Na eurovoľby budú lákať 3D inštalácie

Informačná kampaň, ktorá bola včera simultánne spustená v Bruseli i v členských štátoch, stála po rozpočítaní päť eurocentov na jedného voliča. Dokopy 18 miliónov eur na 375 miliónov voličov.

  • Slovensko dostane viac

Na Slovensku je podľa prieskumu Eurobarometer rozhodnutých prísť voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu len 15 % opýtaných. Kampaň sa chce skôr sústrediť na tých 30 %, ktorí silno uvažujú, že sa zúčastnia. Riaditeľ Informačnej kancelárie EP na Slovensku Róbert Hajšel pri prezentácii kampane upozornil na „slovenský paradox“ –  že hoci na Slovensku Európsky parlament požíva najvyššiu dôveru občanov v EÚ, s účasťou voličov sme na tom boli pred piatimi rokmi najhoršie. Z celkového balíčka kampane preto dostane viac ako iné štáty. 

  • Motivovať cez konkrétne témy

„Nebudeme vyzývať ľudí, aby si splnili svoju občiansku povinnosť. Skôr chceme zdôrazniť, že tu sú dôležité rozhodnutia o politikách, ktoré majú vplyv na život občanov,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Alejo Vidal-Quadras. 

Ústrednou myšlienkou informačnej kampane o voľbách do EP je, že volič by mal dať svojím výberom konkrétneho kandidáta na europoslanca odpoveď napríklad na takéto otázky, ktoré Európsky parlament rieši:

  • Koľko bezpečnosti je už priveľa?
  • Z akých zdrojov by sme mali vyrábať energiu?
  • Koľko informácií o výrobkoch naozaj potrebujeme?
  • Na čo by sa mali použiť naše peniaze?

Tieto dilemy európskej politiky budú občanom pripomínať trojrozmerné makety inštalované v slovenských mestách. (Vizualizáciu nájdete na tejto linke). V Bratislave bude napríklad 8 metrov dlhá, 2 metre široká a 4 metre vysoká maketa s troma výstražnými trojuholníkmi s kamerou, odtlačkom prsta a policajtom, ktorá bude symbolizovať otázku „Koľko bezpečnosti je už priveľa?“.

V EÚ sa veľa diskutuje o tom, koľko údajov o pasažieroch v leteckej doprave môžu úrady uchovávať, alebo či odoberať odtlačky prstov imigrantom bez dokladu totožnosti v Taliansku. Nedávno Európsky parlament stopol používanie tzv. skenerov ľudského tela na letiskách v EÚ, ktoré zhotovujú obrázok de facto nahého tela kontrolovaného cestujúceho. Europoslanci zamietli tento postup ako narušujúci súkromie jednotlivca.

Ďalšie dve inštalácie (makety), ktoré budú v Banskej Bystrici a Trnave, sa týkajú problému energetiky a potreby spotrebiteľských informácií o produktoch. Bilboardy budú pripomínať diskusiu o prioritách európskeho rozpočtu: Poľnohospodárstvo? Výskum? Nové technológie?

Makety a otázky sú rozhodené po Európe na základe relevancie pre tú-ktorú krajinu. V južných členských štátoch to bude inštalácia komunikujúca problém imigrácie, kdežto v škandinávskych krajinách zase maketa, ktorá pripomína problém zosúladenia pracovného a rodinného života.

  • Priestor pre váš názor

V mestách naprieč EÚ budú inštalované tzv. Choice boxy. Ide o multimediálnu „kabínku“, v ktorej budú môcť občania nahrať na video svoj odkaz, názor, myšlienku. Slučka zložená z najzaujímavejších príspevkov bude premietaná na LCD obrazovke na vonkajšej strane boxu. Príspevky budú cenzurované jedine v zmysle zákona, ktorý limituje slobodu prejavu napríklad pri propagácií myšlienok fašizmu a podobne, informoval na tlačovej konferencii Róbert Hajšel.

Kampaň prenikne aj do televízií, na Slovensku bude pravdepodobne informačné šoty vysielať bezodplatne Slovenská televízia. Zatiaľ prebiehajú rokovania. Rádiospoty budú za odplatu vysielané v najpočúvanejších rádiách.

Predvolebnú komunikáciu EP dopĺňa v januári spustená webstránka www.volby2009.eu. Nájdete na nej aj prehľad dôležitých tém končiaceho sa legislatívneho obdobia, spolu so sumárom ich dopadov.

  • Election night

Voľby sa konajú v EÚ v rozpätí 4. až 7. júna. Na Slovensku je to sobota – 6. júna. V Bruseli sa v nedeľu po uzatvorení poslednej volebnej miestnosti v únii bude konať „Volebný večer“, počas ktorého sa začnú publikovať prvé výsledky volieb a k dispozícii bude aj grafika nového zloženia EP.

Ani Ústredná volebná komisia na Slovensku preto nemôže až do nedeľného večera zverejniť výsledky slovenských volieb. "Election night" sa bude konať aj v Bratislave v Dome Európy. Cez telemost sa organizátori spoja i s Bruselom.  

Pozície

"Sú to avantgardnejšie formy kampane, ktoré isto treba zavádzať, aj keď na Slovensku by som dal skôr na tradičné formy kampane – stretávanie sa s voličmi, televízna kampaň," povedal pre denník SME europoslanec Milan Gaľa (EĽS-ED, SDKÚ).

Podľa Sergeja Kozlíka (HZDS) ja kampaň "presofistikovaná a ťažkopádna, umelá ako bakelit a impotentná z hľadiska pritiahnutia občanov k voľbám", skonštatoval pre SME. 


Článok bol pripravený v spolupráci s Informačnou kanceláriou Európskeho parlamentu na Slovensku