Svetový dopyt po rope už neťahá Čína. Dôvodom sú aj elektroautá

Okrem klesajúceho počtu obyvateľov je ďalším faktorom poklesu dopytu rastúci domáci predaj vozidiel na alternatívne palivá - predovšetkým elektroáut a plug-in hybridov. [rawpixel.com]

Trhový podiel batériových a plug-in hybridných elektrických vozidiel v Číne v júli a auguste predstavoval viac ako polovicu všetkých predaných áut. Dopytu po rope nenahráva ani rozvoj rozsiahlej siete vysokorýchlostných železníc na úkor leteckej dopravy, hovorí Medzinárodná agentúra pre energetiku.

Medzinárodná energetická agentúra (IEA) vo svojej najnovšej správe o ropnom trhu zrevidovala svoj výhľad globálneho dopytu po rope. Malo to len jeden dôvod: pomalší rast čínskeho dopytu.

Globálny rast dopytu po rope sa naďalej spomaľuje – mesačné údaje pokrývajúce 80 percent celosvetového dopytu po rope počas prvého polroka 2024 potvrdzujú prudký pokles tempa rastu jej spotreby.

Za prvý polrok 2024 bol zaznamenaný medziročný nárast o 800-tisíc barelov denne, čo je najnižší nárast od roku 2020. Hlavnou hybnou silou tohto poklesu je rýchlo sa spomaľujúca Čína. Tá má pre rast globálneho dopytu kľúčový význam, takže ak spomalí, prejaví sa pokles globálne. Čínska spotreba ropy v júli už štvrtý mesiac po sebe medziročne klesala. Agentúra predpovedá, že svetový dopyt po rope narastie v roku 2024 len o 0,9 percenta, čo je pokles oproti rastu 2,1 percenta v roku 2023. IEA predpovedá, že nárast bude tlmený aj v roku 2025.

Tohtoročné spomalenie môže podľa analytikov znamenať začiatok obdobia trvalého pomalšieho nárastu spotreby ropy, keďže veľké technologické, behaviorálne a demografické zmeny spôsobujú oddelenie dopytu od rastu hrubého domáceho produktu. Vzhľadom na to, že rast čínskeho dopytu po rope sa pribrzďuje a vo väčšine ostatných krajín ide len o mierny nárast alebo pokles, analytici IEA očakávajú, že globálny dopyt sa do konca tohto desaťročia ustáli.

Svet bude mať od roku 2030 prebytok ropy, ropné spoločnosti sa musia prispôsobiť

Dopyt po rope ťahajú Čína a India, vo vyspelých ekonomikách, naopak, záujem o ňu prudko klesá. Môže za to masívny rozvoj obnoviteľných zdrojov, čoraz efektívnejšie spaľovacie motory aj prechod na elektromobilitu.

Demografia aj elektroautá

Výnimočné postavenie Číny na svetových trhoch s ropou bol daný modelom rozvoja od konca 70. rokov 20. storočia, ktorý je zameraný na domáce investície a export. V krajine prudko rástol dopyt po nafte a plyne, ako aj petrochemických produktoch. S rastom populácie a prosperity rástla aj spotreba benzínu v osobných autách. Za posledné desaťročie ročný nárast čínskeho dopytu po rope v priemere presiahol 600-tisíc barelov denne, čo predstavuje viac ako 60 percent celkového globálneho priemerného nárastu.

Demografický rast sa však pribrzdil a počet obyvateľov dokonca v roku 2022 začal klesať, čo pravdepodobne prispeje k ďalšiemu obmedzeniu nárastu spotreby ropy v budúcnosti, predpovedá IEA.

Okrem klesajúceho počtu obyvateľov je ďalším faktorom poklesu dopytu rastúci domáci predaj vozidiel na alternatívne palivá – predovšetkým elektroáut a plug-in hybridov. V júli a auguste bola viac ako polovica všetkých áut predaných v Číne elektrická a podstatná časť nových nákladných vozidiel teraz namiesto nafty využíva zemný plyn alebo elektrinu. Podľa IEA by vozidlá na alternatívny pohon mohli nahradiť 400-tisíc barelov ropy denne už v tomto roku.

Čína zároveň rýchlo rozvíja rozsiahlu sieť vysokorýchlostných železníc, čo obmedzuje rast vnútrozemskej leteckej dopravy.

K trendu sa pridáva aj spomalenie stavebných investícií pri dlhotrvajúcom prepade trhu s nehnuteľnosťami. Stavebníctvo je v útlme – od roku 2021 prudko klesol počet novozačatých projektov. To má vplyv najmä na dopyt po nafte, ktorá je hlavným palivom pre stavebné zariadenia a prepravu materiálov.

Svetový dopyt po rope, plyne a uhlí dosiahne vrchol do roku 2030, tvrdí energetická agentúra

Do roku 2030 by malo v porovnaní s dneškom jazdiť na cestách desaťkrát viac elektrických áut, čínska ekonomika bude rásť pomalšie a posunie sa smerom k čistejšej energii. Akýkoľvek nárast investícií do fosílnych palív je neodôvodnený, uviedla Medzinárodná energetická agentúra. 

Celkový dopyt po nej klesol v druhom štvrťroku 2024 medziročne takmer o päť percent. Slabší dopyt po plastoch používaných v stavebníctve a výrobe sa zas prejavuje v nižšom odbere benzínu. V druhom štvrťroku  medziročne klesol o 2 percentá, a to aj napriek tomu, že v krajine pokračuje rozsiahle rozširovanie petrochemických kapacít. Približne tri štvrtiny rastu čínskeho dopytu po rope medzi rokmi 2019 a 2023 stáli na petrochemických produktoch a ich podiel sa má tento a budúci rok ďalej zvyšovať.

Náhradníci nie sú

Spomalenie spotreby ropy v Číne, ale aj vo vyspelých ekonomikách vyvoláva otázky o ďalšej trajektórii dopytu, ako aj o tom, ktorá krajina by mohla prebrať líderskú úlohu Číny.

Predpokladá sa, že za takmer polovicu strednodobého nárastu v rozvíjajúcej sa Ázii bude zodpovedať India, ktorá má tento rok zaznamenať najväčší ročný rast spotreby ropy na úrovni 200 000 barelov denne.

Napriek tomu, že India je najrýchlejšie rastúcou veľkou ekonomikou na svete, však využíva ropu len obmedzene. Jej spotreba je na úrovni jednej tretiny tej čínskej v roku 2024. Dôvodom je celková menšia závislosť ekonomiky od tohto paliva, čo naznačuje, že potenciál zvýšenej spotreby je obmedzený.

Rast dopytu nezachránia ani africké krajiny. Dopyt vzrástol medzi rokmi 2013 a 2023 len o 380-tisíc barelov denne, čo zodpovedá iba ôsmim mesiacom priemernej miery rastu Číny za rovnaké obdobie. Nárast na Blízkom východe sa rovnal menej ako 10 mesiacom rastu Číny, zatiaľ čo dopyt po rope v Latinskej Amerike v podstate stagnoval.

Zelená dohoda sa podpíše na vzťahoch Únie s dovozcami ropy (INFOGRAFIKA)

Európa bude mať v nasledujúcich rokoch čoraz menšiu spotrebu fosílnych palív. To výrazne ovplyvní vzťahy Únie s dôležitými susedmi ako je Rusko, ako aj s globálnymi hráčmi ako sú Spojené štáty americké, Čína a Saudská Arábia. 

Partneri témy

O téme Energetika môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.