Znižovanie emisií z dopravy: Krajiny V4 a Bulharsko sa boja sociálnych dopadov

V novej fabrike Jaguar Land Rover pri Nitre [TASR/Henrich Mišovič]

Rakúske predsedníctvo sa chystá navrhnúť 35-percentné obmedzenie CO2 z osobných automobilov. Východní členovia Únie žiadajú s ohľadom na kúpyschopnosť obyvateľstva 30 percent.

Premiéri štyroch členských krajín Vyšehradskej skupiny a Bulharska adresovali vo štvrtok večer 4. októbra spoločnú výzvu rakúskemu kancelárovi Sebastianovi Kurzovi, ktorého krajina v súčasnosti predsedá Rade EÚ.

Andrej Babiš, Viktor Orbán, Mateusz Morawiecki, Peter Pellegrini a Bojko Borisov vyzvali na „evolučný a postupný“ prechod automobilového priemyslu k dekarbonizácii.

Ich výzva sa týka nariadenia Európskej komisie o znižovaní emisií osobných a ľahkých úžitkových vozidiel medzi rokmi 2021 a 2030. Európsky parlament tento týždeň schválil svoju vyjednávaciu pozíciu, podľa ktorej by sa mali exhaláty CO2 obmedziť o 40 percent. Rovnaký názor majú aj niektoré členské štáty na čele s Holandskom. Európska komisia, ale aj Nemecko, V4 a Bulharsko, ktoré sú na výrobe automobilov silne závislé, však žiadajú zachovať pôvodný cieľ – 30 percent.

Rakúske predsedníctvo v Rade EÚ sa na budúcotýždňovom rokovaní ministrov životného prostredia chystá predložiť kompromisný návrh – 35 percent.

Konkurencieschopnosť priemyslu

List piatich premiérov, ktorého kópiu dostali aj predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker a predseda Európskej rady Donald Tusk, je načasovaný pred zasadnutím utorňajšej (9. 10.) Rady EÚ. Enviroministri tam zhodnotia pozíciu Európskeho parlamentu a mali by dospieť k vlastnej pozícii voči návrhu predloženému Európskou komisiou.

Okrem 40-percentného cieľa žiadajú europoslanci sankcie pre automobilky, ktorých priemerné emisie CO2 u nových vozidiel prekročia tieto ciele.

Europoslanci tlačia na znižovanie emisií áut, plyn nepodporili

Podľa Európskeho parlamentu by sa exhaláty CO2 z osobných vozidiel mali do roku 2030 znížiť až o 40 percent. Členské štáty zostávajú rozdelené, výsledok bude zrejme medzi 30 a 40 percentami.

Premiéri Bulharska, Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska v tejto súvislosti oslovili rakúskeho kancelára a upozornili ho na pozíciu krajín, kde automobilový priemysel zohráva významnú úlohu.

Premiéri V4 a Bulharska Kurzovi pripomenuli, že vzhľadom na rozsiahly vplyv automobilového priemyslu treba preskúmať toto nariadenie z rôznych perspektív od záväzkov EÚ v oblasti boja proti zmene klímy a zlepšovania kvality ovzdušia v členských štátoch cez konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu až po sociálno-ekonomické vyhliadky.

Signatári výzvy súhlasia s tým, že EÚ vstupuje do obdobia prechodu na moderné nízkouhlíkové hospodárstvo, kde úloha dopravy bude rozhodujúca, ale naznačili, že tento prechod by mal byť „evolučný a postupný“.

Slabá kúpyschopnosť obyvateľov

„Mala by sa rešpektovať zásada technologickej neutrality a starostlivo by sa mal zohľadňovať vplyv na konkurencieschopnosť a zamestnanosť v oblasti priemyslu,“ uvádza sa v spoločnej výzve.

Pätica lídrov tvrdí, že tento prechod by mal odrážať aj kúpnu silu obyvateľstva na celom kontinente. O dostupnosti vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami treba uvažovať tak, aby nedošlo k zvýšenému dovozu ojazdených automobilov z členských štátov s vyššou kúpnou silou do členských štátov s nižšou kúpnou silou. „Prechod na čistú mobilitu nesmie v Únii vyčleniť deliacu čiaru ani neprimerane ovplyvňovať sociálno-ekonomickú konvergenciu,“ uviedli nespokojní premiéri.

Slovensko sa obáva prirýchleho nástupu elektromobility

Na rokovaní európskych enviroministrov vznikla „skupina za zelený rast“, ktorá žiada ambicióznejšie emisné ciele. Slovensko do nej nepatrí.

Upozornili, že vzhľadom na súčasný stav rokovaní v Rade EÚ by chceli vyjadriť svoje obavy z možných negatívnych ekonomických a sociálnych dôsledkov, ak sa ambície EÚ nastavia na „nereálne úrovne“.

„Vlastné prognózy Európskej komisie uvádzajú, že pôvodný návrh dosahuje správnu rovnováhu medzi environmentálnou a priemyselnou perspektívou a súčasne stanovuje jasné smerovanie k dosiahnutiu záväzkov vyplývajúcich z Parížskej dohody,“ zdôraznili signatári výzvy. Podľa ich vyjadrenia je cieľ zníženia emisií CO2 pri nových vozidlách o 30 percent „najrozhodujúcejším prístupom na zabezpečenie spravodlivého a ekonomicky férového prechodu na čistú mobilitu v EÚ“.

Premiéri podpísaní pod spoločnou výzvou vyzvali Kurza a Rakúsko, aby zvážili uvedené argumenty a uľahčili prijatie takého kompromisného riešenia, ktoré bude mať širokú podporu členských štátov, teda aj tých, ktoré zohrávajú významnú úlohu v automobilovom priemysle.