SUV sa predávajú aj cez pandémiu. Ich emisie dosiahli rekordy

Ilustračná fotografia. [EPA-EFE/Focke Strangmann]

SUV vytláčajú z ciest menšie autá. Celosvetovo ich predaj rástol aj počas pandémie. Výnimkou nie je ani Slovensko.

V roku 2021 mali vozidlá SUV (Sport Utility Vehicle – SUV) viac ako 45-percentný podiel na  celosvetovom predaji automobilov. Tým vytvorili nový rekord v absolútnych číslach aj v rámci ich podielu na trhu. Nárast obľúbenosti SUV rastie vo viacerých krajinách vrátane Spojených štátov, Indie a Európy, hovorí nová správa Medzinárodnej energetickej agentúry (International Energy Agency – IEA).

Zvýšený podiel SUV sa podľa agentúry zároveň prejavuje v nižších počtoch predaných malých a stredných automobilov.

Rekordné emisie

Vozidlá SUV patria medzi hlavné zdroje rastu emisií oxidu uhličitého súvisiaceho s energiou za posledné desaťročie, píše IEA. Len v roku 2021 celosvetová flotila vozidiel SUV narástla o viac ako 35 miliónov, čím sa zvýšili ročné emisie o 120 miliónov ton CO2.

Ak by boli vozidlá SUV samostatnou krajinou, v roku 2021 by sa umiestnili na šiestom mieste na svete z pohľadu absolútnych emisií. Tento rok vyprodukovali viac ako 900 miliónov ton CO2.

Zdroj: IEA

Na zmiernenie emisií z SUV by sa mali politici zamerať na obmedzenie ich podielu na trhu. Politiky by mali podporovať rýchlejší prechod na elektrické vozidlá a zároveň poskytovať stimuly na skorú výmenu SUV, ktoré sú poháňané benzínom alebo naftou, hovorí správa IEA.

Niektoré vlády už začali zavádzať príslušné opatrenia. Francúzsko a Nemecko už zdaňujú veľké autá s vysokými emisiami. Dodatočné politiky by sa mali zamerať na samotné SUV, čo pomôže vytvoriť udržateľný a nízkouhlíkový sektor cestnej dopravy, píše IEA.

Elektrifikácia SUV?

Aby sa vyrovnal rast globálnych emisií spôsobený nárastom počtu SUV, ľudia by museli používať dvakrát viac elektromobilov v porovnaní s dneškom. Podľa IEA je však dobrou správou, že prudko stúpajúci predaj elektromobilov v roku 2021 bude stačiť na to, aby sa odstránili dodatočné emisie pochádzajúce z 35 miliónov SUV, ktoré boli zakúpené namiesto áut priemernej veľkosti.

Riaditeľ Slovnaftu: Prechod na elektromobily bude drahý, efekt na klímu je otázny

Elektromobily vo väčšine európskych krajín pomáhajú znižovať emisie zo sektora dopravy. Problematické sú iba v krajinách s vysokým podielom výroby energie z uhlia.

Registrácie elektrických vozidiel boli najvyššie v Nórsku (56 percent), na Islande (19 percent), v Holandsku (16 percent) a Švédsku (12 percent). Tieto krajiny boli tiež jedny z mála krajín, kde v rokoch 2018 až 2019 klesli priemerné emisie nových áut. Podobná situácia je aj v Číne, kde SUV nerástli, ale kupovali sa viac malé elektromobily.

Riešením nie je vývoj a predaj elektrických SUV, dôležité je zamerať politiky na veľké autá, navrhuje IEA. Väčšie autá totiž spotrebúvajú viac energie a v prípade elektrických SUV by zvýšili dopyt po kritických surovinách. Batérie do elektrického SUV sú totiž väčšie (70 kilowatthodín) ako batérie do konvenčných elektrických áut (okolo 50 kilowatthodín). Automobilky síce vyvíjajú veľké autá na elektrický pohon, no až 98 percent SUV má spaľovacie motory.

Limity na znižovanie emisií nefungujú

Emisie z dopravy tvoria jednu štvrtinu emisií skleníkových plynov v Európskej únii. Európska zelená dohoda požaduje zníženie emisií skleníkových plynov z dopravy o 90 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990.

V rámci iniciatívy „Fit for 55“ stanovila EÚ nové ciele v oblasti emisií CO2. To zahŕňa 55-percentné zníženie emisií z osobných automobilov v roku 2030 v porovnaní s rokom 2021. Komisia tiež navrhla, aby po roku 2035 mali nové ľahké úžitkové vozidlá nulové emisie CO2. To v praxi znamená, že po tomto termíne by sa nemali predávať nové autá so spaľovacími motormi.

Aj keď tlak na znižovanie znečistenia z automobilov posledné roky rastie, emisie z dopravy stúpajú. Po stabilnom poklese medzi rokmi 2010 a 2016 o takmer 22 g CO2/km sa priemerné emisie z nových osobných automobilov v rokoch 2017, 2018 a 2019 zvýšili. V roku 2019 dosiahli 122,3 g CO2/km, čo je výrazne nad cieľom 95 g CO2/km, ktorý bol stanovený na roky 2020 až 2024.

Zdroj: EEB

Práve rastúci segment SUV na trhu je podľa Environmental Energy Bureau jednou z hlavných príčin rastu emisií z dopravy v Európe. SUV sú zvyčajne ťažšie ako iné autá a majú výkonnejšie motory, čo zvyšuje spotrebu paliva aj emisie. SUV spotrebujú približne o 20 percent viac energie ako stredne veľké auto.

