Šefčovič: Globálne štandardy pre batérie budú vychádzať z tých európskych

Detail pripojenia nabíjačky na elektromobil. [TASR/Michal Svítok]

Dôležitým hráčom vo výrobe batérií by podľa eurokomisára chcelo byť Poľsko, ktoré už začalo s budovaním gigafabrík. Získalo tiež investície na recykláciu batérií a obrábanie nerastných surovín.

Európske štandardy pre výrobu batérií, ktoré by sa tento rok mali dostať do európskej legislatívy, budú vzorom aj pre stanovanie celosvetových štandardov v rámci Globálnej aliancie batérií (GBA). V praxi by to malo znamenať vylúčenie detskej práce, neudržateľnej ťažby surovín a porušovania ľudských práv v celom procese výroby batérií.

V rozhovore pre TASR o tom hovoril podpredseda Európskej komisie (EK) pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič, ktorý pokrok aliancie prezentoval aj počas svojich vystúpení na Svetovom ekonomickom fóre (WEF) v Davose.

Hlavným cieľom aliancie podľa Šefčoviča je, aby budúce elektromobily neboli spájané s negatívnymi fenoménmi a aby neboli vyrábané s ešte väčšou uhlíkovou stopou, aká je dnes prítomná pri autách so spaľovacími motormi. Aliancia vznikla v roku 2017 a združuje 70 organizácií verejného a súkromného sektora.

Prvá európska gigafabrika na batérie bude vo Švédsku

Banka Európskej únie plánuje požičať firme Northvolt 350 miliónov eur na továreň na výrobu akumulátorov. Využijú sa v elektrických sieťach, autách a priemysle.

Tlak na Kongo

Zneužívanie detskej práce napríklad pri ťažbe kobaltu v Kongu podľa eurokomisárových slov odmietajú viacerí svetový hráči.

V Davose si delegácia prezidenta Konžskej demokratickej republiky vypočula názory, že ak má byť táto africká krajina dodávateľom kobaltu pre svetovú produkciu batérií, tak musí zabezpečiť jeho ťažbu bez detskej otrockej práce, pri dodržiavaní ľudských práv a štandardov práce.

„To všetko zapadá do konceptu štandardov, na ktorých teraz pracujeme a verím, že Európa bude prvá, ktorá bude mať vysoké zelené štandardy pre batérie budúceho automobilového elektroparku,“ zhodnotil situáciu Šefčovič.

Budúci majitelia elektrických áut by podľa podpredsedu Komisie mali mať istotu, že ich auto je environmentálne čisté, má nízku uhlíkovú stopu a bolo vyrobené spoločensky zodpovedne. Šefčovič je presvedčený, že práve batérie budú určovať kvalitu, charakter a hodnotu vozidiel na európskych cestách.

Dôležité Poľsko

O batériách budúcnosti sa Šefčovič rozprával aj s poľským prezidentom Andrzejom Dudom. Poľsko totiž prijalo strategické rozhodnutie, že chce byť dôležitým hráčom v novom hodnotovom reťazci batérií a už začalo s budovaním gigafabrík na batérie.

Poliaci okrem toho získali aj významné investície zo západoeurópskych firiem na recykláciu batérií, ako aj na obrábanie nerastných surovín a zo stredoeurópskych krajín sa v tejto oblasti dokázali posunúť najďalej.

Podľa odhadov EÚ bude mať v roku 2025 európsky trh pre autobatérie hodnotu 250 miliárd eur. Európania v súčasnosti vyrábajú len tri percentá batérií pre elektromobily a zvyšok sa dováža zo zahraničia, predovšetkým z Ázie.

Poľsko sa k cieľu uhlíkovej neutrality do roku 2050 nepripojí, ostatní sa dohodli

K uhlíkovej neutralite do roku 2050 sa nakoniec zaviazali aj Česká republika a Maďarsko. Presvedčil ich prísľub akceptácie národnej voľby energetického mixu a zmienka o jadrovej energii.