Šefčovič o energetickej únii: Do jari 2018 predstavíme 100 percent legislatívy

kamióny

Komisia obmedzí emisie z kamiónov. FOTO: TASR/Henrich Mišovič

Na jar budúceho roka by mali byť verejnosti predstavené všetky legislatívne návrhy, ktoré majú spojitosť s iniciatívou energetickej únie.

Za tú je v Európskej komisii (EK) zodpovedný Maroš Šefčovič a túto skutočnosť oznámil v stredu 13. septembra aj predseda EK Jean-Claude Juncker vo svojom prejave o stave Únie.

„Chcem sa zamerať na to, aby som najneskôr na jar 2018 dodal 100 percent toho, čo som sľúbil v rámci stratégie pre energetickú úniu,“ uviedol Šefčovič pred odchodom do Štrasburgu.

Limity pre osobné autá a dodávky

Slovenský eurokomisár pripomenul, že v rámci širšieho legislatívneho balíka s názvom „čistá mobilita“ na jeseň tohto roku a začiatkom budúceho roka predstaví dva „podbalíčky“, čím by naplnil, svoje energetické ciele v oblasti európskej dopravy budúcnosti.

Podľa jeho slov už v túto jeseň chce eurokomisia predstaviť nové štandardy pre emisie CO2 pre osobné autá a dodávky.

https://euractiv.sk/nazory/energetika/energeticka-unia-brusel-nerozhoduje-direktivne-lopticka-je-na-vasej-strane/

Jeho snahou je „širšie poňať“ túto oblasť, lebo EÚ pozorne vníma dynamický vývoj u svojich globálnych konkurentov. Americký Kongres už napríklad rokuje o autonómnych autách a Čína, najväčší trh s automobilmi na svete, zvažuje obmedzenia pre dieselové motory.

Podobný trend však pozoruje vo viacerých mestách EÚ, ktoré chcú vylúčiť dieselové autá z dopravy.

Podpora všetkých čistých palív

Šefčovič upozornil, že zámer obmedziť autá s vysokými emisiami je logický, lebo v EÚ každý rok predčasne zomiera okolo 400. tisíc ľudí na následky znečistenia ovzdušia.

„V Európskej komisii musíme urobiť maximum preto, aby sme vytvorili vhodný legislatívny rámec a motivovali európskych výrobcov, aby sa najlepšie autá na svete naďalej vyrábali v Európe,“ upozornil Šefčovič.

https://euractiv.sk/clanky/veda-a-inovacie/automobilky-nemaju-skoncit-ako-kodak-sefcovic-navrhne-nizsie-emisne-limity/

To podľa neho znamená podporiť všetky formy čistej mobility, budovať infraštruktúru pre alternatívne vodíkové palivá a nabíjanie elektromobilov, „to, čo nám v Európe chýba“.

Do tejto legislatívnej skupiny spadá aj cieľ zmodernizovať verejné obstarávanie tak, aby sa podporovalo využívanie čistých technológií, čiže bezemisných alebo nízkoemisných áut.

Emisie kamiónov a autobusov

Ďalšie zákonné návrhy z oblasti mobility chce Šefčovič zverejniť na jar 2018 a podľa jeho slov pôjde vôbec o prvý legislatívny návrh na zníženie emisií pre kamióny a autobusy.

„Aj napriek tomu, že Európania boli vždy šampiónom čistých technológií, sme posledným kontinentom, ktorý nemá upravené štandardy pre tento typ dopravy,“ upozornil eurokomisár. A spresnil, že v tomto smere EÚ už predbehli Spojené štáty, ale aj Čína či Japonsko

V neposlednom rade Šefčovič zdôraznil, že okrem prípravy nových legislatívnych súborov je tiež výsostne dôležité, aby sa všetky tie návrhy, ktoré eurokomisia doteraz v rámci Eeergetickej únie predložila, stali aj skutočnou legislatívou.

Uviedol, že ešte počas tohto roku sa začnú „trialógy“, rokovania, medzi EK, Európskym parlamentom a Radou, aby bola reálna šanca tieto návrhy zaviesť do praxe v roku 2018. Rok 2019 bude podľa jeho slov poznačený prípravou eurovolieb a menšou šancou na prijímanie dôležitých legislatívnych opatrení.