Automobilky odlišne pristupujú ku klimatickým výzvam

Napriek kordónu vojakov z Hviezdnych vojen, ktorých Greenpeace v piatok (2.12.) vyslal pred budovu, v ktorej sa konalo stretnutie Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), zostali výzvy environmentálnych bojovníkov nevypočuté.

Stormtrooperi sa snažili zástupcov automobiliek presvedčiť, aby sa nepripájali k „temným silám“, ktoré spôsobujú zvyšovanie emisií CO2. Predstavitelia ale na rokovaní nedospeli k spoločnej pozícii.

„Neuzavreli sme túto záležitosť, pretože sme sa k tomuto bodu nikdy nedostali,“ uviedol pre EurActiv predseda asociácie Sergio Marchionne, ktorý je výkonným riaditeľom koncernov Fiat a Chrysler.

Marchionne bol zvolený za predsedu ACEA pre rok 2012 a trvá na tom, že napriek súčasnej slepej uličke, spoločnú pozíciu sektoru voči návrhom EÚ predstavia ešte za jeho predsedníctva „v nasledujúcich 12-18 mesiacoch“.

Záväzné normy

V roku 2009 Európsky parlament a Rada schválili prvé záväzné štandardy palivovej účinnosti pre automobilové emisie CO2 na úroveň 120 k/km. Od začiatku roku 2012 bude pre nové osobné autá platiť strop 130 g/km, pričom 100 nových áut každého výrobcu má túto hodnotu dosiahnuť do roku 2015. Ak automobilky nesplnia jednotlivé úrovne od roku 2012, môžu dostať pokutu za každé registrované vozidlo.

Do roku 2020 chce Európska komisia dosiahnuť ambiciózny cieľ 95 gramov CO2 na kilometer, ktorý sa má ešte potvrdiť v roku 2013.

Podľa údajov Európskej environmentálnej agentúry klesli emisie CO2 z nových áut v Únii v roku 2010 na 140 g/km, pričom ešte v roku 2007 dosahoval priemer emisií na kilometer úroveň takmer 160g CO2.

Sily dobra a zla

Podľa environmentalistov európski výrobcovia ako Fiat, Renault či Peugeot-Citroën, ktorých malé vozidlá emitujú v priemere najmenej CO2, taktiež najmenej oponujú návrhom Komisie.

„Progresívnejšie automobilové spoločnosti musia zúriť nad Volkswagenom, ktorý prešľapuje a snaží sa zdržiavať,“ uviedla klimatická kampanierka organizácie Greenpeace Sara Ayech. Nemecký koncern, ktorý na Slovensku zamestnáva 7000 ľudí (2010), zosobňuje „temnú stránku“ automobilového priemyslu.

Podľa správy vydanej v tomto roku práve Volkswagen aj napriek presadzovaniu zeleného imidžu väčšina jeho flotily patrí k najviac znečisťujúcim autám v Európe v porovnaní s ostatnými značkami.

V liste, ktorý nemecký Volkswagen adresoval organizácii sa píše, že spoločnosť „nie je schopná podporiť…akúkoľvek ochranu klímy EÚ, ktorá riskuje a vyústi do deindustrializácie v Európe.“

Cieľ pre rok 2020 popisuje ako „výsledok politického rozhodnutia z minulého roku“, ktorý sa podľa nich „nezakladá na pevnom vyhodnotení vplyvov ani na realistickom ocenení nákladov a technického pokroku nutného pre splnenie cieľa podľa časového rámca“.

Vysokopostavený zdroj z iného koncernu však pre EurActiv uviedol, že ich znižujúce sa emisné údaje naznačujú smer, ktorým sa budú diskusie uberať.

Podľa organizácie Transport & Environment boli nové autá v Európe v roku 2010 priemerne o 4 % palivovo účinnejšie, vypúšťali o 4 % menej emisií CO2 a ich cena klesla o 2,5 % v reálnych cenách oproti predchádzajúcemu roku.

V utorok (6.12.) sa zástupcovia automobilového priemyslu stretnú s predstaviteľmi Európskej komisie.

Pozície

Organizácia Greenpeace uviedla, že pri príprave predchádzajúcej legislatívy EÚ o efektívnosti vozidiel ich „výrobcovia tvrdo lobovali za odklad alebo oslabenie noriem a predsa čas ukázal, že väčšina alarmujúcich tvrdení sa nenaplnila. V skutočnosti mnohí spoločnosti splnia legálne požiadavky oveľa skôr ako musia.“

Podľa organizácie to naznačuje, že automobilky sú schopné vyrábať „do roku 2020 vozové parky, ktoré v priemere emitujú nie viac ako 80 g CO2/km. Ďalší cieľ 60 g CO2/km do roku 2025 by sa mal stanoviť keď bude EÚ budúci rok revidovať predpisy palivovej účinnosti.“