Výroba elektromobilov si vyžiada o polovicu menej pracovníkov

Testovací tunel automobilky Tesla v americkom Hawthorne. [TASR/AP/Robyn Beck]

Najskôr nové európske emisné limity kritizoval, teraz slovenský automobilový priemysel tvrdí, že sa im prispôsobí. Potrebuje však pomoc štátu s kvalifikovanou pracovnou silou, podnikateľským prostredím a výskumom.

Slovenské automobilky sa hlásia k novým emisným limitom, na ktorých sa vlani dohodli európske inštitúcie. Na tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR to 10. januára uviedol jeho prezident Alexander Matušek.

Znižovanie emisií nových vozidiel zároveň označil za jednu z hlavných výziev pre slovenské automobilky. Nová európska legislatíva bude podľa Matušeka znamenať, že v roku 2030 bude musieť byť približne 30 tisíc nových áut na domácom trhu bezemisných. Prispôsobiť sa bude musieť aj produkcia. „Výroba jedného elektromobilu si vyžaduje o 50 percent pracovníkov menej ako výroba auta so spaľovacím motorom,“ spresnil prezident ZAP.

V roku 2018 dosiahlo Slovensko nový rekord. Vyrobilo 1 080 000 automobilov, z veľkej väčšiny so spaľovacími motormi.

V roku 2019 bude priemysel podľa ZAP SR čeliť niekoľkým výzvam. Okrem alternatívnych pohonov medzi ne patrí aj dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily, predvídateľnosť podnikateľského prostredia a úroveň výskumu a vývoja.

Batériová fabrika na Slovensku?

Európska komisia, parlament a Rada EÚ sa vlani dohodli, že medzi rokmi 2021 sa emisie CO2 u nových osobných automobilov znížia o 37,5 percenta, u ľahkých úžitkových vozidiel o 31 percent. Legislatíva tiež obsahuje kvóty na predaj čistých vozidiel.

Matušek tvrdí, že na Slovensku bude musieť byť asi 30 percent nových áut bezemisných. Ročne sa zaregistruje približne 100 tisíc nových áut, nominálne bude teda bezemisných asi 30 tisíc.

Expert na zelené inovácie: Vlastniť auto je iracionálne

Doprava budúcnosti bude založená na zdieľanej ekonomike, ktorá zníži jej cenu aj emisie. Systém bikesharingu, ktorý si vybrala Bratislava, je však najprimitívnejší, hovorí odborník na ekoinovácie RADOSLAV MIZERA.

„Musíme sa pripraviť na zmeny o 12 rokov už dnes, inak nám ujde vlak,“ varoval šéf ZAP SR Matušek. Ocenil Slovenskú batériovú alianciu, ktorú inicioval podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič. Matušek pripomenul, že v okolitých krajinách Vyšehradskej skupiny sa stavajú alebo už stoja továrne na batérie či výskumno-vývojové centrá.

„Musíme pracovať na tom, aby sme tu mali výrobu batérií,“ povedal pred novinármi.

Najväčší problém je domáci trh

Elektromobily dnes na Slovensku zo štyroch veľkých automobiliek vyrába len Volkswagen. PSA Peugeot Citroën podľa svojho hovorcu Petra Šveca produkciu áut s elektrickým pohonom plánuje. Na otázku EURACTIV.sk, či automobilky prispôsobia svoju výrobu novej európskej legislatíve, Matušek odpovedal, že „určite, lebo nikto nechce platiť pokuty“.

Keď Európska komisia v roku 2017 navrhla nové emisné limity na úrovni 30 percent, ZAP SR ich kritizoval ako „príliš tvrdé“, v prípade ľahkých úžitkových vozidiel ako „nerealistické“. Navrhoval zníženie o 20 percent.

Slovenské automobilky považujú Šefčovičov dopravný balíček za „nerealistický“

Zväz automobilového priemyslu chce minimalizovať svoje ohrozenie novou legislatívou.

Emisie sa budú musieť napokon znížiť o vyše 30 percent a ZAP SR sa musí prispôsobiť. Zároveň však pokračuje v kritike zákonodarcov. „Politici rozhodujú bez toho, ako je postavený trh,“ povedal na tlačovke Matušek.

Za najväčší problém označil záujem domácich spotrebiteľov o elektromobily. „Záujem zákazníkov sa neorientuje na to, čo by politici chceli,“ skonštatoval šéf ZAP SR s tým, že „budeme mať čo robiť, aby sme (limity a kvóty) dosiahli“.

Ľútosť nad koncom dotácií

Poldruharočná dotačná schéma Ministerstva hospodárstva SR a ZAP SR, ktorá sa skončila vlani v júni, podporila nákup celkovo vyše 800 vozidiel s elektrickým pohonom. Matušek vyjadril ľútosť nad jej ukončením. „Boli sme veľmi nešťastní,“ povedal šéf ZAP SR pred novinármi.

Z pôvodne vyčlenených 5,2 milióna eur sa nevyčerpal viac ako 1 milión eur. Ten využilo Ministerstvo životného prostredia SR na dotovanie samospráv pri nákupe elektromobilov.

Slovenská elektromobilita dostane injekciu šesť miliónov eur

Ministerstvo hospodárstva predložilo dlho očakávaný akčný plán pre využívanie elektriny v cestnej doprave. Náklady na rýchlejšie odpisy áut a nabíjačiek, ani ich nákup na ministerstvách nie sú vyčíslené.

Výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak kritizoval efektívnosť dotačnej schémy envirorezortu, z ktorej bolo podporených asi 50 vozidiel. Kým schéma pre firmy a občanov zadotovala každé auto 4 200 eurami, v schéme pre regióny, mestá a obce to bolo 28 600 eur.

Ministerstvo hospodárstva teraz navrhuje, aby na ďalšiu podporu elektromobility na Slovensku bolo vyčlenených vyše šesť miliónov eur, na dotácie pre nákup by malo z nich ísť päť miliónov.

Očakávania firiem od štátu

Prechod slovenského priemyslu na výrobu elektromobilov si okrem nižšej zamestnanosti vyžiada transformáciu dodávateľskej základne, rekvalifikáciu súčasných zamestnancov a zmenu vo vzdelávaní.

Matušek si myslí, že prioritou nadnárodných spoločností bude udržať zamestnanosť v domácich krajinách. Vyzval preto vládu na vytvorenie lepších podmienok pre investorov. „Musíme byť atraktívnejší ako dnes,“ povedal o Slovensku.

Nový cieľ pre zníženie emisií áut považujú výrobcovia za „úplne nerealistický“

Europoslanci a Rada EÚ sa dohodli, že osobné autá budú v roku 2030 vypúšťať o 37,5 percenta CO2 menej ako v roku 2021. Ak ich automobilky nesplnia, trest im nehrozí.

Veľkou výzvou pre slovenské automobilky bude v roku 2019 aj naďalej nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a slabý systém duálneho vzdelávania.

„Na zabezpečenie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu je potrebné odstrániť nestabilitu a slabú predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Je nevyhnutné zabrániť rýchlemu a nepredvídateľnému rastu nákladov zamestnávateľov. Problémom zostáva aj nízka úroveň výskumno-vývojových aktivít,“ vymenúva tlačová správa ZAP SR.