Francúzsko žiada rýchle riešenie sporu pre emisie z leteckej dopravy

Foto: Flickr.com / lrargerich (Licencia Creative Commons)

Od 1. januára budúceho roku sa má európska schéma pre obchodovanie s emisiami (ETS) rozšíriť o emisie zo všetkých lietadiel, ktoré prechádzajú vzdušným priestorom nad Európou.

Americké letecké spoločnosti už tento krok EÚ zažalovali pred súdom. Čína sa vyhráža odvetnými opatreniami aj francúzskemu výrobcovi lietadiel Airbusu, v prípade, že budú jej aerolínie prinútené dodržať pravidlá ETS.

„Smer vždy otvorení diskutovať o obavách našich partnerov, ale nemáme v úmysle upraviť veľmi dôležitú smernicu, ktorá má znížiť emisie a ochrániť našu spoločnú planétu,“ uviedol včera (8.6.) v Bruseli predseda Komisie José Manuel Barroso.

V máji odoslal list komisárovi pre dopravu Siim Kallasovi aj nemecký minister dopravy Peter Ramsauer. Varoval v ňom, že zahraniční dopravcovia by sa mali do ETS zapojiť len ako to neohrozí európske aerolínie.

List z Paríža

Francúzske ministerstvá vo svojom liste Komisii z 26. mája vyjadrili plnú podporu ETS. Zároveň sa však zaujímajú o to, ako chce Komisia zaistiť, že zahraničné letecké spoločnosti budú rešpektovať pravidlá schémy, keď to robia ani ich vlády.

Píše sa v ňom: „Treba prijať rýchle opatrenie, aby sme sa o niekoľko mesiacov vyhli situácii, kedy budú povinnostiam smernice o ETS podriadené len európske aerolínie a ich konkurenti z tretích krajín sa im nepoddajú, čím budú mať neoprávnenú súťažnú výhodu.“

V liste, ktorý podpísali francúzsky minister pre európske záležitosti Laurent Wauquiez a ministerka pre ekológiu a udržateľný rozvoj Nathalie Kosciusko-Morizet, sa ďalej uvádza: „Mali by sme rýchlo identifikovať, aké realistické metódy presviedčania možno použiť.“

Ministri navrhujú revíziu nariadenia 868/2004, ktoré poskytuje ochranu pred subvencovaním a nekalými cenovými praktikami pri poskytovaní leteckých dopravných služieb zo štátov, ktoré nie sú členmi Európskeho spoločenstva.

Takisto navrhujú, aby sa liberalizácia leteckej dopravy medzi tretími stranami a EÚ uskutočnila „ak sú garantované podmienky spravodlivej súťaže“.

Takéto opatrenia by nemuseli byť len priamou odpoveďou na opatrenia Číny proti európskym spoločnostiam, ale implicitne by sa mohli použiť aj v prípade ekvivalentných protiopatrení.

„Je to divný list, ale ak viete správne rozlúštiť kódy, je takisto pomerne explicitný,“ uviedol pre EurActiv zástupca generálneho tajomníka Asociácie európskych leteckých apoločností (AEA) Fabio Gamba.

„Odkaz znie: Komisia! Dávaj pozor! Sme ti priamo za chrbtom, sledujeme ťa. Akceptovali sme systém ETS, ale to neznamená, že si môžeš robiť, čo chceš. Chceme sa uistiť, že to nepovedie k odplate. Ty si jeho strážca,“ dodal.

Aerolínie sa obávajú

Európske letecké spoločnosti sú podľa nemenovaného zdroja z odvetvia rozvíjajúcim sa obchodným sporom pre emisie „extrémne znepokojené“ a čakajú aké ústupky Brusel Číne ponúkne.

Zatiaľčo Barroso vyzval „celý svet, aby sa zjednotil na určitom druhu podobnej smernice,“ nemenovaný zdroj podotkol, že svet sa skôr zjednocuje proti ETS.

„Dosiaľ bola najhlasnejšia Čína,“ uviedol, „ale, samozrejme, USA to takisto nepodporuje a pravdepodobne sa čoskoro tiež ozve.“

„Rusko povedalo „nyet“ a aj ďalšie krajiny to môžu vidieť ako príležitosť pre zdanenie leteckej dopravy, ak to Komisia akceptuje ako ekvivalentné opatrenie,“ dodal. Navrhol formu „interného EÚ ETS,“ ktorý by sa zameral na európske siete, hoci by to mohlo znamenať zvýšenie emisií firiem, ktoré sa rozhodnú presmerovať lety cez krajiny mimo EÚ.“

Podľa pravidiel ETS sa má 85% emisných povoleniek leteckým prepravcom poskytnúť zdarma. Mnohé spoločnosti sú však skeptické ohľadom pokusov obchodovania s emisiami bez súčasnej globálnej implementácie. EÚ sa však obáva, že sa tak nikdy nemusí stať.