Má byť logo „slogo“?

Viťazný návrh loga k 50. výročiu podpisu Rímskych zmlúv.

Krátka správa:

Denník Times 10. novembra informoval, že Francúzom sa nepáči logo, ktoré vzniklo pri príležitosti osláv 50. výročia podpísania Rímskych zmlúv, ktorými si zakladala Európska únia. V liste adresovanom predsedovi Európskej komisie Josému Manuelovi Barrosovi Catherine Colonnaová uviedla: “Logo považujem za problém. Odkaz európskej jednoty tam chýba, pretože každé logo bude iné.” Vzťahovala to na plán, že každá krajina by si vytvorila svoju verziu loga v národnom jazyku.

Voľba Bruselu – istým spôsobom hravé či skôr detské zobrazenie slova “together” (spolu) utŕžila odo dňa, kedy sa preň rozhodla skupina európskych expertov dosť posmeškov. Vraj pripomína skôr anonym požadujúci výkupné, ako logo pre slávnostnú príležitosť. Víťazné logo „TOGETHER since 1957“ navrhol poľský študent designu. Po protestoch, že originál je v angličtine, Komisia povolila jeho národné verzie.

… vyzerá ako menejcenná verzia emblému internetovského vzhľadávača Google.

Používať angličtinu zakázal pred nejakým časom francúzsky prezident Jacques Chirac oficiálnym predstaviteľom svojej krajiny pri rokovaniach na európskej úrovni. To vyvolalo podľa informácií z kruhov európskych inštitúcií už viacero nedorozumení. Francúzske rozhorčenie presiaklo na verejnosť, keď filozofka Barbara Cassinová pre Le Monde napísala, že logo a slogan sú úplne zlé. „Je to absolútne kontraproduktívne a nekorešponduje to so spôsobom, akým sa chce Európa definovať“. Bola rozhorčená nad tým, že logo je v angličtine a vyzerá ako menejcenná verzia emblému internetovského vzhľadávača Google. Nenávidí to hravé R (registrované v krúžku), ktoré znevažuje Úniu na úroveň komerčného produktu. Francúzski voliči odmietli minulý rok v referende Ústavnú zmluvu EÚ aj kvôli tomu, že považujú Úniu za anglosaský joint venture.

Podľa mňa je mladé, jasné, moderné a nebyrokratické.
eurokomisárka Margot Walströmová

Margot Wallströmová, komisárka pre inštitucionálne vzťahy a komunikáciu obhajovavala výber loga a tento týždeń na stránke svojho blogu: „Veľmi sa mi páči víťazný návrh. Myslím, že je to dobrý príklad „sloga“ – kombinuje slogan a logo. Podľa mňa je mladé, jasné, moderné a nebyrokratické“.

Nemecko je tiež nešťastné z loga, obzvlášť kvôli tomu, že práve ono bude počas osláv podísania Rímskych zmlúv predsedať EÚ. Preto plánuje vraj vlastné logo.

S vizuálom má Európa  dlhodobý problém. V 1998 kritizovali Britov Taliani za použitie detských kresbičiek v ich logu počas predsedníctva. Taliansku sa tam ušla kresbička pizze. Najväčšia hádka azda vypukla pri návrhu bankoviek jednotnej meny eura koncom 90. rokov. Po dlhej diskusii sa európski lídri dohodli použiť na „eurobanovkách“ seriál európskych architektonických štýlov zobrazujúce mosty a okná, ktoré navrhol Rakúšan.