Grécka kríza pochováva projekt plynovodu ITGI

Konzorcium rozhodujúce o odberateľovi plynu z azerbajdžanského náleziska Shah Deniz II zúžilo počet súťažiacich vo svojom tendri. V prípade výstavby infraštruktúry pre dodávky plynu pre taliansky trh tak v hre podľa informácií agentúry Reuters zostáva už len projekt Transjadranského plynovodu (TAP).

Azerbajdžan pochybuje tom, že za súčasnej krízy v Grécku by jeden z hlavných partnerov v tomto úseku – grécka štátna plynárenská spoločnosť DEPA – bola schopná splniť svoje záväzky v projekte. Pre EurActiv to uviedol dobre informovaný zdroj. Grécka vláda plánuje spoločnosť DEPA zahrnúť do svojho plánu privatizácie, ktorý by sa mal spustiť v priebehu tohto roka.

Azerbajdžan by v prípade dodávok cez Turecko do Talianska uprednostnil TAP. Pre Reuters to včera (20.2.) potvrdil hovorca firmy BP. (viď. mapku) Partnermi v projekte TAP sú nórsky Statoil, švajčiarska firma EGL a nemecký E.ON Ruhrgas. Jeho trasa dlhá 800 km by šla z gréckeho mesta Komotini blízko hraníc s Turecko, cez Grécko a Albánsko do talianskeho mesta San Foca.

Nevýhodou projektu TAP je ale podľa zdroja bruselského EurActivu to, že neexistuje žiadna medzivládna dohoda o trase medzi Gréckom, Albánskom a Taliansko. Je ale súčasťou dohovoru medzi Albánskom a Talianskom z roku 2009.

Dow Jones naopak informoval o spoločnom stanovisku s gréckym ministerstvom životného prostredia a energetiky, v ktorom Taliansko potvrdilo, že obe krajiny podporujú ITGI.

Zdá sa však, že ITGI padne do zabudnutia. „Pôvodne existovali štyri možnosti prenosu plynu zo Shah Deniz. Avšak terajšie rozhodnutie znie, neisť do ITGI, takže sa to znížilo na tri možnosti,“ citovala agentúra Reuters hovorcu BP.

Traja zostávajú v hre

Azerbajdžan okrem TAP zvažuje ešte Nabucco a plynovod BP, ktorý má smerovať z Turecka cez rumunsko-maďarskú hranicu, a nesie označenie SEEP (Juhovýchodný európskych plynovod).

„Sme radi, že Shah Deniz vybralo TAP ako trasu plynovodu do Talianska,“ uviedol výkonný riaditeľ TAP Kjetil Tungland. Verí v pokrok medzi TAP, konzorciom Shah Deniz a vládami Talianska, Albánska a Grécka. TAP trasa do Talianska podľa Tunglanda ponúka „najatraktívnejší trh a najvyspelejšiu evakuačnú trasu“.

Sily medzi TAP a BP sú pomerne vyrovnané minimálne z toho hľadiska, že v konzorciu prevádzkujúcom nálezisko Shah Deniz II, ktoré by podľa odhadov mohlo obsahovať 1,2 bilióna metrov kubických plynu, majú rovnaký podiel spoločnosti BP aj Statoil – po 25,5 %. Ďalšími akcionármi sú azerbajdžanská štátna spoločnosť SOCAR, ruský LUKOIL, iránsky NIOC, francúzsky TOTAL a turecký TPAO.

Nový hráč: TANAP

Podľa ruských médií by ale zmenu v koncepte prepravy plynu do regiónu juhovýchodnej Európy mohol priniesť projekt transanatólskeho plynovodu – TANAP. Predstaviteľ z Baku uviedol, že Azerbajdžan plánuje čoskoro podpísať dohodu s Turecko o výstavbe TANAP-u, kde má mať väčšinový podiel práve azerbajdžanský SOCAR.

Prezident SOCAR-u Rovnag Abdulajev minulý týždeň vyzval ďalšie zahraničné spoločnosti ako BP, Statoil či Total, aby sa pripojili do projektu, kde už spolupracujú s dvoma tureckými spoločnosťami – TPAO a BOTAS.

Podľa odborníkov by sa realizáciou TANAP-u vymazala hlavná výhoda projektu Nabucco, ktorý má tiež prechádzať Tureckom, do Bulharska, Rumunska a Maďarska. Podobne ako TANAP  aj Nabucco plánuje vybudovať na prepravu plynu do Európy nové potrubie.

Naopak  TAP uprednostňuje využiť modernizovanú avšak existujúcu prepravnú infraštruktúru v Turecku.

Konstantin Simonov, riaditeľ moskovskej Národnej nadácie pre energetickú bezpečnosť, nazval Nabucco „najslabšou reťazou“ medzi súpermi o azerbajdžanský plyn, keďže v súčasnosti by sám spotreboval celú produkciu plynu z náleziska Shah Deniz II. Avšak úrady v Baku by údajne preferovali zníženie rizík diverzifikáciou odberateľov plynu.

Vplyvom súčasných ekonomických okolností sa tiež zvyšujú odhadované náklady Nabucca, a to z pôvodných 7,9 miliardy eur na 12 až 15 miliárd eur.

Hovorca konzorcia Nabucco ale uviedol, že rokovania medzi akcionármi Nabucca aj Shah Deniz II pokračujú. „Sme presvedčení, že Nabucco predložilo najkonkurencieschopnejšie riešenie pre južný koridor,“ uviedol.