Vlaky v Nemecku budú jazdiť na obnoviteľnú energiu

Nemecká železničná spoločnosť Deutsche Bahn (DB) chce postupne zvýšiť podiel elektriny na pohon svojich vlakov, ktorá pochádza z veterných, vodných a solárnych zdrojov energie tak, aby do roku 2050 všetka elektrina pochádzala z bezemisných obnoviteľných zdrojov (OZE).

„Spotrebitelia v Nemecku jasne ukázali, že chcú, aby sme sa všetci zbavili jadrovej energie a mali viac obnoviteľnej energie,“ uviedol Hans-Jürgen Witschke, výkonný riaditeľ Deutsche Bahn Energie, pri tom, ako predstavil revidované ciele spoločnosti. Spoločnosť momentálne získava z obnoviteľných zdrojov takmer 20 % elektrickej energie. Do roku 2014 chcela tento podiel zvýšiť na 28 % a do roku 2020 na 35-40 %. Splnením nového cieľa do roku 2050 by predčila aj ambiciózne národné ciele nemeckej vlády.

Plán nemeckej železničnej spoločnosti, ktorá ročne prepraví asi 1,9 miliardy pasažierov a 425 miliónov ton nákladu, je v Európe veľmi ambiciózny. Aj v ďalších európskych krajinách – napr. Belgicku, Veľkej Británii, Francúzsku a Taliansku, dochádza k pokroku pri zvyšovaní udržateľnosti železničnej dopravy.

Vôľa zákazníkov

Witshke v rozhovore pre agentúru Reuters zdôraznil, že spoločnosť vychádza v ústrety želaniam zákazníkov, ktorých chcú urobiť šťastnými. „Dopyt po zelenej elektrine narastá každým rokom a bude to pokračovať,“ dodal.

Hoci u Nemcov prevažoval dôraz na ekológiu aj pred marcovými udalosťami v japonskej elektrárni Fukušima I, vývoj nabral rýchly spád. Berlínska vláda náhle zmenila smerovanie jadrovej energetiky v krajine, uzavrela osem reaktorov a prisľúbila do roku 2022 zavrieť všetky atómové elektrárne v krajine.

Železničná spoločnosť, rovnako ako väčšina nemeckého priemyslu, zostala zaskočená. Štátne železnice sa výrazne spoliehali na jadro. Podľa Witschkeho sú však teraz verejnosť aj priemysel čoraz viac naklonení udržateľnosti.

„Ochrana životného prostredia sa stala dôležitou otázkou na trhu a predovšetkým v sektore dopravy,“ povedal. „Je to megatrend. Hoci bude viac obnoviteľných zdrojov stáť trochu viac, môže sa to skrotiť inteligentným energetickým mixom a rozumným časovým rámcom. Veríme, že obmedzenie emisií CO2 nám dá konkurenčnú výhodu.“

Ochranári sa tešia

Pri náraste podielu na 100 % však stále pretrvávajú obavy o spoľahlivosť OZE, vzhľadom na stále chýbajúcu dostatočnú kapacitu pre uskladnenie. Niektorí dopravní analytici sú skeptickí.

„Znie to trochu ako ´zelené vymývanie´,“ uviedol Stefan Kick, analytik maklérskej firmy z Frankfurtu. „Náklady pre obnoviteľnú energiu budú očividne vyššie. Avšak ak sú zákazníci skutočne ochotní to zaplatiť, mohlo by to dávať zmysel.“

Rozhodnutie železničnej spoločnosti, potešilo najmä environmentálne organizácie. Organizácie predtým obviňovali firmu, že dostatočne nepodporuje rozvoj OZE a príliš sa spolieha na jadro. Teraz však vítajú partnerstvá medzi DB a dodávateľmi elektriny z veterných a vodných elektrární.

Skúmajú sa aj možnosti získavať elektrinu zo solárnych panelov na strechách takmer 5700 železničných staníc. Fotovoltaické panely na sklenenej streche hlavnej stanice v Berlíne produkujú 160 tisíc kw/h elektriny ročne, čím dodávajú asi 2 % elektriny pre stanicu.

Podľa Petra Ahmels zo združenia Nemecká pomoc životnému prostrediu (DUH) by železnice mohli mať z veterných a solárnych zdrojov oveľa väčší prínos, avšak dosiaľ sa spoliehali na svoj imidž nízkoemisného spôsobu dopravy. Dokonca aj vysokorýchlostné vlaky produkujú 46 gramov CO2/km, v porovnaní s priemernými 140 g/km u áut a 180 g/km u lietadiel.

„Robia rozumné veci. Predtým sa bránili. Argumentovali, že obnoviteľné zdroje nie sú ich kľúčovou prácou,“ uviedol Ahmels.

Vízia bez emisií

Vysokorýchlostné vlaky sa Nemeckom preháňajú rýchlosťou takmer 300 km/h. Do roku 2014 by tretina elektriny pre vlaky na dlhé vzdialenosti mala pochádzať z obnoviteľných zdrojov. Pridať bz sa k nim malo množstvo lokálnych trás, pričom napr. vlaky v štátoch Hamburg či Sársko sa už teraz chvália tým, že sú 100-percentne poháňané elektrinou z OZE.

DB ročne spotrebuje asi asi 2% celkovej elektriny v Nemecku – 12 TWh elektriny, čo je asi toľko ako mesto Berlín s 3,2 miliónmi obyvateľov. Jeden výsokorýchlostný vlak ICE spotrebuje na trase medzi Frankfurtom a Berlínom takmer 4800 kw/h, približne ako štvorčlenná rodina za celý rok.

„Máme víziu byť bez emisií do roku 2050. Nie je to len deklarácia zámeru. Je to konkrétny biznis cieľ,“ podčiarkol Witschke. „Dopyt po našich produktoch bez CO2 je nad očakávania. Zákazníci to naozaj chcú. Ak budú naďalej vyhľadávať produkty bez CO2 takýmto tempom, v roku 2020 dosiahneme 40 %.“

Už teraz si pasažieri alebo firmy u svojich nákladov môžu dobrovoľne priplatiť za prepravu, pri ktorej je garantované použitie zelenej energie.

Aby naplnili svoje ciele, DB prevádzkuje v Brandenbursku dva veterné parky a v júli podpisala kontraktu za vyše 1 miliardu eur, podľa ktorého im bude RWE počas 15 rokov dodávať elektrinu zo svojich 14 vodných elektrární, čím pokryje asi 8 % potrieb spoločnosti.

Ohľadom pochybností o spoľahlivosti dodávok elektriny z OZE a potrebe zvýšiť skladovacie kapacity Witschke uviedol: „Je to proces učenia. Čelíme rovnakým otázkam ako každý: čo urobíte, keď nebude fúkať? Naša skúsenosť hovorí, že príliš veľa vetra je väčší problém ako keď je ho málo.“

(EurActiv/Reuters)