Zemný plyn má šancu pri kamiónoch a autobusoch, aj tu však súperí s elektrinou

Presadí sa plyn alebo elektrina? [EPA-EFE/KIM LUDBROOK]

V cestnej doprave poskytuje Európska únia finančnú podporu zemnému plynu aj elektrine. Ale posledný vývoj európskej legislatívy zvýhodňuje skôr elektromobily.

Zemný plyn bude dôležitým prechodným palivom pre znižovanie emisií v cestnej doprave. Využitie nájde u kamiónov a autobusov. Aj v tejto oblasti však bude čeliť konkurencii zo strany elektromobility.

V pondelok 22. októbra to pre EURACTIV.sk uviedol podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič. Slovenský komisár sa s médiami rozprával pri príležitosti podpisu pôžičiek Európskej investičnej banky (EIB) v hodnote 17 miliónov eur pre Greenway a 60 miliónov pre SPP – distribúcia. Spoločnosť Greenway ich využije na budovanie nabíjacích bodov pre elektromobily, plynári zase na modernizáciu siete.

Európska únia systematicky podporuje posilňovanie úlohy elektriny, ale aj plynu v doprave na Slovensku s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov. SPP, ktorý má 51 percentný podiel v SPP – distribúcii, pred poldruha rokom získal z rozpočtu Únie grant na budovanie plniacich staníc na zemný plyn. Aj posledný vývoj európskej legislatívy však dáva konkurenčnú výhodu skôr elektromobilom.

Únia podporí budovanie nabíjačiek

Slovenská firma Greenway chce z pôžičky od EIB spolufinancovať stavbu viac ako 850 nabíjacích staníc pre elektrické autá v strednej a východnej Európe. Celková hodnota investičného programu je podľa spoluzakladateľa spoločnosti Petra Badíka 34 miliónov eur.

„Okrem Slovenska a Poľska chceme ísť aj do pobaltských krajín a Českej republiky,“ opísal plány Badík, ktorého firma má dnes na Slovensku 120 nabíjačiek. Slovenskú vládu vyzval, aby prijala opatrenia na podporu elektromobiliy. „Nesmieme zaostávať, musíme byť ambiciózni,“ skonštatoval.

Dieselgate, biopalivá, elektromobilita. Kľukaté cesty Únie k čistejšej doprave

V krátkodobom horizonte možno znížiť emisie vďaka palivám z obnoviteľných energií, v dlhodobom prostredníctvom elektromobility. Slovensko zaostáva.

Šefčovič pri tejto príležitosti povedal, že „trh s elektrickými autami bude v nasledujúcich rokoch dynamicky rásť a ruka v ruke s tým porastie aj potreba spoľahlivej siete nabíjacích staníc“. Na Badíkovu firmu je podľa vlastných slov „ako Slovák v Európskej komisii veľmi hrdý“. Dodal, že „Slovensko je na mape elektromobility v regióne na tom veľmi dobre hlavne vďaka Greenway“.

„Modernizácia energetickej infraštruktúry – či už zvyšovaním kvality plynovej distribučnej siete alebo zvyšovaním dostupnosti nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá – je dôležitá pre posilnenie konkurencieschopnosti Slovenska a zlepšenie životného prostredia,“ povedal po podpise oboch pôžičiek viceprezident EIB Vazil Hudák.

Z grantov sa tešia plyn aj elektrina

S cieľom znížiť uhlíkovú stopu podporujú Komisia aj EIB zatiaľ obe palivá – zemný plyn aj elektrinu. Hoci EIB, ktorá je bankou Únie, tentokrát nepodporila špecificky zemný plyn v doprave, v júli 2017 dostal SPP grant 15,5 milióna eur z unijného Nástroja na prepájanie Európy presne pre túto oblasť.

Do roku 2020 z neho vybuduje na slovenských diaľniciach 14 plniacich staníc na stlačený zemný plyn (CNG) a 3 stanice na skvapalnený zemný plyn (LNG) určené hlavne pre ťažkú nákladnú dopravu. Súčasťou projektu je aj aj výstavba prvého zariadenia na skvapalňovanie zemného plynu na Slovensku.

Skvapalnený zemný plyn pomôže zdraviu ľudí aj klíme, tvrdí šéf Gas LNG Europe

LNG môže významne znížiť emisie v doprave. Ale v budúcnosti musí aj on stavať na obnoviteľných zdrojoch alebo dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, priznáva lobista WIM GROENENDIJK.

Únia podporuje zemný plyn ako alternatívne palivo oproti benzínu či nafte, keďže jeho spaľovanie produkuje výrazne nižšie emisie skleníkových plynov aj jemných prachových častíc.

Ak poháňa vozidlá elektrina vyrobená z nízkouhlíkových zdrojov, emisie z vozidiel sú nulové. Aj tento typ pohonu podporuje Únia na Slovensku prostredníctvom grantov. Slovenské firmy vrátane Greenway ich v súčasnosti čerpajú z Nástroja na prepájanie Európy na budovanie nabíjacích na Slovensku.

