rozhodnutie pre všetkých a tento prístup musíme presadzovať ešte viac v budúcich rokoch,“ podčiarkol slovenský člen Komisie.

Ako jej podpredseda pre energetickú úniu, ktorým bol posledné štyri roky, chce ešte pred eurovoľbami dosiahnuť schválenie nižších emisií osobných, úžitkových a nákladných vozidiel v Rade EÚ a v Európskom parlamente.

Voliči chcú konkrétne výsledky

Šefčovič chce v socialistických primárkach zdôrazňovať ekonomické témy.

„Socialisti a demokrati (frakcia PES v Európskom parlamente) sú tradične veľmi silní v témach ako rovnosť, solidarita, ľudské práva. Ale teraz sme v rozhodujúcich časoch, kedy potrebujeme diskusiu rozšíriť na témy priemyselnej politiky či asertívnejší prístup k svetovému obchodu,“ vysvetlil.

Slovenský komisár chce obohatiť diskusiu o ekonomické témy, s ktorými má osobnú skúsenosť. „Venoval som sa batériám (do elektromobilov), venujem sa transformácii uhoľných regiónov,“ povedal Šefčovič.

Geotermálna energia na hornej Nitre? Šefčovič tvrdí, že sa to dá

Kým slovenský komisár presadzuje príkladnú energetickú transformáciu hornej Nitry, podľa premiéra má ťažba hnedého uhlia budúcnosť.

S voličmi sa podľa Šefčoviča ťažko komunikuje o abstraktných inštitucionálnych témach. „Chcú vidieť konkrétne výsledky,“ tvrdí slovenský komisár. K tejto téme dodal, že „v ďalších voľbách budeme pod veľkým tlakom euroskeptikov a populistov, ktorí budú operovať s jednoduchými sloganmi.“

Štáty sa musia viac počúvať

Ohľadom viacrýchlostnej Európy, ktorú už dnes stelesňuje eurozóna či európsky prokurátor, povedal, že je potrebné nechať jej projekty otvorené ďalším prípadným záujemcom.

„Prešli sme cez zložitú finančnú krízu, prešli sme cez zložitú migračnú krízu. Musíme sa navzájom viac počúvať. Musíme si uvedomiť, že nikto na východ, ani na západ od Európy nebude mať k nám bližšie ako naši partneri v Európe. V tomto komplexnom svete potrebujeme jeden druhého,“ zdôraznil slovenský komisár.

Šefčovič má ambíciu nahradiť Junckera

Prvý návrh jeho mena mal prísť z Českej republiky. Šefčovič by rád kandidatúru využil na posilnenie porozumenia medzi novými a starými členskými krajinami.

Nová Komisia po májových eurovoľbách bude musieť podľa Šefčoviča viac spolupracovať nielen s Európskym parlamentom, ale aj s individuálnymi europoslancami. „Zdá sa, že Európsky parlament bude roztrieštenejší,“ myslí si.

Viac budú musieť podľa neho spolupracovať aj tri či štyi proeurópske politické skupiny, aby mohla nová európska legislatíva získať v Parlamente väčšinu.

Problémové emisie z cestnej dopravy

Čo sa týka energetickej únie, za ktorú je Šefčovič zodpovedný, skonštatoval, že legislatívne návrhy sú vo všeobecnosti v poslednej fáze rokovaní. „Trochu ma trápi, ako sa nám podarí pokročiť k balíkom k mobilite. Potrebujeme rýchlu dohodu na emisiách osobných úžitkových a nákladných vozidiel,“ povedal komisár.

Dodal však, že stále verí, že európski zákonodarcovia, teda Rada EÚ a Európsky parlament, sa stihnú dohodnúť pred májovými eurovoľbami.

Rakúske predsedníctvo narazí v energetike na záujmy strednej Európy

Na čele Rady EÚ nebude Viedeň klásť dôraz na reguláciu ruského plynovodu Nord Stream 2. Avizuje skôr pokrok v rokovaniach o klíme a obehovom hospodárstve.