Väčšina zaregistrovaných nových SUV boli vozidlá s benzínovým motorom s priemernými emisiami 134 g CO2/km, čo je približne o 13 g CO2/km viac ako pri iných nových benzínových autách. Okrem toho sa priemerná hmotnosť nových konvenčných automobilov zvýšila od roku 2018 do roku 2019 približne o 22 kg.

SUV sa rozširujú na úkor menších áut

Predaj automobilov sa v Európe za posledných desať rokov nespamätal z finančnej krízy v roku 2008. S obmedzeným počtom nových zákazníkov, ktorí každý rok vstupujú na európsky trh s novými automobilmi, preto automobilky vytvorili nové segmenty, aby pritiahli pozornosť spotrebiteľov.

SUV vyvinuté v USA koncom 90-tych rokov rýchlo prevzali európski výrobcovia a po formálnom uvedení na trh sa tieto vozidlá čoskoro stali skutočnou alternatívou k tradičným automobilom, ktoré dominovali na európskych cestách po celé desaťročia.

Automobilkám tak umožnili SUV rozšíriť ponuku modelov a zároveň si účtovať viac.

Spotrebitelia boli a stále sú ochotní zaplatiť za SUV viac ako za tradičné alternatívy. Pre výrobcov, ktorí za posledných desať rokov zápasia s poklesom predaja, sa stali vítaným zdrojom príjmov. Prudký nárast predaja SUV sa však prejavil v náraste emisií. 

Stúpajúca obľuba SUV ide na úkor tradičných segmentov, konštatuje portál Jato. Výrobcovia automobilov rozvíjali širokú škálu SUV, čo priamo ovplyvnilo preferencie spotrebiteľov. Mnohí z nich teraz považujú tieto vozidlá za bezpečnejšie a príťažlivejšie. 

Zdroj: Jato.com

Slovensko: Každé druhé predané auto je SUV

Počet predaných osobných vozidiel kategórie M1 (vozidlá na prepravu 8 osôb okrem sedadla vodiča) na Slovensku klesol podľa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) v roku 2021 o 17,58 percenta v porovnaní s rokmi pred pandémiou.

Podľa viceprezidenta ZAP Pavla Pripiaka môže rastúce emisie z dopravy na Slovensku znížiť obnova vozidlového parku a nové vozidlá.

„Ak pripočítame nelogické finančné zvýhodnenie registrácie starých jazdených vozidiel dovážaných na Slovensko a chýbajúcu podporu bezemisných (elektrických) alebo nízkoemisných (napr. plug-in hybridných) vozidiel, tak výsledok je, že Slovensko sa prepadáva na najhoršie priečky medzi európskymi krajinami v emisiách a priemernom veku vozidiel osobnej dopravy,“ poznamenáva k situácii za posledných jedenásť mesiacov výkonný viceprezident ZAP SR.

Napriek tomu, že automobily sú v porovnaní s rokmi pred pandémiou drahšie a na trhu ich je nedostatok, v predaji veľkých áut Slovensko kopíruje európsky rastúci trend. Každé druhé predané auto na Slovensku patrí do kategórie SUV alebo crossover. V prvých šiestich mesiacoch 2021 tvorili SUV 45,5 percenta všetkých registrovaných automobilov na Slovensku, posledné mesiace ich predaj stúpol na 46,8 percenta.

Európa sa odkláňa od vodíkových áut

Na európskych cestách stretneme v budúcnosti viac elektromobilov než áut na vodík. Vodík má slúžiť najmä na ozelenenie priemyslu a nákladnej dopravy, v osobnej doprave s ním Komisia už vo väčšej miere neráta. Európsky projekt rozvoja vodíkových technológií chce Únia podporiť dvoma miliardami eur.

Budú čoraz drahšie

Slovensko malo podľa Inštitútu environmentálnej politiky v roku 2019 druhé najvyššie emisie z novozakúpených áut v Európskej únii. Tento trend je spôsobený práve veľkou popularitou SUV so spaľovacími motormi. Podľa europoslanca Martina Hojsíka (PS/Renew) v náraste emisií oxidu uhličitého predbehli veľké autá aj lodnú dopravu, letectvo, ťažký priemysel či nákladné vozidlá. Každý rok SUV vyprodukujú 700 miliónov ton CO2, čo predstavuje celkovú produkciu Anglicka a Holandska, napísal Hojsík na sociálnej sieti.

Zdroj: EEB

„SUV-čka sú obrovskou záťažou pre našu planétu a zdrojom znečistenia vzduchu, ktorý každodenne dýchame. Možno je načase spýtať sa, či máme v mestách tak veľa ľudí, ktorí tieto autá naozaj potrebujú alebo ľudia podľahli marketingu, ktorý nám však o negatívach nehovorí,“ zhrnul europoslanec.

Podľa ďalšieho slovenského europoslanca Róberta Hajšela (nom. Smer-SD/S&D) si za využívanie SUV ľudia pravdepodobne priplatia. „V budúcnosti nebude možné, aby sme po meste jazdili všetci SUV-čkami, budeme sa musieť prispôsobiť a na prepravu na malé vzdialenosti používať elektromobily,“ povedal na jesennej diskusii o nových klimatických politikách. To si podľa neho bude vyžadovať „zmenu paradigmy“ prístupu k osobnej doprave.

„Cena áut so spaľovacími motormi pravdepodobne stúpne ako aj cena benzínu a nafty. To by malo konzumentov pozitívne stimulovať, aby začali rozmýšľať o nákupe elektromobilu. Je jasné, že postupne sa bude zvyšovať dojazdová vzdialenosť elektromobilov, čo je v súčasnosti hlavná výhrada proti nim. Vodíkové technológie v cestnej doprave budú pravdepodobne čoraz cenovo dostupnejšie,“ zdôraznil europoslanec pre EURACTIV Slovensko.