Zemný plyn ako prechodné palivo

Podpredseda Komisie Šefčovič vidí význam oboch palív v doprave, pre EURACTIV.sk však naznačil, že kyvadlo sa nakláňa k elektromobilite.

Zemný plyn bude podľa neho predstavovať „dôležitú prechodnú etapu“ v cestnej doprave. „Hlavne pre krajiny, ktoré sú skôr v chladnejších oblastiach a takisto pre väčšie autá, ako sú kamióny a autobusy, kde sa stlačený zemný plyn bude určite ešte dlhšiu dobu využívať,“ vysvetlil komisár.

Šéf Eurogasu: Elektromobily sú dobré na menšie vzdialenosti, plyn na väčšie

Plyn si zaslúži rovnaké zaobchádzanie ako elektrina, hovorí pre EurActiv.sk KLAUS SCHäFER.

Myslí si, že najmä v prípade dlhých severských trás je jednoduchšie znížiť emisie CO2 prostredníctvom pohonu na stlačený plyn než na obrovskú batériu.

„V tomto prechodnom období budeme mať určite viacero technológií, ktoré budú medzi sebou súperiť. Preto aj investícia do CNG pre oblasť autobusovej dopravy a takisto pre oblasť nákladnej dopravy bude dôležitá,“ doplnil Šefčovič.

Tlak primátorov na elektromobilitu

Na druhej strane však Šefčovič vníma tlak na elektromobilitu v autobusovej doprave. „Existuje veľký, veľký tlak primátorov, aby napríklad verejná doprava bola zabezpečovaná takmer výlučne elektrickými autobusmi. Mestá si dávajú čoraz náročnejšie termíny, odkedy to tak musí byť,“ vysvetlil.

Komisár poukázal na niektoré letiská ako napríklad amsterdamský Schiphol, ktoré dnes prevádzkujú už len elektrické autobusy. „Jediné, čo ma na tom mrzí, je, že tie autobusy sú z Číny. Dúfam, že čím skôr budeme mať elektrické autobusy z Európy, ktoré budú zabezpečovať dopravu na európskych letiskách,“ povedal Šefčovič.

Európska batériová aliancia má prvé výsledky, preniesla sa aj na Slovensko

V 21. storočí zohrajú batérie v automobilovom priemysle tak dôležitú úlohu, ako zohral v 20. storočí spaľovací motor, tvrdí podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Pred médiami tiež vyjadril nádej, že kombinácia klesajúcej ceny elektromobilov a stúpajúcej dostupnosti nabíjacej infraštruktúry prispeje k nárastu počtu týchto vozidiel na slovenských a európskych cestách. „Predpokladáme, že v roku 2030 bude (v Únii) 25 – 35 miliónov elektromobilov,“ povedal komisár s tým, že tento odhad považuje za „konzervatívny“.

Šefčovič dúfa, že aj pripravovaná európska legislatíva o dizajne trhu s elektrinou, ktorá umožní lepšiu komunikáciu áut s dodávateľmi elektriny alebo dokonca predaj prebytočnej elektriny z batérie do siete – teda možnosť privyrobenia pre majiteľov elektrických áut – budú faktory, ktoré ľudí presvedčia.

„Zmeškaná príležitosť“ pre plynárov

Plynári dúfajú, že podiel ich paliva v doprave bude dosahovať dvojciferné percentuálne hodnoty. Šéf NGVA Europe, asociácie na podporu zemného plynu a bioplynu v doprave, vyjadril pre EURACTIV.com nádej, že do roku 2030 bude mať 10-percentný podiel na trhu s ľahkými vozidlami.

„V prípade kamiónov a autobusov očakávame aspoň 20 – 25-percentný podiel v roku 2030. V prípade autobusov 30-percentný,“ doplnil Andrea Gerini.

Europoslanci tlačia na znižovanie emisií áut, plyn nepodporili

Podľa Európskeho parlamentu by sa exhaláty CO2 z osobných vozidiel mali do roku 2030 znížiť až o 40 percent. Členské štáty zostávajú rozdelené, výsledok bude zrejme medzi 30 a 40 percentami.

Posledné hlasovania v Európskom parlamente však plyn odsúvajú na okraj, a to aj v prípade ťažkej nákladnej dopravy. Minulý týždeň odhlasoval výbor pre životné prostredie zníženie emisií z týchto vozidiel o 35 percent medzi rokmi 2020 a 2030. Europoslanci tak žiadajú, aby boli vôbec prvé ciele pre emisie nákladiakov ambicióznejšie, ako pôvodne navrhla Európska komisia. Odhlasovali tiež, aby boli právne záväzné.

Do legislatívy takisto zapracovali možnosť, aby boli nákladiaky hybridné. Vylúčili však z nej zemný plyn. Urobili tak aj pri autobusoch a tiež pri inom hlasovaní aj pri emisiách osobných vozidiel. NGVA nazvala hlasovanie o kamiónoch za „zmeškanú príležitosť“.