Žiga: Do konca roka začneme s veľkou podporou nákupu elektromobilov

Elektromobily. [Pixabay]

Slovenská batériová aliancia by privítala legislatívnu definíciu batérie a úpravu pravidiel trhu. Podľa ministra odvetviu pomôže schválený Akčný plán rozvoja elektromobility.

Ministerstvo hospodárstva chce do konca roka začať s veľkou podporou kúpy batériových elektrických a plug-in hybridných vozidiel. Na konferencii Energy Manifest o trhu s batériami to avizoval šéf rezortu Peter Žiga (Smer-SD).

„Vyhodnocujeme žiadosti o dotácie pre samosprávy na vybudovanie siete nabíjacích staníc a pripravujeme jej pokračovanie,“ uviedol.

Minister sľubuje aj realizáciu ďalších opatrení z Akčného plánu rozvoja elektromobilty, ktorý ešte v marci schválila vláda. Elektromobily by podľa neho napríklad  po novom jazdiť v bus pruhoch a byť označené zelenými evidenčnými číslami, ktoré im umožnia výhodnejšie parkovanie alebo vstup do nízkoemisných zón. Pomôcť by mala aj informačná kampaň.

Akčným plánom podľa ministra jeho rezort reagoval aj na potenciál výroby a vývoja batérií. Tie Žiga vníma ako príležitosť pre slovenskú ekonomiku, ktorá má vysoký podiel automobilového priemyslu.

Potrebujeme továrne na batérie, jedna môže stáť pri Nitre, hovorí Šefčovič

Vo Švédsku vyrastie najväčšia európska fabrika na batérie. Ich využívanie blokuje chýbajúca legislatíva.

Batérie ako súčasť elektrizačnej sústavy

Slovenská batériová aliancia (SBaA) však od ministerstva očakáva aj ďalšie kroky. V legislatíve treba jej predsedu Mariána Smika zadefinovať batériu ako pojem a následne upraviť pravidlá trhu, zákon o energetike a regulačnú politiku tak, aby batéria mohla byť súčasťou podporných služieb pre Slovenskú elektrizačnú prenosovú sústavu (SEPS)..

SBaA by bola veľmi rada, keby bola prizvaná do pracovných skupín pri príprave legislatívy, ktorá sa týka batérií. „V konečnom dôsledku ide o zníženie elektrickej ceny pre koncového odberateľa. Ak sa nám podarí dať batériu do podporných služieb, vzrastie ich ponuka, klesne cena a v tarife za systémové služby by sa to mohlo prejaviť formou jej znížením,“ priblížil Smik pre TASR.

Slovenská batériová aliancia oficiálne vznikla v júni a združuje predstaviteľov súkromného sektora a akadémie. Jej vznik už v októbri minulého roka podporili aj podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič a viceprezident Európskej investičnej banky Vazil Hudák. Tí sa zúčastnili aj konferencie Energy Manifest, ktorú asociácia zorganizovala

Vývoj aj výroba na Slovensku

Asociácia je tiež presvedčená, že Slovensko by nemalo byť len výrobcom batérií, ale zamerať sa na inovácie a projekty s pridanou hodnotou. V tejto súvislosti Smik pripomenul, že člen SBaA, spoločnosť InoBat začiatkom roka ohlásila 100-miliónovú investíciu.

„Je to investícia primárne do výskumu a následne do výroby. V rámci výskumu je tam projekt testovacej prevádzky,“ priblížil s tým, že SBaA má na podobných projektoch záujem spolupracovať aj so Združením automobilového priemyslu.

Vyrábať stroje na výrobu batérií by zas chcel ďalší člen aliancie, spoločnosť Matador Group. Na konferencii to oznámil jej prezident Štefan Rosina

Podľa Smika Slovensko nemusí pri výrobe batérií spolupracovať s ázijskými spoločnosťami, ako to robí napríklad Maďarsko a Poľsko. „Chceme mať slovenský produkt, know-how a pridanú hodnotu,“ poznamenal. Verí, že na Slovensku by mohol byť jeden z 25 veľkých závodov, ktoré by mali v Európe v najbližších rokoch vzniknúť

Prvá európska gigafabrika na batérie bude vo Švédsku

Banka Európskej únie plánuje požičať firme Northvolt 350 miliónov eur na továreň na výrobu akumulátorov. Využijú sa v elektrických sieťach, autách a priemysle.