Šefčovič cíti „silnú verejnú podporu“ pre európsku klimatickú politiku, a to aj zo strany priemyslu a samospráv. „Už to nie je o ideológii… Je to o podnikateľskom zámere,“ povedal o energetickej transformácii európskej ekonomiky.

„Svet očakáva, že zohráme globálnu úlohu a myslím, že sa nám to darí,“ zhodnotil.

Elon Musk je marketingový génius

Elon Musk je podľa Šefčoviča „marketingový génius“. Podotkol, že zakladateľ fabriky na výrobu elektrických áut Tesla pomáha Komisii dostávať do verejného povedomia témy čistej dopravy v mestách. „Vždy musíme spolupracovať s najlepšími v ročníku, a on patrí medzi najlepších,“ myslí si komisár.

„Na druhej strane by sme sa z tejto skúsenosti mali poučiť, ale vytvoriť niečo vlastné, európske,“ pokračoval Šefčovič.

Ich kvalita dnes kolíše, pôvod je neznámy. Šefčovič chce „udržateľné“ batérie

„Zelené batérie“ štvrtej generácie majú byť zaujímavé pre výrobcov automobilov aj ich zákazníkov.

Preto podľa vlastných slov prišiel s konceptom zelených batérií, ktoré budú šetrné k životnému prostrediu a zároveň budú využívať softvér vyrobený v Európe.

Legislatívny dizajn trhu s elektrinou, o ktorom práve prebieha trialóg, podľa neho umožní, že v Európe bude môcť majiteľ elektromobilu s batériou predávať nadbytočnú elektrinu späť do siete.

Ambicióznejšia redukcia emisií

V roku 2014 Európska rada schválila minimálne ciele pre energetickú efektívnosť, obnoviteľné zdroje a znižovanie emisií. V tomto roku boli v rámci legislatívnych rokovaní prijaté konkrétne ciele, ktoré sú vyššie.

Šefčovič podčiarkol najmä dohodu na zvýšení podielu obnoviteľných zdrojov na 32 percent v roku, hoci Európska rada schválila minimálny cieľ 27 percent.

Z toho podľa komisára vyplýva aj ambicióznejšia redukcia emisií.

Únia aj štáty budú mať nové klimatické stratégie s výhľadom do roku 2050

Koncom roka 2018 bude známe, ako sa chce Slovensko dopracovať k nižším emisiám a vyšším environmentálnym štandardom.

„Ak uplatníme jednoduché modelovanie, jasne sa ukáže, že emisie skleníkových plynov budeme môcť znížiť o viac ako 40 percent,“ povedal komisár s tým, že s presným výpočtom ešte Komisia príde.

Právny rámec pre Nord Stream 2

Za veľkú výzvu považuje Šefčovič projekt plynovodu, ktorý priamo spája Rusko s Nemeckom a obchádza tradičné tranzitné krajiny – Ukrajinu, Slovensko a Poľsko.

„Dnes už nikto nemôže povedať, že Nord Stream 2 je len komerčný projekt. Nikdy pred tým som nevidel, aby sa o energetickom projekte debatovalo na najvyššej svetovej politickej úrovni,“ skonštatoval.

Nord Stream 2: Šefčovič sa zastal Trumpa, Kremeľ sa mu vysmial

Európska komisia podporila Spojené štáty v kritike nového ruského plynovodu. Hovorca ruského prezidenta hovorí o neférovej súťaži.

„Hlavným záujmom“ Európskej únie je podľa neho „veľmi jasný právny rámec“ pre nový ruský plynovod. Preto sa podľa neho Komisia snaží presadiť smernicu o plyne a mandát pre priame rokovania o Nord Streame 2 s ruskou vládou. Zopakoval, že jeho cieľom je dosiahnuť, aby Nord Stream 2 neurobil stredoeurópske krajiny a Ukrajinou zraniteľnejšími.

„Nebolo by dobrým dedičstvom kohokoľvek v Komisii,“ keby sa Nord Streamu 2 staval napriek pochybnostiam o jeho súlade s európskym právom, uzavrel Šefčovič.